Jump to content
Sykepleiediskusjon

39år ,tre barn og sykepleiestudie,realistisk?


Guest skytten 71

Recommended Posts

Guest skytten 71

Er det noen her som er godt voksen og etablert med barn og jobb,men som har startet sykepleiestudie?

Selv er jeg 39 år med tre barn og mann og fast jobb som kostymesyer,men som lenge har hatt et ønske om å utdanne meg som sykepleier.

Men er det realistisk å gjennomføre det med små barn,16mnd,5år,10år?

Tenker deltidsstudie.

Link to comment
Share on other sites

Guest banshee

I min klasse var det ihvertfall 5 stk som var i 30-åra og hadde barn (og det er bare som jeg vet om, ettersom jeg var på gruppe med de i ulike praksiser.). 4 av de hadde to barn under 10, hun siste hadde tre barn på dine barns alder. Det gikk, og det var 3-årig studie, men jeg tror nok det kan bli tungt.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Jeg er vel ikke i "godt voksen"-sjiktet enda, men jeg har erfaring med å ta sykepleierutdanning med småbarn. Jeg blir 27 nå, og min eldste var 10 måneder når jeg startet på sykepleien. Underveis i studiet har det kommet en liten til, og det har gått bra med meg gjennom hele studiet, men jeg har selvfølgelig vært kjempesliten til tider. Men det har mine medstudenter også vært, så det er likt for alle sånn sett.

 

Jeg har gått deltidsstudium, og det har vært helt topp med tanke på at jeg har kunnet jobbe en del ved siden av studiene. Dog har det vært litt problematisk i praksstudiene, da jeg ikke har kunnet jobbe så mye ved siden av dem. Jeg har valgt å gå dobbelt noen dager, bare for å få litt inntekt, men det er innmari tungt, og det føles ikke noe godt med tanke på familien.

 

Jeg tror at godt voksne har innsikt i at livet kan være tøft til tider, og siden du har unger er du vel kjent med dette med omsorg, så jeg tror fint du kan greie studiet, bare du vil det nok ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

 

Jeg er alene med et barn og går sykepleien på deltid. Du har riktignok flere barn, men også en mann som hjelper til. Det jeg syns har vært tyngst, er praksisperioden. Man kan kun være borte 10% av tiden uansett hvor mange barn man har.

Jeg jobber 50% ved siden av. Jeg søkte 50% lønnet permisjon, mot at jeg jobber 50% selv, og får 100% lønn. Dette er mulig i kommunen mot at man binder seg til arbeidsstedet en viss tid etter man er ferdig utdannet.

 

Det er ikke skole hver dag når man går deltid. Noen uker er fullere enn andre, men ikke mer enn man kan takle. Oppgavene gjør du sammen med gruppen din eller alene. Jeg er ofte på skolen noen timer på dagen og drar på kveldsvakt i hjemmesykepleien etter det. Oppgaver skriver jeg på når jeg har fri på dagen, eller etter barnet mitt har lagt seg.

 

Jeg tror du kan få til dette helt fint. Det er mange som har barn. Man kan søke tilrettelegging når det kommer til praksisplass når det kommer til avstand til hjemmet o.l.

Lånekassen tilbyr stipend og lån. Jeg pleier og si: Det er bare for en periode. Og det forstår barnet mitt. Og hun støtter det.

Tenk hvilket forbilde du er for barna dine? Alt går an - det krever innimellom bare litt mer mot og forståelse for at ting ikke alltid er så lett.

 

Men jeg sier: GO FOR IT! FÅr du det ikke til å fungere, så har du prøvd :) Fullfør drømmen din.

 

/Sanka

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei!

 

Jeg er alene med et barn og går sykepleien på deltid. Du har riktignok flere barn, men også en mann som hjelper til. Det jeg syns har vært tyngst, er praksisperioden. Man kan kun være borte 10% av tiden uansett hvor mange barn man har.

Jeg jobber 50% ved siden av. Jeg søkte 50% lønnet permisjon, mot at jeg jobber 50% selv, og får 100% lønn. Dette er mulig i kommunen mot at man binder seg til arbeidsstedet en viss tid etter man er ferdig utdannet.

 

Det er ikke skole hver dag når man går deltid. Noen uker er fullere enn andre, men ikke mer enn man kan takle. Oppgavene gjør du sammen med gruppen din eller alene. Jeg er ofte på skolen noen timer på dagen og drar på kveldsvakt i hjemmesykepleien etter det. Oppgaver skriver jeg på når jeg har fri på dagen, eller etter barnet mitt har lagt seg.

 

Jeg tror du kan få til dette helt fint. Det er mange som har barn. Man kan søke tilrettelegging når det kommer til praksisplass når det kommer til avstand til hjemmet o.l.

Lånekassen tilbyr stipend og lån. Jeg pleier og si: Det er bare for en periode. Og det forstår barnet mitt. Og hun støtter det.

Tenk hvilket forbilde du er for barna dine? Alt går an - det krever innimellom bare litt mer mot og forståelse for at ting ikke alltid er så lett.

 

Men jeg sier: GO FOR IT! FÅr du det ikke til å fungere, så har du prøvd :) Fullfør drømmen din.

 

/Sanka

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy