Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nær-døden opplevelser


Handypandy

Recommended Posts

heisann hoppsann

 

Jeg skriver en oppgave om nær døden opplevelse og om hvordan man kan på best mulig måte forholde seg til og skape en dialog til en pasient som våkner etter et bevissthetstap som følge av et traume og forklarer at han har opplevd en nær døden opplevelse. er det noen som har noen opplevelser eller erfaringer om dette som de vil dele? det hadde vært bra å få litt input, for jeg sitter ganske fast. Det blir litt rart å skrive om uten å selv ha opplevd det eller vært borti noen pasienter som har opplevd det, men det er et tema som jeg synes er veldig fascinerende.

 

Denne skulle kanskje plasseres under sykepleiestudenter tråden, siden det er en bacheloroppgave det er snakk om, men jeg tenkte det var mest ferdig utdannede sykepleiere som hadde erfaringer innen temaet.

Link to comment
Share on other sites

Guest valerica

Hei Handypandy, det er sant ,det blir litt rart aa skrive om dette.de som har noen erfaring med denne opplevelsen sikkert blir mye mer human og blid for pasientens lidelser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg velger å være anonym i denne, men kan gjerne fortelle om en nær - dødenopplevelse jeg selv har hatt. I forbindelse med at jeg har en psykisk lidelse, har jeg noen ganger vært suicidal. Nå har jeg heldigvis vært stabil veldig lenge, så jeg har fått god avstand til det som skjedde sist. Det er ca et år siden jeg hadde et selvmordsforsøk med medikamenter. Heldigvis hadde en nær slektning, vi aner fortsatt ikke hvordan, en følelse av at ting ikke var greit. Hun fikk ikke svar på telefonen, og valgte derfor å komme hit. Jeg ble sendt i en hui og hast på sykehus hvor de skylte magesekken og satte ned medisinsk kull. I tillegg måtte jeg ligge med dialyse i tre dager. Jeg husker så og si ingenting av dette. Bare mørke. Da jeg var frisk nok til å overføres til psykiatrisk, ble jeg selvsagt sendt dit. Her i byen er det slik at alle kommer til akuttmottaket, blir der et døgn, og sendes videre til andre avdelinger etter det. Jeg var lagt inn på tvang fordi jeg fortsatt var alvorlig suicidal. Siden jeg var veldig rolig forstod nok ikke personalet på akuttmottaket helt alvoret, så jeg klarte å bruke en sykehusskjorte til et hegningsforsøk i dusjen. Det var så rart. Plutselig var jeg på en øy hvor det var masse mennesker. Stemningen var veldig fin og vi grillet. Noen sang og spilte på instrumenter, og det føltes bare godt å være der. Jeg ble brått revet ut av det da en ansatt fant meg og fikk meg løs. Jeg er humanist og agnostiker, så jeg har ikke noe særlig tro på livet etter døden. Det kan være tilfeldig at disse bildene dukket opp, eller en slags drømmetilstand som en følge av asfyksi. Likevel var det en spesiell opplevelse å være på et sted der alt føltes bare godt. Vel, akkurat nå føles det ikke så verst å være levende heller, heldigvis :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har hatt pasienter som gradvis har våknet etter en komatøs tilstand, men har aldri hørt noen fortelle meg om nær døden opplevelse.

Hvor ofte pasienter opplever slikt vet jeg ikke.

Ja hvordan man håndterer dette blir vel på lik linje som man håndterer andre kriser. Aktivt lytte til det pasienten sier, vise interesse og medfølelse.

Der i mot har jeg hørt pasienter som har ligget på respirator fortelle om forferdelige mareritt mens de lå der i en neddopet tilstand. Det kan kanskje være vel så tøft, men skal vel møtes på samme måte.

Jeg opplevde selv en spesiell tilstand i det jeg våknet etter narkose. Jeg opplevde å se meg selv i fugleperspektiv slik det ofte beskrives i nær døden opplevelser og mens jeg våknet kom jeg gradvis nærmere kroppen min og var til slutt helt våken. Jeg har i ettertid tenkt at dette er sikkert en opplevelse man kan få når man er delvis bevisstløs, sikkert mange andre enn meg som har opplevd dette.

Vel, du ble kanskje ikke noe klokere av det jeg skrev, men det er mine erfaringer og tanker.

Lykke til med oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 4 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy