Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kliniske begreper det er lurt å kunne


Guest Miriam

Recommended Posts

Hei!

 

Kan noen komme med noen forslag til kliniske begreper det er lurt å lære seg? Jeg er sykepleierstudent og har fått jobb på sykehus.

 

For eksempel alt med anatomi har jeg pugget ekstra godt, skjelettet og muskler blant annet. Vil kunne forstå slikt hvis legen eller andre sykepleiere forklarer ting til meg. Vil ikke stå der som et spørsmålstegn :) Andre ting jeg har pugget er ting som lateralt, epikrise, stomi, takykardi, hypertensjon, subfebril etc. Slike ting føler jeg det er lurt å kunne godt.

 

Noen som har noen forslag til hva jeg burde kunne? :)

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig bra at du er gira på å lære mest mulig og har pugga litt ekstra, det kjem godt med uansett.

 

 

Spør du meg er det mykje viktigare å vite kva som f.eks betegnar hyper/hypotensjon, takykardi/bradykardi, ol og kva gjer du då? Og kva kan det tyde på? Er der ein logisk grunn til at pasienten har feber? Osv

 

Det er ingen som forventar at en sjukepleiarstudent skal kunne like mykje som en som er utdanna - ver heller flink å spør når du lurer på noke, det tjenar både du og pasientane på. Spør heller for mykje enn for lite! I tillegg kan eg tipse deg om å skaffe ei lita bok du kan ha i lomma. Det er kjempegreit å ha til ulike telefonnr, ordliste, og andre viktige ting.

Link to comment
Share on other sites