Jump to content
Sykepleiediskusjon

Duodenalsonde


Guest PB

Recommended Posts

Jeg har opplevd at pasienter som har ileus, blir det ofte nedlagt duodenalsonde. Vært med på flere anledninger at det har kommet litersvis med væske. Er det mageinnhold som kommer opp da? Hvorfor heter det duodenalsonde og ikke ventrikkelsonde, hvis det er mageinnhold som kommer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke 100% sikker på dette, bare så det er sagt. Men jeg tror sonden legges i duodenum for å avlaste. Mange med ileus er plaget med voldsomt oppkast, siden mageinnholdet ikke passerer videre i tarmen. Ved å legge sonden i tarmen fremfor i ventrikkelen unngår man kanskje kvalme, siden mageinnholdet blir evakuert før det kommer "tilbake" til ventrikkelen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg jobber på lindrende avdeling, hvor flere pasienter har nytilkommen ileus grunnet obstruksjon i magetarm grunnet b.la. tumor. Ser flere av de har Sandostatin og/eller Buscopan på s.c pumpe. Er kun splstudent, så har ikke helt forstått hvorfor de har dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Duodenalsonde kan ligge i ventrikkel eller ned i duodenum. Sykepleiere legger den ned. Ved ileus kan det komme flere liter mageinnhold, som altså er ulike sekret fra fordøyelsessystemet, og evt. halvfordøyd mat og drikke. Gir en veldig god lindring og lettelse av "sprengt" mage for pasienten. I påvente av operasjon skal pasienten ha morfin iv. Ved passasjehinder vil pasienten kaste opp hvis han ikke får avlastende sonde raskt, men husk at Afipran ikke skal gis. Pasienten opereres så fort som mulig.

 

Så, JA det er selvsagt mageinnhold som kommer ut.

 

En ileus hos en pasient i palliativ fase kan man bruke ulike midler for å dempe sekresjon av magssafter, eksempelvis Robinul, Sandostatin (reduserer pankreassekresjon). Dette kan være fin lindring samtidig med morfika til adekvat lidnring. Robinul virker tilnærmet likt skopolamin som i for eksempel i Morfin-Skopolamin, men passerer ikke blod-hjernebarrieren så lett og gir ikke den samme sløvende effekten. Ikke glem at det i noen tilfeller kan gjøres kirurgiske inngrep på ren palliativ indikason.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy