Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nyresvikt


Guest Spl-88

Recommended Posts

Jeg må bare dele dagens pasientcase med dere, har klødd meg mye i hue etter at jeg kom hjem fra kveldsvakt... Kort fortalt... Det er en mann..... som kom til sykehusavdelingen jeg jobber.... Han er fra før multimorbid med en sykehistorie langt som et vondt år (...jeg kom meg aldri gjennom hele innkomstjournalen hans en gang).
Hovedproblemet var (kanskje?) nyresvikt...kronisk nyresvikt, behandlet med hemodialyse 3 x pr/uke,de siste 12 årene... Han hadde et BT som lå mellom 60/40 og 50/30. Skjønner ikke helt hvordan en kan leve med så lavt BT? Jeg tenker med en gang hypovolemi, kardiogent sjokk, sirkulasjonssvikt... Hvordan i all verden kan det være sirkulasjon bra nok til alle kroppens organer og celler? Så lurer jeg også på hvordan man ikke kan "væske opp" et så lavt trykk, som man ellers ville gjort?! Er det fordi han får dialyse? Han hadde null egenproduksjon av urin, så det vil jo si at han ikke klarer å kvitte seg med avfallsstoffer og overskuddsvæske utenom når han får dialyse tre ganger i uka... Vil det da også si at han ikke ville tålt å bli væsket opp pga væskeoverskudd? Håpløst tilfelle, stakkars unge mann ... Klør meg fortsatt i hodet og kjenner at jeg er altfor dårlig på nyrer (og forsåvidt alt annet) ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke så mye om nyresvikt i grunnen, så tør ikke utdype så mye. Men pasienter jeg har hatt som er dialysetrengende har i hvertfall hatt drikkerestriksjoner på ca 1000 ml/døgn (per os og iv). Alltid fått beskjed om at det er viktig å føre drikke/diurese på disse pasientene, pga dialysen og hvor mye væske de skal trekke. Ved nyresvikt og så lavt blodtrykk er det jo naturlig at det ikke produseres noe urin. Så vil tenke at dialysen er viktig for å kunne skille ut avfallsstoffene, som ikke skilles ut via urin som hos friske mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Nyresvikt deles grovt inn i prerenal, postrenal og renal nyresvikt. Prerenal betyr at årsak ligger "før" nyren. Eksempelvis dehydrering. Postrenal, da er årsaken etter nyren, altså for eksempel urinretensjon, forstørret prostata osv. Renal nyresvikt, som det ganske åpenbart er snakk om her, ja da er selve nyrene skadet eller helt uten funksjon. Så dialyse er eneste utvei. Blodtrykket vil være lavt da nyrene også produsere stoffer som stimulerer trykket, og som også stimulerer produksjon av røde blodceller. Derav EPO. Mange nyresviktpasienter får EPO, noe idretten har funnet ut kan hjelpe dem....Dessuten vil en så langtkommet nyresvikt føre til hyponatremi som også vil senke bt. Det er også trolig at denne pasienten har en hypovolemi som også gir lavt trykk. Han må ikke væskes, han blir da bare ødematøs og kan få lungeødem. Det er en balansegang. Dette er en veldig syk pas. og svar på alt har jeg ikke. Beklager hvis noe er feil, så ikke ta alt for gitt. Gjort i hastverk etter beste evne. Det veldig lave trykket har jeg egentlig ikke noe veldig god forklaring på.

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om feil, nå tenker jeg bare høyt, men det er vel strengt talt bare to organer - som jeg kommer på i farten - som er veldig trykksensitive, og det er vel nyrene (gjennom GFR) og hjertet (gjennom diastolisk kransarteriell fylning?), så med unntak av at man fort kan bli svimmel og bør være forsiktig i mobilisering ser jeg for meg at det primært er nyrene (som uansett har sviktet) som står i fare for å svikte.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy