Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jeg anbefaler ingen å studere sykepleier


Korush

Recommended Posts

Skjønner at du har hatt en dårlig opplevelse mtp. på jobb, men ærlig talt, det der er rett og slett ikke riktig. Jo, sykepleiere må mange steder hjelpe til med personlig hygiene og/eller lage mat til pasienten - men å si at det er det eneste man gjør er feil. Arbeidsoppgavene kommer i stor grad an på hvor man jobber; kommune- vs. spesialhelsetjeneste, om man jobber med barn, voksne eller eldre osv.

ps. linken fungerer ikke

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt uenig med deg. Ja...sykepleiere må lage mat, " VASKE RUMPE" og må gjøre andre faglige ting, mens hjelpepleiere og pleiermedarbeidere har ikke faglige ting. Det betyr at de har lettere jobb enn sykepleiere!!!

 

For å lese linken, kan du til BBC.com og skriv " Shift works dulls yor brain-report " på search

Link to comment
Share on other sites

Å hjelpe til med personlig stell og å servere mat er da vitterlig ofte en del av jobben til en sykepleier?
Hva mener du med det at hjelpepleiere har en lettere jobb? Anbefaler du de som ønsker å bli sykepleiere å heller bli hjelpepleier siden "de har en lettere jobb"?
Skjønner virkelig ikke hvor du vil med dette?

Link to comment
Share on other sites

Vel, selv med videreutdanning må man fortsatt vaske rumper. Er straks ferdig med 1,5 års videreutdanning på fulltid og ser fortsatt på rumpevask, som du så nennsomt kaller det, som en av mine mange arbeidsoppgaver. Riktig nok med noe bedre betaling for utført handling :)

 

Valget her burde være enkelt. Er du misfornøyd med utdanningen eller jobben din, bytt beite. Sykepleie er ikke for alle. Etter 3 års utdanning hvor omtrent halvparten av tiden er i praksis bør du ha ganske godt innblikk i hva sykepleie står for. Det er fullt mulig å avbryte studiet før fullført løp om det ikke passer med hva du forestilte deg på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Ali... bor du i Norge? Vet du hvor mye det er vanskelig å finne en kontor jobb? Spesielt for innvandrere? Jeg snakker om de innvandrere som kommer til Norge i voksen alder. De blir diskriminert veldig lett i dette samfunnet. I et land som er full av diskriminering, hvordan kan en sykepleier med innvandrerbakgrunn, kan finne masse muligheter bortsett fra sykehjem og vaske rumpe? Kanskje du er vokst opp i Norge og det blir mye lettere å bo i dette landet. Dessuten, finnes ikke psykiatri lediges tillinger. Kanskje i Oslo men for eksempel i Drammen som jeg bor, finnes ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Sissel og Insipidus....

om jeg var på praksis da jeg var sykepleierstudent, er helt riktig men jeg var ikke ung da jeg var student. Jeg fikk en dårlig veiledning fra NAV om sykepleierutdanning og jeg ble lurt ! Det var forferdelig å slutte utdanningen etter ca 1.5 år, da jeg fant, hva sykepleieroppgaver er. For dere er veldig lett å si " bytt jobben" eller " bytt yrke" men for oss , det er en katastrofe. Dere er norske og er kanskje yngre enn meg. Dere kan ta ny utdanning og finne nye muligheter men jeg kunne ikke gjøre det. Selv om jeg har norsk statsborgerskap og jeg bor sammen med dere i et land, men vi innvandrere er ikke heldige som dere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i midten av 30 årene da jeg var ferdig sykepleier, så jeg er slett ikke så ung. Ja, jeg er norsk. Jeg gikk grunnutdanning med 3 små barn og alt dette innebærer. Jeg gjorde et aktivt valg og har ofret underveis på lik linje med alle andre fulltidsstudenter.

 

Jeg skjønner det kan være vanskelig, men er det da bedre å være i en situasjon hvor du mistrives hver eneste arbeidsdag? Jeg skjønner også at det er surt å avbryte studiet midtveis, men det er da kanskje bedre enn å ende opp i et yrke du kanskje ikke burde valgt til å begynne med? Jeg forstår også at du kanskje har fått elendig veiledning fra noen som burde visst bedre, og blitt anbefalt yrket. Det er ikke lett, men vi tilbringer så mye tid på arbeid at det bør være et sted vi ønsker å være fordi vi ønsker å utføre en god jobb ikke bare fordi vi må pga dårlige valg. Sykepleiere må ønske å være der. Det synes jeg både du og dine pasienter fortjener.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i midten av 40 årene da jeg begynte sykepleierutdanning, så du har hatt mye bedre situasjon. Ikke glem...du er norsk og alt er lettere for dere. Jeg kjenner 11 personer som er sykepleiere nå og jeg snakket med dem under fire øyne. De hater sykepleieryrket men de jobber fordi de må jobbe.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe særlig å jobbe som sykepleier fordi man må, sikkert ikke noe særlig for pasienten å møte på slike sykepleiere heller...
Uansett om man er norsk eller ikke, så må man undersøke hva jobb etter endt utdanning innebærer.
Og man får jo tidlig i utdanningen en forståelse av hva yrket innebærer.
Skjønner det sikkert ikke er lett, men du har utdanningen og kanskje mulighet for videreutdanning? Pedagogikk - undervisning? Administrasjon?
Uansett så blir det vell ikke rett å "ikke anbefale noen å studere sykepleie" selv om yrket ikke var noe for deg...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hahaha, det blir jo bare for dumt! Du anbefaler da at Ingen bør hjelpe de som ikke har noe annet valg. Hadde vært meget Spennende å se ditt møte den gang du skulle vært så uheldig å bli syk, kanskje du må på legevakten.,.men der vil det ikke være noen sykepleiere i skranken...kanskje en tja skal vi si en snekker kanskje, eller kanskje en bilmekanikere....-han har sikkert god greie på hva som feiler deg dersom du trengte nødhjelp! Tommel opp og glad du ikke gikk videre på utdanningen!! Hilsen en som elsker syke folk ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Celina-87

Hei Newbie :)

 

Med all respekt for sykepleier yrket, så er jeg likevel glad for at det er noe som sier rett ut hva sykepleier yrket "kan" inneholde. Jeg selv er 1 års student på sykepleien og er utrolig i tvil om dette er noe for meg. Jeg vurderer å studere til lege. MEN TAKK AT DU SIER DETTE RETT UT.

 

Men grunn til at jeg kom innom diskusjonen her, var å snike litt etter hva en sykepleier egentlig gjør. Jeg har jobbet som hjelpepleier siden jeg var 17 år og må ærlig si (tilgi meg for det) - men jeg er lei av stell. Også har jeg tenkt - etter 3 år på høyskole så vil jeg likevel være med i stelle biten? Og dette er det som gjør meg usikker.

 

Og når jeg har spurt forsiktig andre sykepleiere ang hva yrket går ut på, så er svaret ganske likt som her "Mange varierte arbeidsoppgaver og mange muligheter for videre utdannelse". Men hvis "JEG" personlig er lei stell - kanskje jeg da har valgt feil yrke også eller utdannelse??

 

Jobber i dag på sykehus, og jeg syns at vaktene er tunge. Jeg ser mange sykepleiere er med ute i stell. Og jeg tenker at etter endt utdannelse, så vil jeg virkelig ikke jobbe med dette. Det som er spennende er: medisiner, tiltak for å gjøre noen friske, behandling og hva som gjør oss syke. Hvordan kroppen fungerer.

 

Takk igjen for at du er frimodig og sier rett ut hva du har på hjertet.

 

Samtidig så har jeg full respekt for sykepleiere. Det er fantastiske mennesker som kan gjøre en sykdoms situasjon så mye lettere å håntere og komme igjennom. Men da må man kanskje være interessert i det yrke som det er :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke ønsker å delta i stell og pleie bør du kanskje revurdere sykepleie som yrke. Jeg har tatt 170 studiepoeng etter grunnutdanning og fortsatt er stell noe jeg gjør nesten hver eneste vakt. For meg er stell et kjerneområde for observasjoner og legger grunnlag for tiltak hos kritisk syke pasienter. Hvis du tenker på å studere medisin - go for it! Sykepleie er ikke for alle.

Link to comment
Share on other sites

Guest Spl.stud.

Å delta i stell en en av sykepleierens viktigste oppgave, da det er vi som ha det hovodansvaret over pleie/sykepleie og der er det vi har bachelore i!

 

Helt uenig. Kjenner jeg blir provosert hver gang jeg hører sykepleiere/studenter som lovpriser stellet som sykepleierens overordnede arbeidsoppgave. Hvis man lever i den troen har man ikke fulgt nøye med under studiet, for der læres det svært mye mer enn bare stellet (som er en liten del av 1. studieår). Sykepleierfaget er også i en utvikling nå hvor fokuset på stell forsvinner mer og mer, og vi tar over flere legedelegerte arbeidsoppgaver. Dette er en positiv utvikling for de studentene som faktisk aspirerer høyere enn å ha en bachelor i stell som du sier vi har.

 

Ja, enkelte observasjoner kan bare gjøres i stellet, men vi har mange flere arbeidsoppgaver. Funksjonsvurdering må ikke gjøres i stell, medisinering skjer ikke i stell, psykisk vurdering gjøres ikke nødvendigvis under stell. Informasjon, råd og veiledning skjer ikke under stell. Vi har en rekke prosedyrer som ikke gjøres i stell.

 

Listen er lang over arbeidsoppgaver som ikke har med stell å gjøre, og jeg opplever at mange sykepleiere hjelper til med å forsterke den troen om at sykepleie bare er rumpevask. Stellet er en liten del av arbeidshverdagen (ca. 20-30 minutter, kanskje 1 time for noen). På mange avdelinger er det ikke stell i det hele tatt fordi pasientene enten er selvhjulpne, har assistenter med seg fra institusjon eller foreldre. Hva med å fokusere litt mer på alt det andre vi gjør? Ikke rart sykepleieryrket har et PR-problem og elendige lønnsvilkår når fokuset bare skal være på stellet.

 

Mvh.

Spl.stud. 2. året.

Link to comment
Share on other sites

Guest spl.stud.

Pleie og stell er mye mere en bare rumbevask. Men hovedoppgaven for spl er pleie/sykepleie, der ingår bla medisin, vurdering, sårstell. Dvs helhetspleie.

 

Men du sa bare stell, ikke pleie. Det er forøvrig forskjell på stell og pleie, hvis du mener pleie er en overordnet sykepleieroppgave er jeg enig. Det ligger litt i profesjonsnavnet.

 

Pleie/sykepleie er ikke bare stell. Trur enkelte trur at dette er stell men det er alt det en spl gjør. Vill man holde på med medisin da ska man les medisin å bli lege, ikke spl.

 

Tror du har litt vansker med å formulere deg, da denne setningen ikke gir så mye mening. "trur enkelte trur at dette er stell men det er alt det en spl gjør". Hva mener du?

 

Man må ikke bli lege for å ville holde på med medisin/anatomi. Som spl. får jeg en mer fleksibel hverdag, mindre kontorarbeid og jeg får også lære om sykdommer, anatomi og masse pasientkontakt utover 15 minutter. I tillegg får jeg gjøre prosedyrer, kan jobbe så og si hvor jeg vil i hele verden, ulike avdelinger og muligheter for spesialisering innen en rekke områder.

 

Mvh.

Spl.stud. 2. året.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy