Jump to content
Sykepleiediskusjon

Eksamen i anatomi, fysiologi, mikrobiologi og hygiene


susaton

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg går første året på sykepleien, og har strøket på anatomi eksamen to ganger(les: jeg har kun ett forsøk igjen, hvis ikke må jeg hoppe av studiet i 5år). Tankene som svirrer i hodet mitt nå, "bør jeg ikke bli sykepleier?", "klarer jeg virkelig ikke dette?".

 

Jeg har nå hele sommeren på meg til å lese, og trenger ALT jeg kan av gode tips, råd og forskjellige studieteknikker. Da jeg tror studieteknikken min er det største problemet. Jeg vil så virkelig klare dette, og jeg brenner for dette yrket. Jeg er utdannet helsefagarbeider fra før av, men teori og pugging, er ikke min sterkeste side.

 

Så jeg håper å få tips fra dere som har slitt med denne eksamenen selv, også dere som har klart den uten problem.

 

Litt av planen min er å besvare gamle eksamensoppgaver.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Tror ikke nødvendigvis det trenger å bety at du ikke passer som sykepleier! Det viktigste er at du syns det er interessant! Studieteknikk har vanvittig mye å si!!

 

Folk lærer på forskjellige måter. Men jeg kan jo si hva som alltid har fungert bra for meg!

1) møte forberedt til forelesninger, ha forberedt evt spørsmål fra pensum til forelesnigene.

2) ta notater under forelesninger, følge med, spørre hver gang jeg lurer på noe, og gjerne prøve å resonnere meg videre i en tankerekke som læreren allerede er inne på. Når man da spør om dette, vil man huske svarene man får, og pensum sitter bedre

3) Har dere studiespørsmål? Jeg brukte mest av tida mi på å svare på studiespørsmål i egne notater, stikkord. Studiespørsmålene skal gjenspeile læringsmålene, og hos oss skulle det i hvert fall godt gjøres å ikke lære seg det meste av læringsmålene på den måten. Dette var nok det aller viktigste arbeidet jeg gjorde i hele prosessen. Når du endelig har stikkord på alt, leser du kun studiespørsmålene, og prøver å svare på dem, se deretter hva du har skrevet.

4) for meg hadde det god effekt å skrive helt korte stikkord på post-it lapper og henge rundt i huset. Innsida av do-døra, vegger, utgangsdør også videre. Jeg så det hele tida hvor enn jeg gikk, og når jeg så på dem, prøvde jeg å huske alt rundt hvert stikkord, og slo opp i boka for å kontrollsjekke. Andre ganger så jeg bare temaet som sto øverst på¨lappen og prøvde å huske hvilke stikkord som sto under, før jeg kontrollsjekket.

5) Vær nysgjerrig! Resonner videre og tenk "jammen hvis dèt fører til det, betyr ikke det at også det og det vil skje?". Slå opp i litteraturen og se om du har rett, du kommer garantert til å huske svaret! :)

6) Eksamensoppgaver kan være greit å gjøre et par av for å teste seg litt. Prøv å tenke ut svaret selv først, skriv og ressoner. Finn deretter svaret i litteraturen

7) Dersom du får tid kan det være lurt å se over innholdsfortegnelsen i boka og prøve å huske så mye som mulig under hvert tema.

 

Nå vet jeg ikke hvor god tid du har på deg. Dette funker utmerket dersom du har litt tid på deg. Dersom du har fryktelig dårlig tid, og kanskje de ikke har noen flere forelesninger heller, så tror jeg punkt 3 og 4 ville fungert best for meg i hvert fall! Husker jeg satt fra kl 10-23 å leste hver dag siste to ukene før eksamen med kun matpauser,usj...

 

Ønsker deg masse lykke til! Dette greier du!!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Tror ikke nødvendigvis det trenger å bety at du ikke passer som sykepleier! Det viktigste er at du syns det er interessant! Studieteknikk har vanvittig mye å si!!

 

Folk lærer på forskjellige måter. Men jeg kan jo si hva som alltid har fungert bra for meg!

1) møte forberedt til forelesninger, ha forberedt evt spørsmål fra pensum til forelesnigene.

2) ta notater under forelesninger, følge med, spørre hver gang jeg lurer på noe, og gjerne prøve å resonnere meg videre i en tankerekke som læreren allerede er inne på. Når man da spør om dette, vil man huske svarene man får, og pensum sitter bedre

3) Har dere studiespørsmål? Jeg brukte mest av tida mi på å svare på studiespørsmål i egne notater, stikkord. Studiespørsmålene skal gjenspeile læringsmålene, og hos oss skulle det i hvert fall godt gjøres å ikke lære seg det meste av læringsmålene på den måten. Dette var nok det aller viktigste arbeidet jeg gjorde i hele prosessen. Når du endelig har stikkord på alt, leser du kun studiespørsmålene, og prøver å svare på dem, se deretter hva du har skrevet.

4) for meg hadde det god effekt å skrive helt korte stikkord på post-it lapper og henge rundt i huset. Innsida av do-døra, vegger, utgangsdør også videre. Jeg så det hele tida hvor enn jeg gikk, og når jeg så på dem, prøvde jeg å huske alt rundt hvert stikkord, og slo opp i boka for å kontrollsjekke. Andre ganger så jeg bare temaet som sto øverst på¨lappen og prøvde å huske hvilke stikkord som sto under, før jeg kontrollsjekket.

5) Vær nysgjerrig! Resonner videre og tenk "jammen hvis dèt fører til det, betyr ikke det at også det og det vil skje?". Slå opp i litteraturen og se om du har rett, du kommer garantert til å huske svaret! :)

6) Eksamensoppgaver kan være greit å gjøre et par av for å teste seg litt. Prøv å tenke ut svaret selv først, skriv og ressoner. Finn deretter svaret i litteraturen

7) Dersom du får tid kan det være lurt å se over innholdsfortegnelsen i boka og prøve å huske så mye som mulig under hvert tema.

 

Nå vet jeg ikke hvor god tid du har på deg. Dette funker utmerket dersom du har litt tid på deg. Dersom du har fryktelig dårlig tid, og kanskje de ikke har noen flere forelesninger heller, så tror jeg punkt 3 og 4 ville fungert best for meg i hvert fall! Husker jeg satt fra kl 10-23 å leste hver dag siste to ukene før eksamen med kun matpauser,usj...

 

Ønsker deg masse lykke til! Dette greier du!!

 

Tusen takk for mange gode tips!

Jeg har ca. 1mnd på meg, skal ha eksamen 14. august. Så jeg må lese nå i sommerferien, så det er altså ikke flere forelesninger. Vi har også minimalt av studiespørsmål som utfyller læringsmålene i disse fagene. Da vi kun hadde ett Studiekrav om dette emnet, og det gjenspeiler seg mest på hygiene og mikrobiologi.

 

Link to comment
Share on other sites

Æ gjorde om min anatomi eksamen 7 gang Før å klart. Klart to etter å strøk første gang... jobber nå som spm inom hjemmesykepleien.

 

Så du kommer att bestå neste gang!

 

Tok du anatomi eksamen 7 ganger? Hvordan er det mulig, byttet du skole flere ganger eller fikk dere så mange forsøk?

Jeg håper på at alle gode ting er tre, for min del ;) Siden det er tredje forsøk nå. Hvis jeg stryker denne gangen, så kan jeg søke om et fjerde forsøk, men da skal du ha veldig gode grunner får å få dette innvilget. En annen måte å gjøre det på, er å begynne på ny, på en annen høgskole eller universitet.

Link to comment
Share on other sites

Eg har vore oppe i samme situasjon, som deg. Eg strauk på anatomieksamenen 2 gongar, og måtte ta eit år permisjon. Det som hjalp meg til å stå var å løyse tidligare ekamensoppgåver, som skulen hadde lagt ut. Eg løyste alle fleire gongar, og hadde en studybuddy, og det hjalp meg masse. Slapp av, og tenk at du klarer dette. Det er absolutt den vanskligaste eksamenen på studiet (etter mi meining) og når du har komt over kneika er alt mykje meir overkommelig! Masse lykke til!

Link to comment
Share on other sites

 

Tok du anatomi eksamen 7 ganger? Hvordan er det mulig, byttet du skole flere ganger eller fikk dere så mange forsøk?

Jeg håper på at alle gode ting er tre, for min del ;) Siden det er tredje forsøk nå. Hvis jeg stryker denne gangen, så kan jeg søke om et fjerde forsøk, men da skal du ha veldig gode grunner får å få dette innvilget. En annen måte å gjøre det på, er å begynne på ny, på en annen høgskole eller universitet.

Gikk i Sverige og der er det litt andre regler.
Link to comment
Share on other sites

Guest Student

Du har nettopp oppgitt et av problemene dine. Du baserer deg på tidligere eksamensoppgaver. Ofte lages det nye for hvert år, samt at sykepleiefaget utvikler seg i en forferdelig hastighet, noe som fører til at oppgavene og kravene som stilles endres.

 

Selv bestod jeg anatomien på første forsøk. Hvordan gjorde jeg det? Jeg tok for meg hvert kapittel. Deretter så jeg på læreplanmålene assosiert med kapittelet og besvarte de. I tillegg jobbet jeg med arbeidsboken til anatomien og gjorde oppgavene der.

 

Det er også lurt å lese i grupper da en kan høre hverandre i pensummet, få hjelp av andre til å forklare noe, eller finne det ut sammen. Du kan ha tidenes dårligste studieteknikk og likevel gjøre det greit på eksamen hvis du arbeider i en gruppe.

 

Som siste tips har jeg kun 1 ting å si, vær på alle undervisningene, uansett hvor kjedelige de høres ut og selv om det ikke er FFR. Dette er du tjent med i det lange løp når innspurten til eksamen kommer.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

- :) -, on 04 Oct 2016 - 12:11 AM, said:

 

Om Første års studie som sykepleier

Hei.
Jeg heter Ellyne og er sykepleierstudent.
Jeg tar anatomi nå ved HiOA.
Lurer på om noen kan gi meg tips som har vært dette. Jeg synes at vi har så mye å lese og pugge som er unødvendig. Jeg trenger veiledning på hvor jeg skal fokusere på.

 

 

Spør etter Nasjonal læringsutbyttebeskrivelse og faginnhold for anatomi, fysiologi og biokjemi hvis skolen ikke har lagt den ut. Der står alt vi burde kunne. Ingen som vet hva som er unødvendig ifht eksamen før vi sitter der med den i handa iom at eksamen aldri er den samme hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy