Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvordan er det med prøver?


Guest HH

Recommended Posts

Hei ;)

Jeg går siste året på videregående, og vurderer sterkt å gå sykepleien i Tr.Heim neste høst. Lurte litt på hvordan det er med prøver? Har hørt noe om at man må bestå på en prøve for å gå videre i studiet? Hvor ofte er prøvene?

Hvordan er skoledagen i timer egentlig? når starter og slutter man som regel?

 

Håper på svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei ;)

Jeg går siste året på videregående, og vurderer sterkt å gå sykepleien i Tr.Heim neste høst. Lurte litt på hvordan det er med prøver? Har hørt noe om at man må bestå på en prøve for å gå videre i studiet? Hvor ofte er prøvene?

Hvordan er skoledagen i timer egentlig? når starter og slutter man som regel?

 

Håper på svar ;)

 

Hei!

Jeg kan virkelig anbefale sykepleierstudiet, det er krevende og veldig spennende!!

Skal forsøke å svare på noe av det du spør om her ;)

 

Dette varierer sikkert veldig fra høgskole til høgskole, så hvordan det er på HIST vet jeg ikke, men jeg kan svare litt for hvordan det er på HIO iallefall :)

Det er veldig mange i ett kull, slik at man deles i 2 klasser. Den ene klassen har praksis før jul, og derfor ingen eksamen bortsett fra en semesteroppgave som må leveres. Den andre klassen har praksis etter jul, og har da eksamen i AFB(Anatomi, Fysiologi og Biokjemi), medikamentregningstest og semesteroppgave før jul. Man MÅ bestå eksamen for å gå videre på 2. året. (Jeg har hørt at det ikke er sånn på HIST, kjenner ei som har gått der og fadderen hennes gikk da på 3dje året, uten å ha ferdig bestått eksamen fra 1.ste år)

 

Skoledagen varierer veldig fra dag til dag. Man har ikke mye som er obligatorisk, men det anbefales jo å møte på forelesningene. Noen uker har man oppsatt skole hver dag, andre uker ikke. Noen dager har man 3 timers forelesninger andre dager 6. Men det legges mye vekt på gruppearbeid, og man får masse studioppgaver. Jeg er nå på min 7 uke av første skoleår, og har nå startet på den 4. oppgaven. Derfor avtaler gruppene ofte gruppemøter før/etter forelesninger og på dager det ikke er oppsatt noe. Det er et stort pensum og mye å lese, så "fridager" er ikke fridager, men studiedager. :)

 

Håper du ble litt klokere? Bare spør om du lurer på noe mer :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg går første året på UIA.

Kjempespennende studie.

Vi er ca 130 i klassen, når vi har øvelser blir klassen delt i 4.

 

I dag hadde jeg min første eksamen, den gikk forresten veldi bra.

Neste skriftlig eksamen har vi i desember.

 

Vi har en del gruppeoppgaver som leveres å bestås.

 

Vi er på skolen fra ca 09.15-15.15 4- 5 dager i uken.

 

Vår første praksis skal vi ha nærmere våren, da er det 8 uker på sykehjem, 4 dager i uken.

Link to comment
Share on other sites

Takk for informasjonen :) ble litt klokere nå. Greit å vite litt om hvordan det foregår :) har hatt sommerjobb ( og arbeider fremdeles) på et helsesenter nå. Der er jeg på lukket avdeling for demente, og syntes det er veldig interessant :) Så jeg tror nok dette er en bra vei for meg å gå :) Gleder meg til å søke allerede!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg går 3.året på sykepleien på HiST i trondheim.

 

Det første året er det en del oppgaveskriving (ca 8-10 stk) og 3 eksamener:

- Anatomi (2 timers multiple choice)

- Medikamentregning: denne er på to timer og man må ha 100% riktig. (Du har flere forsøk dersom du stryker)

- Mappeeksamen: Dette er hjemmeeksamen over fire dager. Her er oppgavene studenten har skrevet i løpet av året utgangspunkt for eksamen. Skolen velger 1-2 oppgaver og studenten velger 1-2 oppgaver, til hver av oppgavene skal det skrives et refleksjonsnotat på 700 ord. Oppgavene og refleksjonene leveres som en eksamensbesvarelse og får felles karakter. Dette er den eneste karakteren du får på hele 1. året på sykepleien, ellers er det bare bestått/ikke bestått.

 

Andre året er det oppgaveskriving, sykdomslæreeksamen (multiple choice) og mappeeksamen igjen.

Tredje året er det oppgaveskriving (flere gruppeoppgaver med fremlegg), mappeeksamen og bacheloroppgave (skrives i grupper på 3-5, mens den muntlige delen er individuell).

 

Praksis: første året er man 8 uker i sykehjem. I andre og tredje året er man innom hjemmesykepleie, kirurgisk, psykiatri og medisin (8 uker på hver). Det er over 200 studenter i kullet, og man deles inn i 4 grupper. Hver gruppe har praksis samtidig, men i forskjellig fagområde, dette roterer slik at man til slutt har vært innom alle. HiST har litt problemer med å skaffe praksisplasser, derfor må man regne med å reise ut i distriktet i én av praksisperiodene. (Dersom man har barn, verv e.l. kan man søke om plass i trondheim).

 

Håper dette var til nytte, bare spør om du lurer på noe;)

Sykepleierutdanningen på HiST har forresten flyttet inn i nye lokaler på øya, der sykehuset ligger, artig med ny skole:D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy