Jump to content
Sykepleiediskusjon

Marevan og Levaxin - varierende dagsdoser


Pinnsvinet

Recommended Posts

Har sett i min sommerjobb i hjemmesykepleien, og i mine praksiser på sykepleierstudiet at det kan være forskjeller i dagsdoser på marevan f.eks. og levaxin f.eks. Har sett at det kan stå faste ordinasjoner på f.eks. (bare et gitt tall) levaxin 150 mg. mandag til fredag, mens pasientene ikke skal ha noe lørdag og søndag. Og på marevandosering har jeg sett at en pasient skulle ha (bare et gitt tall, husker ikke eksakt) 2 tabletter en dag, og ingen tabletter to påfølgende dager f.eks.

 

Hva er årsaken til det egentlig at det er så forskjell på dagsdosene, i stedet for at det kunne ha vært jevnt fordelt? Har ikke sett noen sammenheng med at pasientene skal på andre behandlingsopplegg eller andre ting de dagene hvor dosen er på 0..

 

Lurer :)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Levaxin er det forskjellig hvor hyppig man velger å gi det. Enkelte får en gang daglig, mens andre føler at de får bedre effekt om det doseres to ganger daglig. Når det av praktiske grunner er vanskelig å dosere dette daglig, kan man dele opp ukedosen og kun gi det to ganger i uken.

Når det gjelder Marevan så er der endel som får det annen hver dag. Årsaken er nok den lange halveringstiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Det høres riktig ut det. Det avhenger litt av hvor lenge pasientene har stått på marevan, noen tar hyppige kontroller av INR, mens andre pasienter som har hatt stabil INR over tid kanskje kontrollerer det sjeldnere.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy