Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tilkobling av ringer til cvk med treveiskran


Guest Snufse

Recommended Posts

Jeg jobber i det private, og her om dagen krevde nesten sjefen at jeg skulle utføre denne prosedyren uten opplæring. Jeg har jobbet endel år som sykepleier, men dette er jo ikke en prosedyre det er så vanlig å møte i hjemmesykepleien.

 

Jeg er vant med at det må være helt kurant å si fra at enkelte prosedyrer har man ikke vært borti, slik at man kan læres opp og bli trygg på prosedyrer før man gjør de. Dette gjelder spesielt avanserte og litt uvanlige prosedyrer man møter i hjemmesykepleien.

 

Man har vel krav på opplæring i dette tilfellet?

Link to comment
Share on other sites

Ja det vil jeg da tro. Det er jo viktig at man ikke utfører prosedyrer man ikke føler seg trygg på. Hva ville sjefen din gjort om du utførte dette feil fordi du var blitt nektet opplæring og pasienten fikk en komplikasjon? Det kan da ikke være så vanskelig om du får bli med en annen sykepleier på neste vakt, når det skal henges opp væske til denne CVKen med treveiskran. Prosedyren er svært enkel, men det hjelper jo ikke, for kan man det ikke, så må man jo få opplæring først. Synes det er bra at du sier i fra. Håper det ordner seg for deg. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Guest Kardiologisk sykepleier

Da får ambulerende team lære deg opp. Pasienten kan ikke ligge på sykehus i lang tid for å få medikamenter iv om det er mulig å få det hjemme

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg ser det er en gammel post, men håper flere slenger seg på denne diskusjonen. Jeg kan ikke forstå at iv væske skal sees på som en avansert og spesiell prosedyre? Jeg tenker at under utdanningen lærer vi et grunnlag som er godt nok for å kunne se på de vanligste prosedyrer på PPS e.l. og så utføre dem En utdannet sykepleier skal ikke trenge særskilt opplæring i tilkobling av en RA.

 

Jeg var pleieass. på et stort sykehjem for et par år siden, og der var det 2(!!) sykepleiere som ga antibiotika eller væsker iv. Disse to løp ofte mellom de 8 avdelingene. Var de ikke på jobb, måtte beboerne på sykehus. Totalt var det sikkert ansatt 40 sykepleiere på bygget.

 

Nå er jeg i praksis i hjemmesykepleien, og der tar de ikke imot brukere som er ferdige på sykehus, men som fortsatt trenger iv behandling. Noe jeg syns er helt latterlig! Spesielt når jeg til vanlig jobber på infeksjonsavdeling, og ser hvor mange vi har liggende for kun AB intravenøst, fordi kommunen ikke klarer å tilby den tjenesten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Oppkobling på CVK er dog en helt annen prosedyre enn oppkobling på PVK. Men det bør selvfølgelig gis opplæring slik at sykepleierne som jobber der er kompetente og trygge på prosedyren når det skal utføres i hjemmet :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy