Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kjøpe stetoskop. Kvalitet?


Helena

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lurt litt på å kjøpe et stetoskop da dette er noe jeg bruker ofte i min jobb. Det blir for det meste for å måle blodtrykk, sjekke sonder og slikt. De vi har på jobben er av typen Littmann og koster rundt 800kr. Ser at det finnes stetoskoper fra 200-5000kr og jeg lurer på om noen vet hvor mye man må investere for å få ett som fungere greit?

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Sykepleier med stetoskop

Har alltid stetoskop liggende i lommen. Bruker det til manuelt blodtrykk (da jeg syntes det er mye raskere enn automatisk. Og jeg stoler mer på meg selv enn aparatet, selv om aparat pleier å vise riktig). Bruker det også til auskultasjon for å detektere endringer i respirasjon på et tidligere stadie enn det ville blitt om man hadde ventet på visitt etc.

Stetoskop har og blir ofte sett på som noe kun leger skal bruke. I USA og Australia som er det vanlig at sykepleiere bruker dette i større grad. Det er også innført i norsk undervisning enkelte steder, selv om undervisninger er elendig. Skal man bli god må man lytte på mange pasienter. Både friske og syke. Det tar lang tid! År! Kjøp deg et stetoskop. Har selv et Littmann classic 2. Fornøyd med det. Man hører ting lettere om man er dårligere i bruken. Så det har noe for seg å ikke kjøpe noe til 50,- med mindre man er litt flinkere. Men et elektronisk til 3000 er bare tull for de fleste spl

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på forskjellige typer stetoskop. Men da jeg begynte å jobbe på intensivavdeling, begynte jeg å lytte på respirasjons- og tarmlyder. Veldig spennende! Anbefales på det sterkeste! Selv om jeg skjønner at det ikke alltid er tid til det når en har mer enn en pasient...

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleierstudentfratromsø

Jeg bruker Classic S.E. 2. Mer enn tilstrekkelig for mitt bruk. Jeg er enda sykepleierstudent, og har likevel ikke fått så mye bruk for stetoskopet mitt. Det er en viss kultur i Norge at sykepleiere ikke skal bruke stetoskopet til andre ting enn å ta blodtrykk. Etter min mening er dette helt feil da vi har behov for grunnleggende kunnskap i undersøkelsesmetodikk (perkusjon, auskultasjon og palpasjon). Tidlig oppdagelse av sykdomsforverrelse/symptomer kan gi raskere behandling hvilket vil spare pasienten for unødvendig lidelse. Studentene opplever jeg som positive til slik undervisning, men jeg vet kun om at det undervises i såkalt "SKUV" på Universitetet i Nordland. Det jobbes for tiden med å få dette inn i undervisningen i Tromsø

 

Det er likevel ingenting galt med å spørre legene, lytte på lydklipp fra youtube og bruke stetoskopet i hverdagen! Svenske sykepleiere har allerede gjort dette i evigheter!

 

hilsen sykepleiertudent fra tromsø :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy