Jump to content
Sykepleiediskusjon

Honning til sårbehandling


Pinnsvinet

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har erfaring med bruk av honning til sårbehandling?
Min erfaring strekkes seg ikke lengre enn at jeg har brukt det selv på små sår på fingre f.eks, brannsår og lignende. Og det slår aloe vera ned i støvlene så langt. ;)

Men når jeg søker på nettet ser jeg at det brukes andre steder, på sykehus f.eks., eller til kreftpasienter med sår, decubitus/trykksår osv.

 

Vil gjerne høre deres erfaringer hvis dere har vært borti det. Snakekt med en sykepleierstudent som hadde opplevd at det ble brukt på et sykehjem med god effekt.

Link to comment
Share on other sites

Spennende å høre om din erfaring. Har du noen navn på de typene dere har brukt? Tenkte at medisinsk honning er medisinsk honning, men når jeg søker opp ser jeg det finnes ulike navn og merker på Apotekene f.eks.
Hvordan brukes det i praksis? Legger man det rett i såret og med noe oppå? Regner med man må snakke med pasientens lege hvis man ønsker å prøve honning ved sårbehandling. Bruker de være positive til det?

Link to comment
Share on other sites

Her er det også noen som har god erfaring med honning i sårbehandling, inklusive meg selv: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=7208&hl=honning#entry14467

 

Tusen takk for linken til tråden, Cathrine! Så spennende å lese. Kom jo ikke på selv å søke i forumet her.. Så også at det var videre link til en artikkel på engelsk, skal lese den nå.

Link to comment
Share on other sites

Spennende å høre om din erfaring. Har du noen navn på de typene dere har brukt? Tenkte at medisinsk honning er medisinsk honning, men når jeg søker opp ser jeg det finnes ulike navn og merker på Apotekene f.eks.

Hvordan brukes det i praksis? Legger man det rett i såret og med noe oppå? Regner med man må snakke med pasientens lege hvis man ønsker å prøve honning ved sårbehandling. Bruker de være positive til det?

Medihony trur jeg det het som vi brukte... Vi fikk det i en sårprosedyrer fra en hudpoliklinikk. La det rett i såret och dekt med plaster/bandasje.

 

Jeg trur at man som spl kan sette in honning ved sår som tiltak uten og konferere med legen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest sykepleierstudent

Tusen takk for svar. :)

Jeg skal foreslå det på sykehjemmet hvor jeg har begynt å jobbe, håper det er "stemning" for å kunne prøve det ut.

 

Hei!

 

Interessant tema! Jeg har snakket med en plastikk-kirurg angående dette med medisinsk honning. Han fortalte meg at all honning har effekt, men at det sies at den medisinske honningen har andre bakteriekulturer som er mer gunstig enn den du kjøper på butikken.

 

Woulgan Biogel har fått god kritikk for sine sårhelende egenskaper! Verdt å prøve på de kroniske sårene! :)

 

Hilsen sykepleierstudenten :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy