Jump to content
Sykepleiediskusjon

Fortvilet kontaksykepleier...


Guest Gjest

Recommended Posts

Guest Gjest

Huff...dette er ikke lett å si noe om, men jeg føler meg litt fortvilet.

 

Jeg vil holde dette innlegget helt anonymt, og vil derfor holde det i generelle vendinger. Jeg vil ikke si noe om hvor langt studenten har kommet, kjønn eller praksisperiode. Beklager om det mangeler noe vesentlig, men det er så viktig for meg at det ikke skal kunne gjenkjennes.

 

Til problemet: Jeg er kontaksykepleier for en kjempekoslig student, men h*n er så usikker og redd.

Jeg har tidligere hatt med meg usikre studenter og hjulpet dem frem til trygghet og selvsikkerhet i praksisperioden. Jeg er opptatt av å gi dem en trygg praksisperiode med utfordringer som passer den enkelte.

Men denne gangen ser det ikke ut til å være nok. De fleste studenter ser ut til å vokse med opplevelsen av mestring. I dette tilfellet blir studenten livredd når jeg ber h*n om å utføre noe sykepleierelatert.

 

Jeg tviler ikke på at studenten har mye kunnskap, og klarer fint å utføre de oppdrag h*n får. Men hver eneste gang får jeg et livredd blikk og nesten en bønn om å slippe.

Sammen med meg har h*n blitt mer trygg, men jeg må presse hardt for å få studentes opplevelser og tanker om ting.

 

Å få h*n til å f.eks rapportere om pasienten sin til andre er nesten ikke til å få til.

 

Jeg har tro på studenten, men samtidig bekymret fordi alt dette er oppgaver h*n skal klare helt alene lenger fremme.

 

Noen som har råd? Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme videre sammen med studenten når selv uker med arbeid med å gjøre h*n trygg og milde utfordringer ikke når frem. Studenten mangler bare litt selvsikkerhet...

Link to comment
Share on other sites

Har du snakket med student om dette? og hørt hva vedkommende selv tenker om det?