Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kliniske begreper det er lurt å kunne


Guest Miriam

Recommended Posts

Hei!

 

Kan noen komme med noen forslag til kliniske begreper det er lurt å lære seg? Jeg er sykepleierstudent og har fått jobb på sykehus.

 

For eksempel alt med anatomi har jeg pugget ekstra godt, skjelettet og muskler blant annet. Vil kunne forstå slikt hvis legen eller andre sykepleiere forklarer ting til meg. Vil ikke stå der som et spørsmålstegn :) Andre ting jeg har pugget er ting som lateralt, epikrise, stomi, takykardi, hypertensjon, subfebril etc. Slike ting føler jeg det er lurt å kunne godt.

 

Noen som har noen forslag til hva jeg burde kunne? :)

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig bra at du er gira på å lære mest mulig og har pugga litt ekstra, det kjem godt med uansett.

 

 

Spør du meg er det mykje viktigare å vite kva som f.eks betegnar hyper/hypotensjon, takykardi/bradykardi, ol og kva gjer du då? Og kva kan det tyde på? Er der ein logisk grunn til at pasienten har feber? Osv

 

Det er ingen som forventar at en sjukepleiarstudent skal kunne like mykje som en som er utdanna - ver heller flink å spør når du lurer på noke, det tjenar både du og pasientane på. Spør heller for mykje enn for lite! I tillegg kan eg tipse deg om å skaffe ei lita bok du kan ha i lomma. Det er kjempegreit å ha til ulike telefonnr, ordliste, og andre viktige ting.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og gratulerer med jobb på sykehus! Det tenker jeg blir en fantastisk læringsplatform for deg i studietiden. I forhold til begreper så avhenger det nok litt av hva slags avdeling man jobber på. Jobber man på en ortopedisk kirurgisk post så er man nok avhengig av gode kunnskaper og forståelse for begreper om bevegelsesapparatet. På min post hadde jeg ikke klart meg uten å kunne de latinske betegnelsene på organene, hepar, pancreas, ventrikkel (mage), duodeum etc. i tillegg til en del kreftspesifikke diagnosenavn. Ellers tenker jeg at disse begrepene du nevner selv som hypertensjon, takykardi osv er viktig uansett hva slags post man jobber på! Sirkulasjons- og respirasjonsorganene vil man alltid oppleve trøbbel med, og er også en viktig del av sykepleieprosessen og ikke minst ABC i forhold til akutt sykdomsforverring. Jeg tenker du får forsøke å sette deg inn i den diagnosegruppen du jobber med, og se hvilke "gjengangere" du ser. ^_^

 

Dersom du har kjøpt Klinisk sykepleie bind I og II så kan du lese kapitlene som er spesifikke til din pasientgruppe, jeg bruker disse bøkene aktivt selv etter utdanningen! Beste bøkene jeg har kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei :) Jeg er også spl student, og jeg jobber ved en somatisk sengepost nå i studietiden. Avdelingen jeg jobber på har i all hovedsak kar-kirurgiske pasienter, og begreper deretter. Hadde du sendt meg på en gastro eller uro avd. hadde jeg antakelig rista lett på hodet når legen prater latinsk(kan jo det grunnleggende, men ikke nok). Jeg fant en grei løsning når jeg ikke skjønte begreper og ord som dukket opp; Jeg satte meg med "prosedyreboka"(altså behandling/kirurgi) som havner på posten. Les godt igjennom, og lær deg det grunnleggende på latin, så kan du mye. Hvis du vil kunne mer; gjør som Pally skriver: ta opp klinisk sykepleie og les :)

 

Men av erfaring kan jeg fortelle deg at du kommer langt med å kunne det grunnleggende, det som er spesielt på din avd. og for all del: Les på akuttmedisin. lær deg prosedyrer, lær deg hvordan utstyret i akuttralla fungerer, test hvordan det er å løsne hjertebrettet fra pasientsenga etc. DU VIL KUNNE KOMME TIL Å TRENGE DET. Første gangen jeg havnet i en situasjon der en pasient ble akutt forverret og det ble startet gjennopplivningsforsøk var min første dag i praksis på sykehus, og jeg kjenner enda på den hjelpesløse følelsen av å komme inn på et pasientrom alene til en pasient uten respirasjon/sirkulasjon, når jeg knapt kjente avdelingen. (Fikk heldigvis en ordentlig gjennomgang av tralla og prosedyrer rett etterpå :P)

 

Håper dette hjelper deg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Pelle

Jeg er jo litt uenig med dere i å anbefale Klinisk sykepleie, boka er jo utdatert mtp prosedyrer og behandling. Jeg ville sett på PPS ( der finner du i alle fall oppdaterte prosedyrer som er kvalitetssikret). Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy