Jump to content
Sykepleiediskusjon
Sign in to follow this  
Guest Lilly

Iv antibiotika hjemme

Recommended Posts

Guest Lilly

Jeg jobber i hjemmesykepleien og en bruker skal ha antibiotika i store doser iv.

Jeg har ikke erfaring med dette og vært ganske tydeligvis med sjefen at dette er noe jeg ikke er komfortabel med å gjøre.

Alikevel sier hun at vi må gjøre det, har hun lov til det? Det er jo jeg som får svi, skjer det noe med pasienten fordi jeg ikke kan det.

Hun sier vi skal få opplæring, men i mine øyne kreves det mer enn litt opplæring for å mestre dette. Opplæringen som skal gis er ikke veldig omfattende. Det er jo også en viss risiko for komplikasjoner, som jeg ikke ønsker å ta ansvar for, fordi vi er hjemme. Hun har ikke engang en adrenalin pen i tilfelle allergisk sjokk.

Så bra at du sier i fra til sjefen når det er noe du ikke er komfortabel med å gjøre. Nå skal du få opplæring så da går jeg ut i fra at du blir komfortabel med dette. Det er jo med antibiotika som med et hvert annet medikament vi gir intravenøst at det kan ha sine bivirkninger og det vil jo stå i felleskatalogen, så du vet hva du skal observere på. Hvordan man skal blande ut antibiotikaen og hvor fort den skal gå inn står også der. Så egentlig er det ikke så vanskelig.

Helt enig med deg at du må ha med deg adrenalin. Men har ikke dere som jobber i hjemmesykepleien alltid med dere adrenalin i beredskap når dere setter injeksjoner?

Vi måtte også gi antibiotika hjemme hos en pasient, og fikk ikke ha med adrenalin. Spurte fastlegen, men han sa det ikke var vanlig, og hvis noe skulle skje skulle man ringe 113. Var litt uenig i den løsningen, så vi krevde å være to sykepleiere hos pasienten de to første gangene han fikk antibiotika. Da er man ihvertfall litt tryggere og har noen til å hjelpe seg dersom noe skulle skje. Her fikk vi beskjed om at å gi i.v. antibiotika er noe man lærer under utdanning, og derfor MÅ man hjelpe pasienten med det. Så da ble det en muntlig "opplæring" fra de sykepleierne som var trygge på dette til de som sjelden hadde vært borti det + å lese på PPS. På PPS finner du prosedyrer på innlegging av PVK, utblanding av antibiotika, tilkobling til pasienten osv. Som Cathrine sier, står alt om medikamentet i felleskatalogen. Ellers har Akribe kommet med en app for legemiddelutregning som kanskje er nyttig for dere mtp dråpehastighet osv :)

Guest Lilly

Vi har ikke adrenalinpen, jeg jobber privat og har etterspurt det men ikke fått ja. Jeg mener at man må jo tenke sikkerhet for pasienten først og adrenalin skulle være en selvfølge.

Guest Lilly

Å sette ab intravenøst er ikke automatisk noe man lærer på studiet, det avhenger av hvor du har vært i praksis. Jeg har gjort det en gang tidligere uten å fø det til og kjenner meg rimelig usikker på det. Jeg mener også at det er en oppgave man ikke blir trygg på etter bare noen få ganger...

Vi har ikke adrenalinpen, jeg jobber privat og har etterspurt det men ikke fått ja. Jeg mener at man må jo tenke sikkerhet for pasienten først og adrenalin skulle være en selvfølge.

Jeg synes du bør kreve å få ha med deg adrenalin, da det kan være livreddende. Synes det svaret Feline fikk om at man da må ringe 113 ikke er et alternativ, så jeg forstår godt at du var uenig i den løsningen Feline. Man vet jo at prognosen ved anafylaksi er avhengig av hvor fort man får startet behandling. På sykehus setter jo sykepleiere adrenalin hvis pasienten får en anafylaktisk reaksjon selv om man har et akutteam rett i nærheten.

Å sette ab intravenøst er ikke automatisk noe man lærer på studiet, det avhenger av hvor du har vært i praksis. Jeg har gjort det en gang tidligere uten å fø det til og kjenner meg rimelig usikker på det. Jeg mener også at det er en oppgave man ikke blir trygg på etter bare noen få ganger...

Man bør ikke utføre prosedyrer man føler seg utrygg på, så jeg synes det er veldig bra du reagerer som du gjør. I din situasjon ville jeg lest meg opp på prosedyren og bedt om å få ha med deg noen som kunne lære deg dette, helt til du føler at du behersker prosedyren. Eventuelt kan du kanskje bli med til noen andre pasienter som får antibiotika iv. hvis dere har det da.

Kan dere ikke få hospitere på en sykehusavdeling hvor det gis mye AB iv da? Det er jo viktig at dere føler dere trygge på det. Ser at mange studenter bruker relativt lang tid på å bli trygge på å administrere ab iv. På avdeling hvor jeg jobber brukes det mye antibiotika iv, kan fort ha 15 AB på ei nattevakt... Har aldri opplevd at noen har fått en anafylaktisk reaksjon av ab. Vanligste reaksjoner jeg har vært borti er kløe, utslett og diare. Men dere bør jo få mengdetrening i å legge inn pvk? Hvis ikke pasienten har cvk, piccline eller vap da?

Har faktisk opplevd anafylaktisk sjokk av antibiotika i.v. (på sykehusavdeling -heldigvis), så det kan skje. Heldigvis er det jo ikke vanlig med så alvorlige reaksjoner. Men man vet jo aldri når med hvilken pasient det kan skje, og derfor synes jeg man bør være trygg på prosedyren og ta de forhåndsregler man kan ta. Kan si at jeg ble passe irritert når legen sammenlignet å få antibiotika med å bli stukket av en veps. Man vet ikke hvem som er allergisk mot vepsestikk, og derfor har man ikke adrenalinpenn hjemme i tilfelle man bli stukket, da ringer man 113.....

Har faktisk opplevd anafylaktisk sjokk av antibiotika i.v. (på sykehusavdeling -heldigvis), så det kan skje. Heldigvis er det jo ikke vanlig med så alvorlige reaksjoner. Men man vet jo aldri når med hvilken pasient det kan skje, og derfor synes jeg man bør være trygg på prosedyren og ta de forhåndsregler man kan ta. Kan si at jeg ble passe irritert når legen sammenlignet å få antibiotika med å bli stukket av en veps. Man vet ikke hvem som er allergisk mot vepsestikk, og derfor har man ikke adrenalinpenn hjemme i tilfelle man bli stukket, da ringer man 113.....

Ja hva var det for et argument av legen! Men hvorfor er de så negative til å gi en resept på adrenalin så dere kan ha det med i lommen. Da jeg var student i hjemmesykepleien var det ingen som satt en eneste injeksjon uten å ha med seg adrenalin i beredskap.

Guest Kristine

Unnskyld meg, er en grunn for at vi er i medisinsk praksis under utdannelsen, da burde dere ha tatt ansvar for egen læring under praksis så en så vesentlig arbeidsoppgaver ble gjennomført mer enn en gang!

Guest NurseB

Adrenalin for antibiotika mener jeg er litt i overkant. Svært sjelden det skjer, så da bør nesten alle gå rundt med en penn da just in case. Å administrere ab iv er en sykepleieoppgave og jeg mener det er din jobb å gjøre det i hjemmesykepleien. Skal være unødvendig å legge pasienten inn på sykehus eller lignende pga at spl ikke tør. Det er bare å be om å få se hvordan man gjør det, lese prosedyren og lære det. Synes man må kunne forvente det av en sykepleier som går 3 år på høgskole.

Jeg jobber i hjemmesykepleien og administrerer ofte ab iv i hjemmet og diverse andre iv medikamenter og cabiven. Der jeg jobber sikkrer vi alltid at vi spl kan prosedyren i iv i hjemmet. Er det noen som ikke kan gies opplæring og kollegaveiledning. Det er ikke alltid man kan alle prosedyrene trots at man lærd på skolen. Kan vare spl som ikke kommet bort i og gi ab iv i hjemmet og då må leder gi opplæring, for og sikkre fagligheten.

Vi har kun adrenalin med oss når vi setter vaccine. Ikke ellers. Dokk sitter vi hos patienten under tiden som ab går in så vi ser om det skulle skje noe. De vi har som har langtidsbehandling med ab iv kan vi gå ifra når under behandling når det hatt det i noen uker.

Guest Side

Dette er ikke så utrolig vanskelig. Og det er en sykepleier oppgave. Har dere ikke lært dette godt nok burde dere ta ett oppfrisknings kurs. Helt unødvendig at pasienter skal på sykehus for å få dette. Mange må også ha IV i lang tid, enten det er snakk om antibiotika eller andre medisiner. Så helt klart dette er hjemme sykepleier sin oppgave. Når en klarer å lære dette selv, som privat person. Bør ikke dette være vanskelig for sykepleier.

Guest Guest

Forstår ikke helt hvorfor sykepleiere som jobber i hjemmetjenesten ikke skal ha med seg adrenalin i beredskap. Burde ikke det alltid være med?

Your content will need to be approved by a moderator

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this