Jump to content
Sykepleiediskusjon

Fast jobb - vil ikke jobbe julaften?


Recommended Posts

Hei!

Dette går under pinlige spørsmål da jeg nesten skjems av å spørre..
Jeg vurderer å si ja til et 50% vikariat i psykiatrien.

Imidlertid har jeg en tanke som gnager noe helt sykt. Dette er første julen vi har planlagt (ja, allerede) at jeg skal være med min nåværende samboer hjem til hans familie og feire jul med de. Dette er noe jeg nødig vil gå glipp av eller måtte kansellere når den tid kommer fordi det evt faller på min jobbdag...

Man kan vel ikke lengre forvente at det blir tatt hensyn til slikt - selvom jeg ikke opprinnelig kommer fra byen, og derfor ikke har noen familie her? Slik var det alltid når jeg var student, selvom jeg var i en fast helgestilling - så var det en selvfølge at de som satt opp turnusen lot man få slippe unna jul hvis man ikke selv ønsket det.

 

Det er jo veldig dumt å ikke skulle si ja til jobben jeg egentlig har lyst på, fordi jeg bekymrer meg for 1 dag julaften! Jeg bare tenker at de fleste med barn og sånn vil jo også ha fri, så det å "bare bytte den bort" kan jeg ikke se for meg er spesielt enkelt.

Alle de andre faste ansatte er 45 år og oppover og erfarne sykepleiere som nok har måttet bite i seg mange julaftener i sin sykepleiekarriere - så jeg synes det er litt flaut at jeg som er nyutdannet skal mase om den evinnelige julaften. Imidlertid er det litt spesielt i år, og jeg ønsker så inderlig gjerne å få være med min kjære.

 

 

Har dere noen råd?

Link to comment
Share on other sites

Guest misty

Vi har ønsketurnus hos oss, noe som gjør at en kan ønske i en viss grad selv hvordan en vil jobbe. Selvfølgelig får en ikke alle ønsker godkjent, men ca 80-90 %. Hver gang vi skal skrive turnus får vi beskjed om at alle må være sitt ansvar bevisst i forhold til røde dager. Dette pleier egentlig å gå greit. Jeg synes ikke det er riktig at en skal måtte jobbe jul selv om en er nyansatt. Du kan jo evt foreslå å jobbe nyttår? I 50 % stilling skal du jo ikke jobbe så mye i "juleferien" uansett. Dumt å si nei hvis du har lyst på jobben!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy