Jump to content
Sykepleiediskusjon

Studenter med barn


Guest Tone

Recommended Posts

Hei. Er det noen studenter som har barn. Kan dere fortelle litt om hvordan deres hverdag med studieliv og barn fungerer. Går det bra økonomisk å studere, jobber du ved siden av? Er det undervisning hverdag?

Link to comment
Share on other sites

Eg går siste året på grunnutdanninga, og starta opp på 2. året når jenta mi var 5 måneder, etter 1 år med mammapermisjon. Økonomisk går det veldig bra, men vi er kjempeheldige som har kjøpt leiligheit, og ikkje har lån på den, så vi bur tilnærma gratis, i tillegg bor eg med pappaen, som har 100% jobb. Difor treng eg ikkje å jobbe under studiene. Eg kunne gjerne ha gjort det, men eg vil prioritere å bruke fritida mi på barnet mitt, ikkje jobbing. Eg har blitt veldig flink til å bruke kveldane - fridagane på skulearbeid. Det er absolutt overkommelig å vere mamma og student samtidig, i mitt tilfelle har det gjort meg til en flinkare student.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er snart ferdig med førsteåret, deltid.
Det var en stor omstilling å begynne å studere. Nå er ikke kveldene forbeholdt sofa og TV, men kontoret og pensum i stedet.
Jeg jobber tilsvarende mellom 30 og 70% stilling hver mnd alt etter arbeidsmengde i studiet, går mest nattevakter.

Prioriterer datteren min, derfor er ettermiddagene og annenhver helg "hennes". Hun er annenhverhelg hos pappaen sin, og da jobber jeg. Derfor blir det mye jobbing med studiene på kveldstid.
Jeg går et nettbasert studie og har derfor svært lite forelesninger "live", det som er av forelesninger legges ut som video.
Det er hardt økonomisk, men det går.
Blir verre når jeg skal ut i praksis og ikke har mulighet til å jobbe så mye. Men det går nok bra det også :)

Alt i alt syns jeg det fungerer fint!
Men man må være strukturert, motivert og dedikert ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei,

 

Jeg går første året på HiB, alenemor til 3-åring.

 

Det er hardt arbeid! VI har mye undervisning, noe som samtidig beslaglegger lesetid. Det er travle dager og lesing om kvelden. Men det går, og det er kjekt.

 

VIktig er det å ha en avtale med med pappaen og familie - det er helt nødvendig å få litt hjelp til henting i bhg, og for å få ekstra lesetid.

 

Arbeider annenhver helg, med lån/stipend går det noenlunde - det er jo bare snakk om 3 år!

 

Har du nettverk rundt deg er det fullt mulig å gjennomføre, hvor mye undervisning og arbeidskrav det er varierer jo også fra skole til skole. Det er heller ikke nødvendig med topp karakterer i alle fag dersom du ikke ønsker å videreutdanne deg.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg går første året på HiB, alenemor til 3-åring.

 

Det er hardt arbeid! VI har mye undervisning, noe som samtidig beslaglegger lesetid. Det er travle dager og lesing om kvelden. Men det går, og det er kjekt.

 

VIktig er det å ha en avtale med med pappaen og familie - det er helt nødvendig å få litt hjelp til henting i bhg, og for å få ekstra lesetid.

 

Arbeider annenhver helg, med lån/stipend går det noenlunde - det er jo bare snakk om 3 år!

 

Har du nettverk rundt deg er det fullt mulig å gjennomføre, hvor mye undervisning og arbeidskrav det er varierer jo også fra skole til skole. Det er heller ikke nødvendig med topp karakterer i alle fag dersom du ikke ønsker å videreutdanne deg.

 

Lykke til!

Eg går siste året på hib no, og kan oppmuntre deg med at førsteåret er det desidert hardaste ;) Lykke til vidare :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy