Jump to content
Sykepleiediskusjon

PVK


Guest Nyutannet sykepleier

Recommended Posts

Guest Nyutannet sykepleier

Hei! :D Jeg er nyutdannet sykepleier og jobber på en travel medisinsk sengepost med mye intravenøs behandling, og dermed også ofte behov for å legge inn pvk'er. Jeg har dessverre fått lagt inn svært få pvk'er i mine sykehuspraksiser pga jeg var på barneavdeling i medisinsk og i kirurgisk praksis var det sjelden aktuelt, så jeg føler ikke jeg har særlig teken på det, er litt tilfeldig når jeg får det til og ikke. Jeg kan selve prosedyren godt, men sliter likevel med å få det til... Er det noen som har noen gode tips til hvordan legge inn pvk? For eksempel, hvordan kan man se om en åre er god å stikke i? Kan man se hvor dypt en åre ligger? Særlig på eldre med skjøre årer, og unge med årer som trekker seg sammen... Er så kjipt å måtte spørre en kollega eller ringe anestesien, pluss at jeg får dårlig samvittighet for å påføre pasienten unødvendige stikk! Blir kjempeglad for tips! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Vanskelig å komme med så mange gode tips, da jeg tror det viktigste er mengdetrening. Jeg har blitt tilkalt mange ganger for å hjelpe til når" ingen" andre får det får til. Og stort sett går det veldig greit. Jeg vil si at det viktigste er å bruke god tid på å finne ei vene du mener du kan klare å få det til på. Varm opp hendene til pasienten. Oppegående pasienter kan skylle hendene i varmt vann, eller så pleier jeg å fylle varmt vann i en hanske og legge over armen til pasienten (hvis det er vanskelig i utgangspunktet å finne noe å stikke i). Kjenn godt etter og finn ei vene med god fylning. Kjenner du den godt, kan den være grei å få inn en pvk i selv om du ikke ser den så godt. Jeg pleier også alltid å bøye tuppen på pvk'en litt, et tips som har fungert bra for meg. Husk å trekk tilbake mandrengen før du perforerer åra. Og til slutt, fest den godt! Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også mengdetrening er det som gjelder, og ikke minst selvtillit. Min erfaring er som Misty skriver. Jeg vil legge til en ting jeg har lagt merke til at endel gjør feil, og det er at de stikker PVKen for dypt. Prøv å hold den mer vannrett. Mulig Misty sitt triks om å bøye tuppen på PVKen vil ha samme effekt. Du får prøve deg frem.

Jeg vasket alltid med steriswab, og synes jeg på en måte vasket frem årene slik at de ble tydeligere.

Det er viktig som Misty presiserer at man må huske å trekke tilbake mandrengen før man perforerer åren. Men man må samtidig være sikker på at man er kommet skikkelig inn i åren med kateteret og ikke bare sprøytespissen. Derfor kan det være lurt å stikke bitte litt til etter at man får blodsvar, og så forsiktig trekke ut mandrengen.

Øvelse gjør mester!

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Stram huden rundt åren noe slik at den er ikke er så slapp. Dette gjør du ved å dra huden, gjerne med flere fingre eller ve. hånd. Stikk, og for all del ikke slipp det oppstrammende grepet, da detter åren sammen som en spaghetti og nål går ut av åren. I det du har blodsvar så skyv nål inn litt til, 1-3 mm avhengig av størrelse på PVK. Hold grepet og trekk ut mandreng noe og se om blod fylles i plastslange, gjør det det er du snart ferdig, skyv inn slangen. Nå slippe du grepet, og skyver alt på plass. Tar ut mandreng mens du klemmer over åren for å minske blodsøl. Skyll, og i mål.

Link to comment
Share on other sites

Stikk, og for all del ikke slipp det oppstrammende grepet, da detter åren sammen som en spaghetti og nål går ut av åren. I det du har blodsvar så skyv nål inn litt til, 1-3 mm avhengig av størrelse på PVK.

 

Var nylig på et kurs i regi av anestesiavdelingen på sykehuset i venefloninnleggelser (da de har sett seg lei på å rykke ut til tilsynelatende enkle årer), og disse to rådene her har økt min sannsynlig for å lykkes betraktelig. Spesielt det med at man etter blodsvar må skyve veneflonen et par mm lenger inn. Dersom man ser på en veneflon, så ser man at man vil få blodsvar 1-3 mm før selve kateteret er inne, og dermed trenger å få nåla litt lenger inn. Før jeg ble fortalt dette enkle tipset opplevde jeg til stadighet at jeg fikk blodsvar, bråstoppet, trakk mandrengen ut, fikk kateteret på plass også lå den subcutant likevel. Det handler om å ikke feige ut i det man får blodsvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy