Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva gjør en sykepleier på legevakten...


Guest Ruth876

Recommended Posts

Guest Ruth876

Hei alle sammen :)

 

Jeg er sykepleier student på andre året. Nå kan jeg lettere se hva som kan være aktuelt for meg å jobbe med, altså innen hvilket område av sykepleien. Jeg har likevel noe spørsmål og håper å få litt veiledning av de som er erfarne sykepleiere.

 

Sykehjem er nok ikke noe for meg. Heller ikke en vanlig avdeling på sykehuset, og ei heller psykiatri. Men jeg ser at jeg er utrolig interessert i alt som har med akutte tilfeller å gjøre. Men jeg drømmer heller ikke å jobbe i ambulanse på den måten. Men har begynt å være mer nysgjerrig på type - legevakt.

 

Men hva gjør en sykepleier på en legevakt? Hva er legens ansvar, mot hva som er sykepleierens ansvar?

 

Kanskje jeg ikke er helt realistisk, men har en liten drøm om å jobbe med pasienter som trenger å overvåkes eller settes tiltak mot. Må man da være utdannet intensivsykepleier før man kan komme dit hen? Kan en nyutdannet sykepleier få jobb ved intensiv avd eller akuttmottak/legevakt??

 

Setter pris på svar :)

Link to comment
Share on other sites

Du må nok gå gradene. Er du ikke et unikum av en sykepleier bør du begynne på det du kaller vanlige sykehusavdelinger. Du skal se at du får nok av alvorlig syke pasienter som trenger avansert behandling. Har jobbet i akuttmottak OUS. Det er gøy, og lærerikt og du må kunne mye du som nyutdannet aldri har hørt om (dersom ikke...). Tror jeg vil anbefale mottakt framfor legevakt. De mest alvorlig syke kommer dit. De fleste krever minimum 2 års erfaring fra sykehusavd. før du får jobb på overvåkningsavd, akuttmottak, intensiv osv.

Link to comment
Share on other sites