Jump to content
Sykepleiediskusjon

omgangssyken


Guest nurse89

Recommended Posts

Guest nurse89

Hei! Jeg er en sykepleier som jobber i hjemmesykepleien.

 

Tirsdagskveld fikk jeg omgangssyken og kastet opp 1 gang på kvelden, 1 gang om natten og 1 gang om morgen. Utpå formiddagen i går kastet jeg ikke opp men det verket i hele kroppen og jeg hadde hodeverk og følte meg slapp og varm (Løs mage).

 

Ringte meg syk i går og i dag..i dag føler jeg meg mye bedre..men har ikke fått i meg mat ennå og det er nok derfor jeg fortsatt er litt slapp .

 

Bør jeg være hjemme i morgen også eller er det trygt å dra på jobb? Er jeg smittsom?

 

Hilsen meg

Link to comment
Share on other sites

Ja du er fortsatt smittsom, så du må holde deg hjemme fra jobb i morgen. Man regnes som smittsom i 2 døgn etter symptomfrihet, Endel fortsetter å skille ut virus i 2 til 3 uker, men man vet ikke om de da er smittsomme. Uansett bør man ha en ekstra god håndhygiene disse ukene.

Jeg kopierer fra CDC:

 

It is possible for an infected person to shed norovirus before they have symptoms. However, people usually begin shedding the virus once they have symptoms. This may continue for 2 weeks or more after they recover. But, it is not known whether they are still contagious.

http://www.cdc.gov/norovirus/hcp/clinical-overview.html

 

God bedring og bli hjemme med god samvittighet!

Link to comment
Share on other sites

Guest nurse89

Takk for svar :)

 

Jeg ringte meg syk i morgen også for å være på den sikre siden. Men jeg kjenner jeg får litt dårlig samvittighet da jeg i morgen sikkert kommer til å føle meg helt fin...

 

Men jeg skjønner at jeg fortsatt kan bære smittebærer..

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å være hjemme om du føler deg frisk. Tvert i mot. Ingen ønsker at du skal komme og smitte ned både pasienter og personalet. Det er din plikt å bli hjemme, og du skal nettopp føle deg frisk i 2 dager før du går på jobb etter omgangssyke :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy