Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva gjør en sykepleier på legevakten...


Guest Ruth876

Recommended Posts

Guest Ruth876

Hei alle sammen :)

 

Jeg er sykepleier student på andre året. Nå kan jeg lettere se hva som kan være aktuelt for meg å jobbe med, altså innen hvilket område av sykepleien. Jeg har likevel noe spørsmål og håper å få litt veiledning av de som er erfarne sykepleiere.

 

Sykehjem er nok ikke noe for meg. Heller ikke en vanlig avdeling på sykehuset, og ei heller psykiatri. Men jeg ser at jeg er utrolig interessert i alt som har med akutte tilfeller å gjøre. Men jeg drømmer heller ikke å jobbe i ambulanse på den måten. Men har begynt å være mer nysgjerrig på type - legevakt.

 

Men hva gjør en sykepleier på en legevakt? Hva er legens ansvar, mot hva som er sykepleierens ansvar?

 

Kanskje jeg ikke er helt realistisk, men har en liten drøm om å jobbe med pasienter som trenger å overvåkes eller settes tiltak mot. Må man da være utdannet intensivsykepleier før man kan komme dit hen? Kan en nyutdannet sykepleier få jobb ved intensiv avd eller akuttmottak/legevakt??

 

Setter pris på svar :)

Link to comment
Share on other sites

Du må nok gå gradene. Er du ikke et unikum av en sykepleier bør du begynne på det du kaller vanlige sykehusavdelinger. Du skal se at du får nok av alvorlig syke pasienter som trenger avansert behandling. Har jobbet i akuttmottak OUS. Det er gøy, og lærerikt og du må kunne mye du som nyutdannet aldri har hørt om (dersom ikke...). Tror jeg vil anbefale mottakt framfor legevakt. De mest alvorlig syke kommer dit. De fleste krever minimum 2 års erfaring fra sykehusavd. før du får jobb på overvåkningsavd, akuttmottak, intensiv osv.

Link to comment
Share on other sites

Man må vel ikke nødvendigvis "gå gradene" for å få jobb på disse stedene. Du kan være heldig å få praksis der, deretter ekstravakter som student, så jobb når du er ferdigutdannet. Det hjelper ofte å få en fot innenfor :) Vet om nyutdannende sykepleiere som har fått jobb både på akuttmottak, postoperativ og legevakt på denne måten. Selv har jeg jobbet noen år forskjellige steder før jeg nå har fått jobb på legevakt, kjenner det er greit å ha med litt erfaring fra ulike steder også ;)

Har så vidt begynt, men oppgavene består i å betjene skranke/telefon, prioritering av hvem som skal inn til legen, prøvetaking og undersøkelser som kan gjøres før legen ser til pasienten, assistere legen under prosedyrer eller akutte situasjoner, rydde skadestue osv etter bruk. Noen pasienter som kommer inn blir behandlet kun av sykepleier, om det er enkle ting som sårstell, fjerne sting osv.

Link to comment
Share on other sites

Guest Celina-87

Hei :)

 

Takk for svar - utrolig oppmuntrende :)

 

Grunn til at jeg spør er at min egentlige drøm er å bli anestesisykepleier - etter 2 års erfaring selvfølgelig. Jobber i dag ved en kirurgisk avd, og syns at det er tungt. Oppgavene er på en måte lite utfordrende - på den måten at det går i pleie, lage mat, skylle rom. Men nå er jeg jo bare student også. Dette var nesten årsaken til at jeg sluttet på sykepleie studie, for jeg tenkte at dette ventet meg.

 

Derfor er det interessant å se på andre områder. Hva er anbefalt (som er mulig å få som nyutdannet), å søke jobb hen - hvis man ønsker å sette fokus mer litt mer utfordrende oppgaver med "syke" biten mest under lupen? Om det er forståelig hva jeg spør etter :). Jeg vil ikke inn i psykiatri :)

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

En fra studiet mitt fikk jobb på postoperativ overvåkning rett etter endt studie, og skal snart begynne på anestesividereutdanning. Ingenting er umulig, og med litt flaks og timing får man "drømmejobben" rett ut fra høgskolen. Har pratet kort med han om de arbeidsoppgavene han gjør, og han jobber på en stue med 12 senger (om jeg ikke husker feil) og får da fordelt opptil to-tre senger pr vakt, hvor han skal overvåke pasientene inntil de er stabile nok til å overflyttes sengepost. For min del virker dette kjedelig, men heldigvis finnes det jobber i dette faget for omtrent enhver smak! ^_^

Link to comment
Share on other sites

Guest Celina-87

En fra studiet mitt fikk jobb på postoperativ overvåkning rett etter endt studie, og skal snart begynne på anestesividereutdanning. Ingenting er umulig, og med litt flaks og timing får man "drømmejobben" rett ut fra høgskolen. Har pratet kort med han om de arbeidsoppgavene han gjør, og han jobber på en stue med 12 senger (om jeg ikke husker feil) og får da fordelt opptil to-tre senger pr vakt, hvor han skal overvåke pasientene inntil de er stabile nok til å overflyttes sengepost. For min del virker dette kjedelig, men heldigvis finnes det jobber i dette faget for omtrent enhver smak! ^_^

 

Takk for tilbake melding :)

 

Jeg syns det høres veldig spennende ut med å overvåke noen som er syke. Det å være på vakt og passe på at den syke har det bra og gjøre nødvendige og årevåkne observasjoner, syns jeg høres kjempe ut :)

 

Takk igjen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Karoline

Jeg var heldig å fikk jobb på ei overvåkningsavdeling rett etter studiet, det er mye en må sette seg inn i som nyutdannet og en må jobbe målrettet, men det er ikke umulig å få jobb på ei overvåkning eller intensiv. Når jeg søkte jobb som nyutdannet søkte jeg også på to akuttmottak og fikk tilbud om jobb der også. Så hvis du er målrettet, ydmyk, vet dine sterke og svake sider, så er det personavhengig om de er villig til å ansette nyutdannende. Det viktigste er å være ærlig på hva du kan og ikke kan, slik at arbeidsplassen kan prioritere å lære deg det du ikke kan, samt å være ærlig når du står i en situasjon du ikke føler deg komfortabel i. Arbeidsgiver og kollegaer vil ikke like det hvis du selv tror du mestrer noe du egentlig ikke mestrer.

Link to comment
Share on other sites

Jobber i akuttmottak, har jobbet litt på legevakt. Og min erfaring er at sistnevnte er kjedelig i forhold. Mest kontorarbeid. Litt målinger, men det er jo legen som har pasienten. Man er mer legesekretær...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Sick player

Har lyst til å bli sykepleier, men liker ikke turnus.. med livet mitt har jeg ikke mulighet til å jobbe kvelder og nattevakter osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...
Guest Sykepleier

Mye god erfaring med sykepleierne på legevakten. Flere ganger har jeg ringt dem for å  konferere med dem når jeg har vært usikker i forhold sykdom hos familien. Veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy