Jump to content
Sykepleiediskusjon

PVK


Guest Nyutannet sykepleier

Recommended Posts

Guest Nyutannet sykepleier

Hei! :D Jeg er nyutdannet sykepleier og jobber på en travel medisinsk sengepost med mye intravenøs behandling, og dermed også ofte behov for å legge inn pvk'er. Jeg har dessverre fått lagt inn svært få pvk'er i mine sykehuspraksiser pga jeg var på barneavdeling i medisinsk og i kirurgisk praksis var det sjelden aktuelt, så jeg føler ikke jeg har særlig teken på det, er litt tilfeldig når jeg får det til og ikke. Jeg kan selve prosedyren godt, men sliter likevel med å få det til... Er det noen som har noen gode tips til hvordan legge inn pvk? For eksempel, hvordan kan man se om en åre er god å stikke i? Kan man se hvor dypt en åre ligger? Særlig på eldre med skjøre årer, og unge med årer som trekker seg sammen... Er så kjipt å måtte spørre en kollega eller ringe anestesien, pluss at jeg får dårlig samvittighet for å påføre pasienten unødvendige stikk! Blir kjempeglad for tips! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Vanskelig å komme med så mange gode tips, da jeg tror det viktigste er mengdetrening. Jeg har blitt tilkalt mange ganger for å hjelpe til når" ingen" andre får det får til. Og stort sett går det veldig greit. Jeg vil si at det viktigste er å bruke god tid på å finne ei vene du mener du kan klare å få det til på. Varm opp hendene til pasienten. Oppegående pasienter kan skylle hendene i varmt vann, eller så pleier jeg å fylle varmt vann i en hanske og legge over armen til pasienten (hvis det er vanskelig i utgangspunktet å finne noe å stikke i). Kjenn godt etter og finn ei vene med god fylning. Kjenner du den godt, kan den være grei å få inn en pvk i selv om du ikke ser den så godt. Jeg pleier også alltid å bøye tuppen på pvk'en litt, et tips som har fungert bra for meg. Husk å trekk tilbake mandrengen før du perforerer åra. Og til slutt, fest den godt! Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites