Jump to content
Sykepleiediskusjon

Iv antibiotika hjemme


Guest Lilly

Recommended Posts

Jeg jobber i hjemmesykepleien og en bruker skal ha antibiotika i store doser iv.

 

Jeg har ikke erfaring med dette og vært ganske tydeligvis med sjefen at dette er noe jeg ikke er komfortabel med å gjøre.

 

Alikevel sier hun at vi må gjøre det, har hun lov til det? Det er jo jeg som får svi, skjer det noe med pasienten fordi jeg ikke kan det.

 

Hun sier vi skal få opplæring, men i mine øyne kreves det mer enn litt opplæring for å mestre dette. Opplæringen som skal gis er ikke veldig omfattende. Det er jo også en viss risiko for komplikasjoner, som jeg ikke ønsker å ta ansvar for, fordi vi er hjemme. Hun har ikke engang en adrenalin pen i tilfelle allergisk sjokk.

Link to comment
Share on other sites

Så bra at du sier i fra til sjefen når det er noe du ikke er komfortabel med å gjøre. Nå skal du få opplæring så da går jeg ut i fra at du blir komfortabel med dette. Det er jo med antibiotika som med et hvert annet medikament vi gir intravenøst at det kan ha sine bivirkninger og det vil jo stå i felleskatalogen, så du vet hva du skal observere på. Hvordan man skal blande ut antibiotikaen og hvor fort den skal gå inn står også der. Så egentlig er det ikke så vanskelig.

Helt enig med deg at du må ha med deg adrenalin. Men har ikke dere som jobber i hjemmesykepleien alltid med dere adrenalin i beredskap når dere setter injeksjoner?

Link to comment
Share on other sites

Vi måtte også gi antibiotika hjemme hos en pasient, og fikk ikke ha med adrenalin. Spurte fastlegen, men han sa det ikke var vanlig, og hvis noe skulle skje skulle man ringe 113. Var litt uenig i den løsningen, så vi krevde å være to sykepleiere hos pasienten de to første gangene han fikk antibiotika. Da er man ihvertfall litt tryggere og har noen til å hjelpe seg dersom noe skulle skje. Her fikk vi beskjed om at å gi i.v. antibiotika er noe man lærer under utdanning, og derfor MÅ man hjelpe pasienten med det. Så da ble det en muntlig "opplæring" fra de sykepleierne som var trygge på dette til de som sjelden hadde vært borti det + å lese på PPS. På PPS finner du prosedyrer på innlegging av PVK, utblanding av antibiotika, tilkobling til pasienten osv. Som Cathrine sier, står alt om medikamentet i felleskatalogen. Ellers har Akribe kommet med en app for legemiddelutregning som kanskje er nyttig for dere mtp dråpehastighet osv :)

Link to comment
Share on other sites

Å sette ab intravenøst er ikke automatisk noe man lærer på studiet, det avhenger av hvor du har vært i praksis. Jeg har gjort det en gang tidligere uten å fø det til og kjenner meg rimelig usikker på det. Jeg mener også at det er en oppgave man ikke blir trygg på etter bare noen få ganger...

Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke adrenalinpen, jeg jobber privat og har etterspurt det men ikke fått ja. Jeg mener at man må jo tenke sikkerhet for pasienten først og adrenalin skulle være en selvfølge.

 

Jeg synes du bør kreve å få ha med deg adrenalin, da det kan være livreddende. Synes det svaret Feline fikk om at man da må ringe 113 ikke er et alternativ, så jeg forstår godt at du var uenig i den løsningen Feline. Man vet jo at prognosen ved anafylaksi er avhengig av hvor fort man får startet behandling. På sykehus setter jo sykepleiere adrenalin hvis pasienten får en anafylaktisk reaksjon selv om man har et akutteam rett i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Å sette ab intravenøst er ikke automatisk noe man lærer på studiet, det avhenger av hvor du har vært i praksis. Jeg har gjort det en gang tidligere uten å fø det til og kjenner meg rimelig usikker på det. Jeg mener også at det er en oppgave man ikke blir trygg på etter bare noen få ganger...

Man bør ikke utføre prosedyrer man føler seg utrygg på, så jeg synes det er veldig bra du reagerer som du gjør. I din situasjon ville jeg lest meg opp på prosedyren og bedt om å få ha med deg noen som kunne lære deg dette, helt til du føler at du behersker prosedyren. Eventuelt kan du kanskje bli med til noen andre pasienter som får antibiotika iv. hvis dere har det da.

Link to comment
Share on other sites

Kan dere ikke få hospitere på en sykehusavdeling hvor det gis mye AB iv da? Det er jo viktig at dere føler dere trygge på det. Ser at mange studenter bruker relativt lang tid på å bli trygge på å administrere ab iv. På avdeling hvor jeg jobber brukes det mye antibiotika iv, kan fort ha 15 AB på ei nattevakt... Har aldri opplevd at noen har fått en anafylaktisk reaksjon av ab. Vanligste reaksjoner jeg har vært borti er kløe, utslett og diare. Men dere bør jo få mengdetrening i å legge inn pvk? Hvis ikke pasienten har cvk, piccline eller vap da?

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk opplevd anafylaktisk sjokk av antibiotika i.v. (på sykehusavdeling -heldigvis), så det kan skje. Heldigvis er det jo ikke vanlig med så alvorlige reaksjoner. Men man vet jo aldri når med hvilken pasient det kan skje, og derfor synes jeg man bør være trygg på prosedyren og ta de forhåndsregler man kan ta. Kan si at jeg ble passe irritert når legen sammenlignet å få antibiotika med å bli stukket av en veps. Man vet ikke hvem som er allergisk mot vepsestikk, og derfor har man ikke adrenalinpenn hjemme i tilfelle man bli stukket, da ringer man 113.....

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk opplevd anafylaktisk sjokk av antibiotika i.v. (på sykehusavdeling -heldigvis), så det kan skje. Heldigvis er det jo ikke vanlig med så alvorlige reaksjoner. Men man vet jo aldri når med hvilken pasient det kan skje, og derfor synes jeg man bør være trygg på prosedyren og ta de forhåndsregler man kan ta. Kan si at jeg ble passe irritert når legen sammenlignet å få antibiotika med å bli stukket av en veps. Man vet ikke hvem som er allergisk mot vepsestikk, og derfor har man ikke adrenalinpenn hjemme i tilfelle man bli stukket, da ringer man 113.....

 

Ja hva var det for et argument av legen! Men hvorfor er de så negative til å gi en resept på adrenalin så dere kan ha det med i lommen. Da jeg var student i hjemmesykepleien var det ingen som satt en eneste injeksjon uten å ha med seg adrenalin i beredskap.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Kristine

Unnskyld meg, er en grunn for at vi er i medisinsk praksis under utdannelsen, da burde dere ha tatt ansvar for egen læring under praksis så en så vesentlig arbeidsoppgaver ble gjennomført mer enn en gang!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest NurseB

Adrenalin for antibiotika mener jeg er litt i overkant. Svært sjelden det skjer, så da bør nesten alle gå rundt med en penn da just in case. Å administrere ab iv er en sykepleieoppgave og jeg mener det er din jobb å gjøre det i hjemmesykepleien. Skal være unødvendig å legge pasienten inn på sykehus eller lignende pga at spl ikke tør. Det er bare å be om å få se hvordan man gjør det, lese prosedyren og lære det. Synes man må kunne forvente det av en sykepleier som går 3 år på høgskole.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber i hjemmesykepleien og administrerer ofte ab iv i hjemmet og diverse andre iv medikamenter og cabiven. Der jeg jobber sikkrer vi alltid at vi spl kan prosedyren i iv i hjemmet. Er det noen som ikke kan gies opplæring og kollegaveiledning. Det er ikke alltid man kan alle prosedyrene trots at man lærd på skolen. Kan vare spl som ikke kommet bort i og gi ab iv i hjemmet og då må leder gi opplæring, for og sikkre fagligheten.

Link to comment
Share on other sites

Vi har kun adrenalin med oss når vi setter vaccine. Ikke ellers. Dokk sitter vi hos patienten under tiden som ab går in så vi ser om det skulle skje noe. De vi har som har langtidsbehandling med ab iv kan vi gå ifra når under behandling når det hatt det i noen uker.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dette er ikke så utrolig vanskelig. Og det er en sykepleier oppgave. Har dere ikke lært dette godt nok burde dere ta ett oppfrisknings kurs. Helt unødvendig at pasienter skal på sykehus for å få dette. Mange må også ha IV i lang tid, enten det er snakk om antibiotika eller andre medisiner. Så helt klart dette er hjemme sykepleier sin oppgave. Når en klarer å lære dette selv, som privat person. Bør ikke dette være vanskelig for sykepleier.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 years later...
Guest Jeg har det samme problem

Det er det samme situasjon jeg er i nå. Koblet infusjonsvæsker 100 ml NaCl med 2 g ceftriaxon men gjort åpent system. Dvs at jeg brukte sterilt spissenål og sprøyte for å tilsette AB istendefør å bruke den kort slangen som er med slangen. Det er min første å se den og jeg ikke var borte med det fordi praksisen min er på sykehjem og det er eneste jeg hadde praksis siden jeg har utdanning som sykepleier fra før. Da jeg var sykepleier ferdig 2010 i utlandet hadde vi 1 delt system og vi blander AB kur manuelt med åpent system Gammeldags. Men på epikrise sto at ceftriaxon 2 g blandes i 100 ml NaCl/1 flaske. Bruker har sterilt spissenål, sprøyte, 20 cc saltvann, 100 ml saltvann, mix ad set(2 delt system).Siden jeg ikke fått vite h ordan man bruker 2 delt system brukte jeg den gammel teknikk som jeg er trygg på. Jeg brukte 2 spissenål og sprøyte med å trekke opp fra sterilt 20 cc saltvann og tilsatt i hetteglass. Etter jeg blandet det kastet disse som jeg brukte å tok nye igjen å satt på den andre inngangsporten av 100 ml saltvann. Bruker selvfølgelig ble utrygg da er dette hans første opplevelse å se sånn teknikk. Da han kom rett fra sykehus 2 dager jeg kom dit. Det ble en heftig tema mellom meg og lederen som sa at jeg utsetter pas. liv i fare.Det har ikke skjedd noe med bruker som kan tilsier at arbeidsgiver ser alvorlige på dette som kom i referat nå. Jeg er alene sykepleier på en helg som har sykdom. Ei kollega kommet ikke på jobb, jeg tok extra oppdrag fra listen, som bruker reagerte også at han fikk seint besøk som skulle mellom kl. 10-11 pga Antibiotika dosering tilsier at det må være 12 timer INNIMELLOM ift instruks fra felleskatalogen og primær Sykp. på området. Jeg kom kl. 12:20 og forklarte at vi har sykdom.. Jeg fikk ikke fysisk opplæring hvordan man håndtere AB hjemmet. Har fått bare spørsmål fra en Sykp. kollega om hvis jeg kunne blande antibiotika i hetteglass. Jeg sa ja, uten å se selve utstyret. Det er min feil å si ja fordi det er vaktskifta og han skal gå av ra dagvakt.Han sa en prosedyre til meg som å lese smertepumpe ved å gi meg bruksanvisning på papir og sa at jeg kunne lese dette. Jeg har ikke intensjon til å være uforsvarlig da sa jeg ja men at spørsmål knyttet med antibiotika er vanlig. Hvis kollega mi spurte meg hvis jeg kunne bruke 2 delt system eller lukket system ved utblanding av antibiotika kan det være annerledes svar. Hva kan det være min forsvar på møtet? Det påførte ikke noe skadd eller død til pas. som lederen min at jeg setter pas. liv i fare. 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Guest Jeg har det samme problem said:

Det er det samme situasjon jeg er i nå. Koblet infusjonsvæsker 100 ml NaCl med 2 g ceftriaxon men gjort åpent system. Dvs at jeg brukte sterilt spissenål og sprøyte for å tilsette AB istendefør å bruke den kort slangen som er med slangen. Det er min første å se den og jeg ikke var borte med det fordi praksisen min er på sykehjem og det er eneste jeg hadde praksis siden jeg har utdanning som sykepleier fra før. Da jeg var sykepleier ferdig 2010 i utlandet hadde vi 1 delt system og vi blander AB kur manuelt med åpent system Gammeldags. Men på epikrise sto at ceftriaxon 2 g blandes i 100 ml NaCl/1 flaske. Bruker har sterilt spissenål, sprøyte, 20 cc saltvann, 100 ml saltvann, mix ad set(2 delt system).Siden jeg ikke fått vite h ordan man bruker 2 delt system brukte jeg den gammel teknikk som jeg er trygg på. Jeg brukte 2 spissenål og sprøyte med å trekke opp fra sterilt 20 cc saltvann og tilsatt i hetteglass. Etter jeg blandet det kastet disse som jeg brukte å tok nye igjen å satt på den andre inngangsporten av 100 ml saltvann. Bruker selvfølgelig ble utrygg da er dette hans første opplevelse å se sånn teknikk. Da han kom rett fra sykehus 2 dager jeg kom dit. Det ble en heftig tema mellom meg og lederen som sa at jeg utsetter pas. liv i fare.Det har ikke skjedd noe med bruker som kan tilsier at arbeidsgiver ser alvorlige på dette som kom i referat nå. Jeg er alene sykepleier på en helg som har sykdom. Ei kollega kommet ikke på jobb, jeg tok extra oppdrag fra listen, som bruker reagerte også at han fikk seint besøk som skulle mellom kl. 10-11 pga Antibiotika dosering tilsier at det må være 12 timer INNIMELLOM ift instruks fra felleskatalogen og primær Sykp. på området. Jeg kom kl. 12:20 og forklarte at vi har sykdom.. Jeg fikk ikke fysisk opplæring hvordan man håndtere AB hjemmet. Har fått bare spørsmål fra en Sykp. kollega om hvis jeg kunne blande antibiotika i hetteglass. Jeg sa ja, uten å se selve utstyret. Det er min feil å si ja fordi det er vaktskifta og han skal gå av ra dagvakt.Han sa en prosedyre til meg som å lese smertepumpe ved å gi meg bruksanvisning på papir og sa at jeg kunne lese dette. Jeg har ikke intensjon til å være uforsvarlig da sa jeg ja men at spørsmål knyttet med antibiotika er vanlig. Hvis kollega mi spurte meg hvis jeg kunne bruke 2 delt system eller lukket system ved utblanding av antibiotika kan det være annerledes svar. Hva kan det være min forsvar på møtet? Det påførte ikke noe skadd eller død til pas. som lederen min at jeg setter pas. liv i fare. 

Det er veldig vanskelig å forstå hva du egentlig skal frem til her, da alt er en vegg med tekst uten pauser eller fornuftig punktsetting. Jeg har forsøkt å tolke hva som skjer her, korriger meg gjerne.

* Du har ikke hatt opplæring i bruken av 2-delt infussjonssett, og valgte derfor å bruke en annen metode enn den som står i prosedyren på arbeidsplassen. Selv om du ikke innehar kompetansen tok du på deg ansvaret for å gjennomføre en prosedyre du ikke er kompetent til å gjennomføre.

* Du tilsatte 20ml NaCl i 2g Ceftriaxon hetteglass, og deretter videre i en 100ml NaCl. Deretter koblet du et enkelt infusjonssett på denne posen.

Du sier ingenting om tilsetningslapp eller lignende. Heller ikke om du desinfiserte injeksjonsporten i posen. Du sier heller ikke om under hvilke forhold du blandet antibiotikaen, mtp. risiko for kontaminering eller antibiotikaspredning i rommet/på deg/brukers bolig. Enn dobbeltkontroll, hvordan gjennomføres dette?

* Hvorvidt antibiotikaen var forsinket eller ikke blir vanskelig å si for meg da du ikke skriver når forrige dose var gitt. Jeg regner med at det er egne rutiner for dette i hjemmesykepleien.

Jeg vet ikke helt hvordan du skal forsvare deg mot det som er skjedd. Det fremstår som at du ikke angrer, innser hva som er galt, eller risikoen av hva som er skjedd. Måten du ordlegger deg på oppleves for meg som en bortforklaring, hvor det kanskje heller skulle vært en ydmyket som var ønsket. Nei, det er ikke feil å blande antibiotikaen på den måten du har gjort, men under hvilke forhold det er gjort på kan ha en innvirkning på pasientsikkerheten, blant annet faktorene jeg nevnte over.

I tillegg er det vel mest graverende at du tar på deg oppgaver som du ikke er skikket til eller kompetent til på grunn av manglende opplæring, eller evne til å sette grenser for egen forsvarlighet. Dette strider i mot helsepersonelloven, og er høyst kritikkverdig:

 

Quote

 

§ 4.Forsvarlighet

Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.

 

 

På bakgrunn av informasjonen du har delt ville jeg lagt meg langflat i møtet med leder, beklaget at prosedyrene ikke ble overholdt, og at jeg skulle vært mer bevisst på mine begrensninger mtp. kompetanse. Feil skjer, og kan skje når mennesker er involvert. Prosedyrene på din arbeidsplass definerer hva som skal gjøres i de ulike situasjonene, og hvis du har en god nok argumentasjon for hvorfor du avviker fra de, så får du dele de med lederen din.

Lykke til.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Justin

Hei. 

Selve arbeidsplass ikke holdt på dobbelkontroll og selve prosedyre som ble laget er feil mtp en setning som står det lukket og åpne ventilen på sammen setning. Hvordan man kan tenke på begrensninger når bruker var 1 time og 15 mins forsinket men antibiotika... Jeg selvfølgelig har disinfisert den gummen av flasken av antibiotika da alt utstyr er på plass der. Jeg bare ser på felleskatalogen og epikrise til bruker da det stått der ceftriaxone blandes i 2 gm 100 cc nacl flaske/1 flaske. Det var ikke snakk om antibiotikaspredning da blir ikke noe søl av kur. Jeg var under tidspress da hadde jeg 1 bruker til som skal på do den dagen men etter jeg koblet ut infusjonen så jeg at det var fortsatt liggende i slangen av antibiotika da sa jeg at oh ja ikke alt ble infundert og dette hørte bruker så han begynte kanskje å tenke at det var meg som har gjort det. Men faktisk i alle sykepleiere som har koblet AB kur både i sykehus og hos oss ingen har merket eller lurte på om hvorfor det var fortsatt liggende AB kur i slangen av selve infusjonen.

Hvordan man blir ydmyk når jeg må signere på noe klage som ikke var helt riktige mtp på solide bevis at det var faktisk satt pas. liv i fare?jeg selvfølgelig angret på noe men hva skal jeg gjøre? Ting har skjedd allerede og feilen lå ikke vare på meg. Vi har sykdom den dagen, jeg er tidspress et både fra en kollega og bruker,mangler opplæring. Jeg handlet på måten som jeg var trygg på og har erfaring. Faktisk den som nålfri system var underdosering ift en litteratur på relis. Selve tiltak var manglende og ikke fulgte helt hva felleskatalogen sier. 

Link to comment
Share on other sites

Guest Justin

Mener du at mye bedre at bruker fikk ikke AB kur den dagen pga den som var der var ikke kompetent? Har jeg sagt til eg at den metoden som jeg brukte fortsatt finne på sykehus og særlig barneavdeling?

 

Det var bare at hvis man skal veie hva blir konsekvensen om å ikke gi AB kur eller at man velger annen metode for å gi den hva man skal velge da? Jeg er kompetent å gi på den måten da er dette jeg var utlært fra før, trygg og har erfaring. Jeg som sagt har ikke tenkt på noe annen den dagen enn å gi AB pga tidspress både fra bruker og kollega. Hva E rmer viktig da å gi underdosering eller å gi på annen måte på riktig dosering.. Det var 15% avvik på nålfri system derfor codan har utviklet ny skyllesett av slangen. Hvis leder skal si til meg om sepsis/eksponering av AB kur, de må de bevise det slik at jeg kan akseptere at påstander er lovlig og rettslig. Mener du de som jobber på sykehus særlig på barneavdeling eksponerer de pasienter med å blande AB på den måten? Det var bare firkant leder som ikke jobbet i helgene som kan gi påstand om at dems sykepleier setter pas. Liv i fare... Man må ha konkret bevis på det...ikke bare kjeftinger uten å gi oss nok bemanning av sykepleier på helger. Det er ulovlig faktisk at  man skal koble intravenøs behandling hjemmet uten dobbelkontroll, uten grundig opplæring av 2 sykepleier. Lederne snakker bare om forsvarlighet uten å se om vi har nok bemanning på en helg... De er flinke til å beskylda  folk, innkalle på møter eller å true dem... Det er systemsvikt og sammensatte faktorer hvorfor et avvik skjer ikke pga selve kollega. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Guest Justin said:

Hei. 

Selve arbeidsplass ikke holdt på dobbelkontroll og selve prosedyre som ble laget er feil mtp en setning som står det lukket og åpne ventilen på sammen setning. Hvordan man kan tenke på begrensninger når bruker var 1 time og 15 mins forsinket men antibiotika... Jeg selvfølgelig har disinfisert den gummen av flasken av antibiotika da alt utstyr er på plass der. Jeg bare ser på felleskatalogen og epikrise til bruker da det stått der ceftriaxone blandes i 2 gm 100 cc nacl flaske/1 flaske. Det var ikke snakk om antibiotikaspredning da blir ikke noe søl av kur. Jeg var under tidspress da hadde jeg 1 bruker til som skal på do den dagen men etter jeg koblet ut infusjonen så jeg at det var fortsatt liggende i slangen av antibiotika da sa jeg at oh ja ikke alt ble infundert og dette hørte bruker så han begynte kanskje å tenke at det var meg som har gjort det. Men faktisk i alle sykepleiere som har koblet AB kur både i sykehus og hos oss ingen har merket eller lurte på om hvorfor det var fortsatt liggende AB kur i slangen av selve infusjonen.

Hvordan man blir ydmyk når jeg må signere på noe klage som ikke var helt riktige mtp på solide bevis at det var faktisk satt pas. liv i fare?jeg selvfølgelig angret på noe men hva skal jeg gjøre? Ting har skjedd allerede og feilen lå ikke vare på meg. Vi har sykdom den dagen, jeg er tidspress et både fra en kollega og bruker,mangler opplæring. Jeg handlet på måten som jeg var trygg på og har erfaring. Faktisk den som nålfri system var underdosering ift en litteratur på relis. Selve tiltak var manglende og ikke fulgte helt hva felleskatalogen sier. 

 

5 hours ago, Guest Justin said:

Mener du at mye bedre at bruker fikk ikke AB kur den dagen pga den som var der var ikke kompetent? Har jeg sagt til eg at den metoden som jeg brukte fortsatt finne på sykehus og særlig barneavdeling?

 

Det var bare at hvis man skal veie hva blir konsekvensen om å ikke gi AB kur eller at man velger annen metode for å gi den hva man skal velge da? Jeg er kompetent å gi på den måten da er dette jeg var utlært fra før, trygg og har erfaring. Jeg som sagt har ikke tenkt på noe annen den dagen enn å gi AB pga tidspress både fra bruker og kollega. Hva E rmer viktig da å gi underdosering eller å gi på annen måte på riktig dosering.. Det var 15% avvik på nålfri system derfor codan har utviklet ny skyllesett av slangen. Hvis leder skal si til meg om sepsis/eksponering av AB kur, de må de bevise det slik at jeg kan akseptere at påstander er lovlig og rettslig. Mener du de som jobber på sykehus særlig på barneavdeling eksponerer de pasienter med å blande AB på den måten? Det var bare firkant leder som ikke jobbet i helgene som kan gi påstand om at dems sykepleier setter pas. Liv i fare... Man må ha konkret bevis på det...ikke bare kjeftinger uten å gi oss nok bemanning av sykepleier på helger. Det er ulovlig faktisk at  man skal koble intravenøs behandling hjemmet uten dobbelkontroll, uten grundig opplæring av 2 sykepleier. Lederne snakker bare om forsvarlighet uten å se om vi har nok bemanning på en helg... De er flinke til å beskylda  folk, innkalle på møter eller å true dem... Det er systemsvikt og sammensatte faktorer hvorfor et avvik skjer ikke pga selve kollega. 

Her må du gjerne renskrive. Jeg klarer ikke å følge din resonering slik det står nå, kun enkelte deler. Gjerne skriv på engelsk om det blir bedre for deg.

Har du tidspress som gjør at du ikke får utført oppgavene dine skriver du avvik.

Jeg etterskyller slangesettet da f.eks. ved blanding i en 100ml flaske gjenstår ca. 20ml i slangen (20% av dosen).

Er du ikke kompetent til oppgaven så er det ditt ansvar å si fra i følge helsepersonelloven.

Du sier noe om blanding av antibiotika etc. På sykehus gjøres dette i avtrekkskabinett, og pasienten og deg selv utsettes ikke for antibiotikasøl hvis dette gjøres riktig.

Har du problem med lederen din tar du kontakt med tillitsvalgte, enten på arbeisdplass eller i kommunen.

 

Hva jeg legger i å være ydmyk går ikke på å signere noe, men det at du her fremstår som at du forsøker å rettferdiggjøre dine handlinger, bortforklare og bagatellisere hvorfor prosedyrer ikke blir fulgt, og at du ikke følger helsepersonelloven. Ja, avvik skjer på grunn av sammensatte faktorer og systemsvikt, men du har også et ansvar i det hele.

 

Misforstår jeg deg må du gjerne utdype/omformulere deg, som sagt er det vanskelig å tolke hva du skriver.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Justin

Den som jeg prøver å si til deg at selv om du sier at det er med forsvarlighet å gjøre mener du det er mitt ansvar å tilrettelegge opplæring på intravenøs behandling hjemmet og dobbelkontroll? Når. Man sier dobbelkontroll alt skal dobbelkontrolleres selve dose av medikamenter. Fremstått at selve tiltak var ikke dobbelkontroll ert av en annen sykepleier slik at det ble forståelig og mer solide. Når du sier avtrekkskapet selvfølgelig ingen bruker har sånn hjemmet så jeg skjønner ikke hvordan du skrevet her avtrekkskapet. Hvis jeg ahr opplæring tror du skal jeg velge å blande ut antibiotika på den måten jeg har gjort? Selve tiltak på Gerica har ikke noe prosedyre å skylle slangesett etter infusjonen. Hvis man skal velge en handling fra før den andre hva skal du velge? Å gi antibiotika eller ikke?og at bruker skal vente mer timevis? 

 

Du skrev her at feilen bare ligger til meg som var på vakt alene den helgen. Man må jo kunne tenke at opplæring er nøkkelen slik at nyutdannede sykepleier som meg kan gjøre oppgaven på riktig måte. Sepsis er langt fra problemet da sepsis skal utvikles 3-5 dager uten AB kur. Hvordan får man sepsis når man får daglig AB kur? Jeg har vært der bare 1 dag på helg så man må skjønne at sepsis er ikke et tema her. Jeg var frustrert at skylden skal legge på meg slik at ledelse vil ikke ta noe ansvar selv på manglende oppfølging/opplæring mtp erfaringsnivå, organisering. 

Hvis man har brukt munnbind mens man blander ut AB kur blir det ikke nok beskyttelse på eksponering? I det første hborfor hjem. Sykp tok i mot en bruker som skal ha AB kur hjemmet uten å tenke hvis de kan overholde med dobbelkontroll og opplæring av h er sykepleier? Jo da. Jeg har plikt til å si at jeg ikke fått opplæring men hvordan skal jeg si der når jeg var fri den dagen bruker kom hjem og jeg jobber helg hvor jeg er den eneste sykepleier på vakt? 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy