Jump to content
Sykepleiediskusjon

Puritanfukter/O2-behandling


Guest AKR

Recommended Posts

Jeg skal ha undervisning på avdelingen min om oksygenbehandling etter thoraxkirurgi, noe vi er altfor dårlige på. Vi bruker nesekateter, puritanfukter og Optiflow, men ikke tilgang til CPAP/BIPAP. Håper noen dyktige sykepleiere kan komme med noen kloke svar til spørsmålene mine.

 

Har lært at man maks kan gi 5 liter på nesekateter, hva er egentlig grunnen til dette? Om en pasient trenger mer, bør man gå over til maske med store hull, istedet for rett på puritanfukter? Maske med reservoar?

 

Puritanfukter blir ofte stilt inn feil hos oss. Standaren er Fio2 på 98% med 10 liter flow, men jeg har i det siste lært at man bør holde Fio2 så lavt som mulig, og heller øke total flow Hørt at 45% Fio2 ofte holder for de fleste pasienter med moderat oksygeneringsproblem. Gjør vi helt feil? Negative konsekvenser ved å gi puritanfukter med så høy Fio2 som 98? (Vi har tilgang på arteriekran og tar blodgasser). Har også lest at puritanfukter skal generere areosol, noe jeg aldri ser komme fra våre masker.

 

Når vi bruker Optiflow, er det plutselig helt naturlig å starte med Fio2 på 35% og flow på 25-30 og oppover. Men blir dette et annet prinsipp enn puritanfukter?

 

Håper på noen gode svar, vi trenger virkelig litt oppdatering!

Link to comment
Share on other sites

Hei! Skal prøve å svare så godt jeg kan, men anbefaler deg å lete litt på nett også! :) Det jeg har lært, har jeg stort sett lært av andre, enten på fagdager eller bare som en del av erfaring gjennom jobb, og opplæring fra kollegaer:)

 

Hvis du gir mer enn 5 L på nesekateter har jeg lært at pasienten uansett ikke får utbytte av mer enn de 5 literne fordi man ikke greier å ta opp mer gjennom nesa. Det er ikke farlig å ha større flow, men det vil ikke gi særlig effekt. Dersom pasienten skal ha mer bør du legge han på maske med hull som du sier. Puritanfukter vil stort sett være førstevalg dersom pasienten må ligge med høy flow over tid, da det fukter mer og er mer behagelig enn å ligge med maske. Man greier også å drikke med puritanfukter, mat kan bi trøblete. Maske med reservoar kan du bruke i mer akutte situasjoner der pasienten plutselig dropper i saturasjon, men det er sjelden man ligger på maske med reservoar over tid (i hvert fall ut fra min erfaring), da er en puritanfukter bedre, evt CPAP/NIV om det skulle være behov for det. Du skal alltid ha minst 10 i flow på maske med reservoar, da det ellers ikke blåser opp reservoaret godt nok.

 

Det er riktig at du ikke skal stille høyere fiO2 enn absolutt nødvendig. Å ligge på 98% over tid (kanskje over et døgn eller så), kan være farlig. Jeg fikk vite dette i opplæringen min på min nye arbeidsplass, at man faktisk kan bli kjempedårlig av å ligge med høy fiO2 over tid, men hva som da skjer i kroppen vet jeg ikke. Kan spørre om det ved neste anledning! :) Hva som er behovet til pasienten i fiO2 vil du jo kunne se på blodgasser, så der må man nesten prøve seg fram. Men ja, ofte så holder 45% på PF hvis de ikke er veldig dårlige.

 

Håper du i hvert fall fikk litt ut av svaret mitt! Ønsker deg lykke til med opplæringen!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar;) Om pasientene trenger mer enn 5 liter o2, legger vi de alltid på puritanfukter, men da ligger de gjerne i to hele døgn med 98% fio2, ofte i kombinasjon med 3-5 liter på nesekateter, noe jeg i grunn synes høres i mye ut. Kan jeg spørre hvordan dere "doserer" flow i forhold til fio2 på puritanfukteren? Legene våre er lite tilstede, så det er sykepleierne som må gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Yesss! Etter mye leting, fant jeg litt om komplikasjoner ved for høy fiO2 over tid:

http://sml.snl.no/oksygentoksisitet

 

Men tilbake til spørsmålet ditt: Jeg er enig i at det høres mye ut!! Man trenger ikke å supplere med nesekateter når pasienten allerede ligger på puritanfukter. Jeg vil tro at man vil få såpass godt utbytte av puritanfukteren, at nesekateteret egentlig ikke vil ha noen funksjon (jeg har i hvert fall aldri hørt om å legge på begge deler, og har hatt mange pasienter på PF) :). De gangene PF ikke har vært tilstrekkelig har det vært vanlig praksis hos oss å legge pasienten på CPAP, evt NIV om han også retinerer.Jeg skal ikke hundre prosent sikkert påstå at man ikke får en ekstra effekt av å legge på nesebrillene samtidig, men syns det høres ulogisk ut da pasienten får i seg full mengde med oksygen på PF, og kan ikke se at nesekateteret vil tilføre noe ekstra. Når pasienten ikke oksygenerer seg nok på dette greier ikke lungene å ventilere seg godt nok på egenhånd uten ekstra hjelp. Da hjelper CPAPen med å blåse opp lungene og øke areal for perfusjon. Man skal alltid tilstrebe så lav fiO2 som mulig, så lenge pasientens blodgasser og klinikk tillater det. Her må man huske å ta med i vurderingen hvor høy saturasjon (evt pO2) man vil pasienten skal ligge på. Er forskjell på en KOLSer og en pasient med hjerteinfarkt. Disse målene er det uansett legen som må sette opp for dere! Kommer pasienten innenfor målet med puritanfukter er det jo lov å prøve noen minutter på nesebrille også og se hvordan det går uten. Det er jo godt for pasienten å slippe maska hvis mulig :) Å tilstrebe lav fiO2 er for det første viktig for å forebygge komplikasjoner man kan få av å ligge på høy fiO2 over tid, se linken over. For det andre vil man jo gjerne prøve å trappe ned hvis mulig, slik at pasienten etter hvert kan greie seg med mindre igjen.

 

Vet ikke hvilken puritanfukter dere har, men den vi har (og den har jeg sett på de fleste sykehus), er det en blå ring rundt selve fukteren. Der står det "%" på nedre linje, og over "prosenten" står det et tall, dette tallet indikerer flow. Hos oss er 98% fiO2 stilt inn på 8 L i flow. Dersom dette ikke er nok for pasienten din, kan du gjerne stille inn på høyere flow. Mange mener at dette i praksis ikke vil utgjøre noen forskjell da 98% er max, men lærte nylig av en meget erfaren intensivsykepleier at de likevel får i seg mer oksygen på dette.

 

Vil bare legge til at jeg er relativt nyutdannet (1,5 år). Jeg skriver ikke ting jeg ikke er sikker på, men der jeg gir rom for tvil (slik som nesekateter + PF), bør du søke opp i fall det er ting jeg ikke har tenkt på. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy