Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pasient som døde alene


Recommended Posts

Nå i jula jobber jeg som julevikar ved et sykehjem. En pasient som var gammel og man forventet kom til å dø snart, døde for noen dager siden. Sykepleierne på dagvakta sa de forventet at hun kanskje kom til å dø i løpet av ettermiddagsvakta. Pårørende var der på dagtid hos pasienten og tok farvel, så reiste de hjem, og pasienten døde på ettermiddagen, men alene. Det ble ikke leid inn fastvakt.

Pasienter skal jo ikke dø alene, og jeg lurer på hva som er kriteriene for å leie inn fastvakt egentlig? På denne ettermiddagen var det som vanlig mye å gjøre, så de av personalet som var på, hadde ikke tid å være hos pasienten hele tiden, men var hyppig innom. Likevel ble pasienten funnet død, og hadde da sovnet inn uten noen andre til stede.

 

Har lite kunnskap om terminal pleie, og når pasienter dør, men prøver å lese meg opp og å spørre, og være med når ting skjer. Men spør likevel her inne, da det er mange kunnskapsrike sykepleiere og studenter her på forumet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes absolutt at det skulle ha vært en fastvakt på denne pasienten, når skulle man ellers hatt det?

Ingen bør dø alene. Det hjelper ikke om man stadig er innom, man trenger at noen er der hele tiden.

Veldig bra at du reagerte på dette og så flott at du leser deg opp på terminal pleie. Det er så viktig med mye kunnskap rundt dette temaet. Alt for mange døende får ikke tilstrekkelig med smertelindring fordi vi er redde for å gi for mye. Har du lest denne tråden, der finner du også linker i forhold til terminal pleie. Tenkte den kanskje kan være nyttig for deg som leser deg opp :)

http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=6315

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Jeg snakket med en av hjelpepleierne på sykehjemmet, og hun sa det var litt opp til sykepleieren på jobb om det ble leid inn fastvakt eller ikke. Noen leide alltid inn fastvakt ved forventet dødsfall, mens noen av sykepleierne var litt mer avslappet i forhold til det. Men det synes jeg er feil, synes alle bør gjøre likt i alle fall. Tenkte kanskje spørre avdelingslederen litt om dette.

Skal se på den tråden du linker til, men tror det er noe feil med den, for når jeg trykker så kommer jeg til forsiden av forumet igjen..

Ser også at det går en annen tråd her om hva som er vanlig ved erklæring av dødsfall, noen steder er det lege, andre steder sykepleier osv. Og det ser ut som det gjøres mye forskjellig..

Link to comment
Share on other sites

Ja spør avdelingslederen om dette, det hørtes lurt ut. Kanskje de da får en fast rutine på å leie inn fastvakt ved forventet dødsfall :)

 

Takk for at du sa ifra at linken min ikke virket. Nå har jeg rettet den opp så nå håper jeg du kommer inn på den tråden jeg snakket om.

http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=6315

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Vi hadde en terminal pasient som hadde fastvakt den siste uken. Det var noen hos henne hele tiden, bortsett fra når fastvakten skulle på do.

Dessverre døde pasienten akkurat da det ikke var noen hos henne. Det var ikke bra. Likte heller ikke at det ble sagt til pårørende at pasienten ikke døde alene. Det ble en diskusjon om dette på jobben. Noen mente det var riktig å si at det var noen der, fordi det hadde det vært nesten hele tiden. Jeg synes det blir uetisk å ikke si slik det var. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Guest Usikker said:

Vi hadde en terminal pasient som hadde fastvakt den siste uken. Det var noen hos henne hele tiden, bortsett fra når fastvakten skulle på do.

Dessverre døde pasienten akkurat da det ikke var noen hos henne. Det var ikke bra. Likte heller ikke at det ble sagt til pårørende at pasienten ikke døde alene. Det ble en diskusjon om dette på jobben. Noen mente det var riktig å si at det var noen der, fordi det hadde det vært nesten hele tiden. Jeg synes det blir uetisk å ikke si slik det var. 

Vil det gangne pasienten at pårørende vet at det ikke var noen dør det minuttet når pasienten gikk bort? 

Har vært med tidligere å tilbakeholde informasjon om hvordan pasienten gikk bort, ikke pga at noe ulovelig hadde skjedd, men pga at pårørende skulle ha et minne om sine kjære som ikke var svertet av det siste øyeblikket av livet til mor eller far.

Jeg kjenner ikke nokk til din sak, men det kan hende det blir en mye roligere og finere for pårørende hvis de vet at det faktisk var noen der hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Leto said:

Vil det gangne pasienten at pårørende vet at det ikke var noen dør det minuttet når pasienten gikk bort? 

Har vært med tidligere å tilbakeholde informasjon om hvordan pasienten gikk bort, ikke pga at noe ulovelig hadde skjedd, men pga at pårørende skulle ha et minne om sine kjære som ikke var svertet av det siste øyeblikket av livet til mor eller far.

Jeg kjenner ikke nokk til din sak, men det kan hende det blir en mye roligere og finere for pårørende hvis de vet at det faktisk var noen der hele tiden.

Ja forstår hva du mener. Pårørende vil ha det bedre hvis de tror noen var der i dødsøyeblikket. Synes dette er veldig vanskelig.

De var mye hos pasienten, var slitne og dro fra avdelingen i god tro om at noen ville være der hele tiden. Man trenger kanskje ikke fortelle at hun døde i det øyeblikket hun var alene hvis de ikke spør. Det vil være helt unødvendig å fortelle noe slikt da.

Problemet var at pårørende spurte om noen var der da hun døde. Da har man ikke vært ærlig når man svarer ja. Dette ble diskutert før man snakket med pårørende, om hva man skulle si.

Jeg mener det har noe med tillit å gjøre. Tenk om de spurte hva som skjedde i dødsøyeblikket, hva skulle man da si? 

Men konklusjonen er vel at man aldri skal la en døende ligge alene, selv om det bare er snakk om 10 minutter for å gå på do. Man lærer av sine feil.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy