Jump to content
Sykepleiediskusjon

Framskyndet døden hos en terminal pasient?


Guest Gjest_perad

Recommended Posts

Guest Gjest_perad

Kom hjem fra kveldsvakt nå og sitter igjen med en berg-og-dalbane følelser :( Trenger bare å få luftet tankene litt.

 

Hadde ansvar for en pasient som har vært terminal i snart en uke. Pasienten står på 2mg sc.morfin ved smerter. Pårørende har vært tilstede i hele dag og de ringer på hvis det er noe. På dagvakten fikk pasienten morfin x2 da hun viste tegn til smerter. Da jeg kom på kveldsvakt hadde pasienten økende dyspne og viste tegn til smerter. Pårørende ønsket at pasienten skulle få morfin. Jeg ga henne 2mg. Litt over en time ringte pårørende på igjen og ville at jeg skulle gi henne en dose til med morfin. Må bare si at jeg er nyutdannet og er fortsatt litt usikker på noen avgjørelser så jeg forhørte meg med kollegaene/sjekket felleskatalogen om hvor ofte jeg skulle gi morfin til en terninal pasient. Vi kom fram til at jeg skulle gi 1mg først. Dette hadde ikke pasienten noe særlig effekt av, så jeg ga de resterende 1mg og fikk dette kontrollert av en annen sykepleier. Etter litt over to timer ringte pårørende på igjen og spurte om pasienten kunne få mer morfin. Pasienten var rolig men fortsatt lile tungpusten. Pårørende mente at hun ikke viste særlig tegn til smerter men de var bekymret for pusten hennes. Jeg ga da en ny dose på 2 mg. Et par timer senere fikk pasienten en dose til adm.av en annen sykepleier (jeg var ikke på avdelingen der og da) fordi pårørende hadde spurt om dette.

 

Da nattevakten kom overhørte jeg at hun reagerte negativt på at pasienten hadde fått så mye morfin selvom pasienten ikke hadde noen særlig smerter. Da jeg hørte dette ble jeg helt stresset og usikker. Nå er jeg redd for at jeg har gitt pasienten morfin med altfor korte mellomrom, og at hun dør i natt pga meg.

Jeg sitter igjen med dårlig samvittighet i frykt for at jeg har "framskyndet" hennes død. Gjorde jeg feil? Ga jeg altfor ofte?