Jump to content
Sykepleiediskusjon

Når starte jobbsøking?


laineg

Recommended Posts

Har ca 7 mnd igjen av endt sykepleierutdanning, og lurte da på om det er noen som vet når en kan begynne å søke jobb?

 

Har hørt at når det er 6 mnd igjen av utdannelsen så kan man søke og da bli likestilt med de som allerede har utdannelse, men vet ikke hvor jeg finner den loven. (dette er blitt fortalt av en person som jobber i Fagforbundet).

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte først på sommerjobb ca et halvt år før jeg var ferdig med sykepleien, og deretter fikk jeg tilbud om videre vikariater, helt til jeg fikk 100% fast etterhvert. Om du kan få en stilling som utlyses nå spørs vel litt hvor mange kvalifiserte søkere de har, og om de evt er villig til å vente 7 mnd før du kan begynne. Du kan jo ikke begynne å jobbe som sykepleier før du har fått autorisasjonen. Har aldri hørt om noen lov som sier at du kan likestilles. Men det går jo an å søke likevel! I verste fall får du ikke jobben, men du får uansett vist interesse ? Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte først på sommerjobb ca et halvt år før jeg var ferdig med sykepleien, og deretter fikk jeg tilbud om videre vikariater, helt til jeg fikk 100% fast etterhvert. Om du kan få en stilling som utlyses nå spørs vel litt hvor mange kvalifiserte søkere de har, og om de evt er villig til å vente 7 mnd før du kan begynne. Du kan jo ikke begynne å jobbe som sykepleier før du har fått autorisasjonen. Har aldri hørt om noen lov som sier at du kan likestilles. Men det går jo an å søke likevel! I verste fall får du ikke jobben, men du får uansett vist interesse Lykke til!

Takk for svar.

Har blitt lovd jobb 2 av stedene jeg har vært i praksis, men velger å ta det med "en klype salt", for en vet jo aldri om de har noe ledig når jeg er ferdig utdannet og eventuelt hvor stor stilling de kan tilby på daværende tidspunkt.

"Loven" om å likestilles var det en veileder jeg hadde i praksis som fortalte meg om. Hun var hovedtillitsvalgt i Fagforbundet, så tror at det er noe i det da. Får ta kontakt med henne og høre.

Link to comment
Share on other sites

Ja snakk med henne. Jeg har jobbet som sykepleier på 2 av stedene jeg hadde praksis. Tror det er ganske vanlig. Og så er det litt trygt å begynne et sted du har hatt praksis :-) Mange avdelinger har jo alltid bruk for nye ansatte. Er nok varierende ulike steder i landet hvor store stillinger en får, og om en får fast stilling som nyutdannet... Jeg begynte i 75% vikariat, og spedde på med ekstravakter (som det alltid var nok av). Etter en stund fikk jeg 50% fast, og en stund etter det 100% fast. Kunne sikkert fått raskere fast stilling i kommunen, men det var jeg ikke interessert i.

Link to comment
Share on other sites

Ja snakk med henne. Jeg har jobbet som sykepleier på 2 av stedene jeg hadde praksis. Tror det er ganske vanlig. Og så er det litt trygt å begynne et sted du har hatt praksis :-) Mange avdelinger har jo alltid bruk for nye ansatte. Er nok varierende ulike steder i landet hvor store stillinger en får, og om en får fast stilling som nyutdannet... Jeg begynte i 75% vikariat, og spedde på med ekstravakter (som det alltid var nok av). Etter en stund fikk jeg 50% fast, og en stund etter det 100% fast. Kunne sikkert fått raskere fast stilling i kommunen, men det var jeg ikke interessert i.

Jobber nå som hjelpepleier i 95 % stilling, og har fått permisjon med lønn fra jobben mot at jeg binder meg et år i kommunen etter endt utdannelse. Etter som avdelingsleder fortalte så skal de sette meg i en sykepleierstilling tilnærmet samme stillingsprosent som det jeg jobber nå, men at de skal finne arbeidsplass til meg der det er behov. Tenker da at jeg har ingen anelse om hvor jeg blir å havne, og har dermed lyst å søke selv på en stilling som jeg ønsker. (må vel være i kommunen siden jeg har "pliktår" der).

Fordelen med at jeg får tildelt en stilling er jo at den vil være en fast stilling på rundt 95%, men bakdelen er jo at jeg kan havne hvor som helst og dermed få en jobb jeg ikke ønsker... Derfor jeg vil søke jobb så tidlig som mulig, slik at jeg vet hva jeg blir å gå til.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy