Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ketorax sc eller Im?


Recommended Posts

Hei. Hva er forskjellen på å gi ketorax Im og Sc? Der jeg er i praksis setter dem bare intramuskulært, men en annen sykepleier som jobbet ekstra der sa at det var nesten bare det stedet som gav det intramuskulært, og at hun alltid satt det sc. Spurte hva som var forskjell, men det kunne hun ikke svare på, hun sa det var egentlig det samme, men det er det vel ikke?

 

Hilsen Sykepleierstudent.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Hva er forskjellen på å gi ketorax Im og Sc? Der jeg er i praksis setter dem bare intramuskulært, men en annen sykepleier som jobbet ekstra der sa at det var nesten bare det stedet som gav det intramuskulært, og at hun alltid satt det sc. Spurte hva som var forskjell, men det kunne hun ikke svare på, hun sa det var egentlig det samme, men det er det vel ikke?

 

Hilsen Sykepleierstudent.

 

Jeg har aldri satt Ketorax sc. Der jeg jobber rekvirerer legene inj. væsken som iv og/eller im. I Felleskatalogen står det heller ikke noe om at Ketorax kan gis sc, og det må vel være en grunn til det (?) Ketorax gir ikke god nok effekt når det gis sc? Ekstra vevsirriterende? Kanskje noen andre har et svar på dette.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket felleskatalogen jeg også, og står ingen ting om det. Jeg tenker også at det ikke kan være noe god effekt av å gi det sc og at det burde være ganske så vevsirriterende, pga det er en såpass sterk medisin. Men dette var en svært dyktig sykepleier og det virket som hun syntes det var helt merkelig at sykepleierne på dette sykehuset satt det intramuskulært. Dette gjorde meg jo veldig forvirret =/ (selv om jeg alltid setter det intramuskulært pga følger det som står i felleskatalogen) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldri satt Ketorax sc. Jeg vil også tro at det kan være vevsirriterende. Sc injeksjoner suges opp langsommere. Kan det ha vært noe av grunnen? Personlig foretrakk jeg å sette keteorax ved intravenøs titrering, for da får man en rask effekt og ser ganske raskt om pasienten er smertelindret eller trenger mer. Men tilbake til spørsmålet ditt. Når det ikke står at det kan gis sc i felleskatalogen, synes jeg ikke det bør gjøres. Jeg synes også at hun bør kunne forklare hvorfor hun velger denne administrasjonsmåten. Man må kunne begrunne sine valg.

Link to comment
Share on other sites

Guest banshee

Jeg foretrekker også å sette det iv, fordi når det i det hele tatt gis ketorax/morfin er det vel såpass store smerter at det bør virke raskt, og titreres opp til riktig dose så fort som mulig. Ellers tror jeg at jeg har gitt ketorax (eller morfin?) i butterfly før, og det fungerte fint. Subkutant tror jeg at jeg har gitt noen ganger om pasienten hadde smerter av ukjent årsak og var rusmisbrukere....

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke ut som jeg kan redigere når jeg skriver under "gjest", men som Cathrine sa suges sc langsommere opp en i.m.

Store smerter og langsomt opptak av medikament er vel ikke akkurat en god kombinasjon. Da må man vite akkurat hvilke intervaller smertestillende skal settes på, hvis ikke blir det ikke jevn smertedekning og en ny injeksjon vil bruke litt tid på å virke. I.m holder lengre enn iv igjen, for det er jevnere opptak i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Guest cathrine gpp

Hei. Jeg vet ikke hva forkortelsene dere bruker betyr, men jeg fikk satt dette stoffet inn i skuldra på legevakta i går.(gallestenssmerter) Begynte å virke etter 4 minutter eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Hei ,

 

Hvert legemiddel har heftet med instruksjoner for bruk,selv om man er sykepleier dette betyr ikke at du kjenner alle medisiner.Hvert stoff har pakningsvedlegget .jeg jobber som sykepleier i Romania og det er flere sykmennesker som har behov for medisinbehandling paa hjemme og de fleste gange jeg treffer noen medisiner for foeste gang men jeg leser leges indikasjon og administrasjon instruksjonene i pakningsvedlegget.

 

mvh.Valerica

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Vi har også hatt denne diskusjonen hos oss. Noen leger forordner Ketorax s.c, men vi har vegret oss mot å gi det fordi det ikke står som godkjent adm.måte i felleskatalogen. Vi har derfor sjekket dette opp med produsent.

Produsenten sier at det IKKE er anbefalt fordi det ikke er forsket tilstrekkelig på konsekvenser av å gå det s.c. De fraskriver seg ansvaret for medikamentet dersom vi gir det på en ikke anbefalt måte (altså s.c).

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest aryfler almira

SC gir god effekt, men langsommere opptak, spesielt egnet for pancreatitt. Ikke registrert noen rapporter at det er vevsirriterende i det tilfellet. I.v titrering er best, men da må man ha venetilgang og ikke alltid dette er mulig som dere vet. I.m er også helt akseptabelt, men lengre nål og mer smerter for pas.

 

Det er legen som avgjør dette og som sykepleier skal man gjøre som man blir fortalt :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy