Jump to content
Sykepleiediskusjon

Blodtrykk


Valerica

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg pleier aa maale blodtrykk foer at jeg gir til hypertensivepasienter medisinskbehandling (antihypertensive).Hvis pasienten er med lav blodtrykk jeg unngaar aa gi til pasienten medisinskdiuretika eller de legemiddler som gaa ned blodtrykk.

 

Dere som jobber med hypertensivepasienter ( i saerlig paa sykehjem) gir de medisiner uten aa maale dem blodtrykk foer,selv om de har fast medisinskbehandling fra lege.?

 

Er det noe som kan si mer, om disse pasientene som faar mye medisiner pga hoeytblodtrykk, uten aa bli alltid behov.?Og dette skjer bare at blodtrykksmaaling det gjoeres ikke foer at pasienten faar medisiner !

 

 

Takk skal det ha.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å legge blodtrykksenkende i en egen kopp når jeg legger medisiner, så ser jeg på blodtrykka før jeg gir tablettene. Da vet jeg hvilke pasienter jeg skal være ekstra obs for blodtrykk på, og for pasienter som står på 10+ tabletter er det enkelere å fjerne de om det skulle evnt være hypotensive.

 

Dette er på sykehus da. I helgen for eksempel hadde jeg en med blodtrykk på 100/60 (rundt der, husker ikke eksakt) som i tillegg stod på ganske høy dose med 3 forskjellige blodtrykksenkende! Pasienter som står på disse tablettene vil forresten ofte ha normalt blodtrykk på morgenen som vil stige utover dagen om de ikke får tablettene sine, derfor gir jeg dem om de ikke har lavt trykk.

 

Vet ikke om jeg hadde gjort det om jeg hadde jobbet på sykehjem. Kanskje vært ekstra obs på tegn? Man kan jo for eksempel kjenne blodtrykk sånn ca på puls?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy