Jump to content
Sykepleiediskusjon

Studenter ved HIOA


Guest Nystudent

Recommended Posts

Guest Nystudent

Hei. Tenker å studere til sykepleier neste år, men må klare å kombinere studier med to barn. Er klar over at jeg må lese mye, og det er jeg innstilt på, men lurer litt på om det er lange dager med undervisning, og er det undervisning hverdag? Gleder meg til å starte opp med noe annet som gir mer mening?. Så er det å spare til å klare seg økonomisk. Avhenger også hva man kan få i støttet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
Guest Stolt sykepleierstudent

Hei :) LITT sent svar gitt.. Men så gøy at du vil studere sykepleie- er selv sykepleiestudent ved HiOA. Vil anbefale deg å hvertfall sjekke ut ogvurdere Lovisenberg og Diakonhjemmet også :) Første semester er ganske heftig, hvor det i en og samme eksamen er inkludert anatomi og fysiologi, kommunikasjon, noe farmakologi og grunnleggende sykepleie(I år er denne satt til 2. januar) I tillegg er det praksis enten før eller etter jul- så her kunne du jo søkt om å få praksis etter jul for å ikke hatt dette i tillegg. Så er det en hjemmeeksamen før påske og sykdomslæreeksamen med samfunnsvitenskapelige fag i mai. 2 studieår er veldig chill, det er jo 3 praksisperioder, men kun en hjemmeeksamen til jul :) Tredjeåret er det sykdomslæreekamen(2. del), inkludert noen udefinerte emner(til nå), 2 sykehuspraksiser og bachelor skriving.

 

Når det kommer til forelesninger er det i sykepleie og samfunnsvitenskapelige fag bare på dagtid, den seneste har vært fra 14.15 til 16.15. Derimot på anatomi og fysiologi og sykdomslære forelesningene er det ofte noe utover på kveden, i og med at det er leger i turnusjobb som har disse, og disse kan være opp mot 4-5 timer(45 min/per). Det er langt fra forelesninger hver dag, og få av dem er obligatoriske- bortsett fra studiegrupper som er 1 gang per uke og preklinikk, men dette er på dagtid ;)

 

Er mange på studie som kombinerer dette fint med barn(samt graviditeter) og det er jo et vidt aldersspenn på studentene :)

 

Dette ble kanskje rotete og hvertfall et langt innlegg, men håper det kan komme til nytte for noe! Lykke til med studievalg :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei. Jeg har også tenkt å søke studier sykepleie deltid høsten 2014. Ser du går på HIOA, m anbefaler å sjekke lovisenberg og diakonhjemmet. Er det en grunn? Tenkt å søke deltid HIOA. Har lest litt på andre eldre dialoger (2009), og mange nevner at det er mye rot på deltid, er det fortsatt sånn? Valget på skole er egentlig økonomisk bestemt. Har veldig lyst å slippe mer lån (har studert tidligere). Men er det deltudstudier på de andre skolene i Oslo?

Link to comment
Share on other sites

Guest voksen student

Jeg ville nok ha valgt en annen skole. jeg går deltid og har barn ( pluss jobb)Synes det har vært mye rot, Mange dager med bare litt forelesning( istedenfor fulle dager, og mange dager fri..) og ALL anatomi-undervisning har vært på kvelden.. jeg har ikke vært på en anatomi-forelesning pga barna... ( men tror eksamen gikk fint for det :-) )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har hørt litt rundt, og det ser faktisk ut som alle deltidsstudier sykepleier er "nedlagt" i Oslo. Så lurer da på hvordan en typisk helstudie uke ser ut? Er det klasser hver dag? Jeg er nok litt avhengig av å kunne tjene penger, med lån, familie og 3 barn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Renate

Jeg følger spent med på denne tråden. er det noen fler med erfaringer fra de forskjellige skolene som kan komme med tilbake meldinger. Sliter virkelig med valg av skole. Står mellom HIOA studiested Pilestredet eller Kjeller og Diakon hjemmet. Er avhengig av at det er noe fleksibiletet og ikke forelesninger med obligatorisk oppmøte fra 8-15 hver eneste dag.

 

Venter spent på svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er mann på 22 år som også skal starte å studere sykepleie til høsten. Jeg trener 5-6 timer om dagen + helgejobb. Vil studere heltid, men ser helst at det er en del tid til "hjemmestudier". Hvor bør jeg studere da?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy