Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mine flinke sykesøstrekollegaer: 10 spørsmål om urin og sånt


chichi

Recommended Posts

Er nyutdannet og jobber på sykehjem. Føler meg overveldet av alt ansvaret, og av følelsen av å ikke kunne nok. Har MANGE spørsmål angående eliminasjon/kateterhåndtering, og håper det er noen kyndige sykepleiere der ute som kan hjelpe meg litt. Føler meg nesten dum, fordi jeg ikke vet. Spør mye, men føler svarene varierer veldig. På min avdeling er det lite kateterbruk. Inn i mellom få jeg jo ansvar på andre avdelinger, og er difor sjelden borti dette. Jeg ønsker meg difor bedre teoretiske kunnskaper, så jeg kan være litt bedre forberedt.

 

1. Hva er egentlig korrekt prøvetaging når man skal ta bact us? På min arbeidsplass tar man ofte urinprøver via desinfiserte vaskefat. Har ikke sterile boller hos oss. Tar man urinstix, skal man da ta bact us først (for å ikke forurense prøven unødvenig?). Midtstråleprinsippet er så å si umulig å gjennomføre fordi mange pasienter ikke har kontroll nok på urinstrålen osv. Hvor mye har dette å si? Og hva gjør dere andre som jobber å sykehjem

 

2. Hvordan tar man korrekt urinprøve av permanent kateter? Da tenker jeg på at kateteret ikke har "prøvetagingsport". Er det riktig å desinfisere slangen med sprit (altså nedenfor tilkoblingsstedet/forgreiningsområdet, men på slangen kateterposen er koblet til)? Jeg tror ikke helt jeg har skjønt HVOR man da tar prøven. Vil det ikke da bli lekkasje langs slangen? Må posen + slangen da skiftes etter prøven er tatt?

 

3. Hvor lenge skal kateteret være avstengt før man tar urinprøve?

 

4. Hvordan skifter dere kateterposer? Og når?

 

5. Hva er riktig å gjøre når man sjekker kateterballongen? Desinfiserer man ventilen først? Drar ut den sterile væsken med en sprøyte, for så å følge på med en ny, prefylt med 10 ml? Eller kan man dra ut væsken som sitter i, forså å sette inn igjen den samme væsken. Er dette en aseptisk prosedyre egentlig?

 

6. Hva med blæreskylling - er det noen der ute som gjør dette rutinemessig? Hvordan gjør man det egentlig? Har prøvd å finne gode prosedyrer på nett, pps o.l, men føler ikke jeg får en god nok (idiotsikker?) forklaring. Dette er som jeg har skjønt en aseptisk prosedyre. Men det er kanskje godt nok å bruke aseptisk prinsipper?

 

7. Hva vil dere si er grunnlag for å gå videre via legen med i forhold til u-stix? Det kliniske må selvsagt vere til stede, men får man utslag på nitritt, har jeg i vert fall lært det er grunnlag for å ta det videre. Også om pasienten har f.eks fullt utslag på leu + kanskje blod + klinikk. Jeg har også lært at ikke alle bakterier gir utslag på nitritt, samt at urinen bør ha stått i blæren minst 4 timer. (morgenurin, alternativt 2. morgenurin) Hva sier dere?

 

8. Hvor ofte får deres pasienter gå på toalettet? Skiftet bleier? Er det noen som kan vise til god forsking på området, med tanke på uvi?

 

9. Dere som jobber på sykehjem - utfører dere SIK eller RIK? Hva er forklaringen på valgt prosedyre?

 

10. Hva vasker dere med når dere utfører KAD. Går det an å bruke kun klorhexidinsprit 1 mg, eller må denne vannes ut med f.eks nacl?

 

Dette vart MANGE spørsmål. Kunne sikkert spurt 100 til. Setter uendelig stor pris på om noen har innspill. Jeg føler min arbeidsplass bærer preg av mye ukultur på området. Vi har også mange gamle prosedyrer, som rett og slett ikke holder mål. Håper på svar! Tusen takk på forhånd:)

 

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet! Det høres ut som du opplever det alle nyutdannede sykepleiere opplever. Jeg skal prøve å besvare noen av spørsmålene dine så godt jeg kan!

 

1. Dette har vi diskutert her på forumet ganske grundig, og jeg tror vi kom frem til følgende: For å sikre helt aseptisk urin burde urinkateteret seponeres, og urinprøven tas fra et nytt kateter etter at blæren har fylt seg opp. Da også midtstrøms urin. Men av praktiske årsaker tror jeg de fleste bare kobler fra urinposen, fester en klemme på kateteret, lar blæren fylle seg, og tar en midtstrøms prøve. U. bact us. fra bekken/vaskefat ville jeg unngått, desinfisert eller ei.

 

2. Litt som over, man fester en klemme på kateterslangen, kobler fra oppsamlingsposen, tar midtstrøms prøve, og fester på igjen kateterposen. Desinfeksjon har ikke jeg for vane å gjøre, så lenge jeg ikke kommer i kontakt med kateteråpningen holder det massevis å la urinen renne litt først før jeg tar en prøve.

 

3. Jeg vil si minimum en halvtime, uten at jeg har noen prosedyrer å henvise til. Viktigste er vel å få nok urin.

 

4. Tror ikke det er noe krav til det i grunn. Jeg skifter ved blod eller uren pose. Våre pasienter ligger vanligvis ikke inne lenge nok til at det er nødvendig å ha rutine på skifte av pose.

 

5. Dette er ikke en aseptisk prosedyre. Væsken du injiserer kommer ikke i direkte kontakt med pasienten, og det er ikke en inngangsport.

 

6. Jeg blæreskyller dersom pasienten opplever vannlatingstrang uten at det kommer urin på posen, eller generelt hvis det ikke har samlet seg opp noe urin over tid. Bruk en Nacl kolbe med 120 ml (er som regel standard), desinfiser åpningen på både urinkateteret og kolben og forsøk sakte å sprut væske inn. Koble på urinpose igjen og se om det kommer urin. (Har dessverre ingen bedre prosedyre enn dette, er nå slik jeg gjør det).

 

7. Det spørs vel litt hva man ser etter. Men som du sier, utslag på nitritt gir god grunn til å sende til bact. us. 4 timer syntes jeg hørtes mye ut, det hadde i så fall vært vanskelig å gjennomføre hos oss. Forøvrig kan alle utslag ha medisinsk interesse, det spørs som sagt hva man ser etter. Spør du en som jobber på en nyremedisinsk post vil hun sikkert si at alt er interessant.

 

8. Pasientene mine får lov til å gå på do når de vil? Bleier skiftes ved behov eller minimum daglig.

 

9. Da jeg jobbet på sykehjem brukte vi RIK. Forklaringen er vel at en ren prosedyre er tilstrekkelig i pasientens egne bakterieflora (som da gjelder på en langtidsavdeling på sykehjem). På en kortidsavdeling/sykehusavdeling SIKer man.

 

10. Vi har en egen klorhexidin for formålet. Den er vel 0,5 mg/ml om jeg ikke tar feil. Kan vel da eventuelt fortynne den halvt med sterilt vann/nacl. Forøvrig er det ikke farlig å bruke sterk klorhexidin, det kan bare svi mer.

 

Noen av disse svarene er bare min erfaring, mulig det er lokale variasjoner, eller noen her er uenige. <_<:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Spørsmål 7. Hva vil dere si er grunnlag for å gå videre via legen med i forhold til u-stix? Det kliniske må selvsagt vere til stede, men får man utslag på nitritt, har jeg i vert fall lært det er grunnlag for å ta det videre. Også om pasienten har f.eks fullt utslag på leu + kanskje blod + klinikk. Jeg har også lært at ikke alle bakterier gir utslag på nitritt, samt at urinen bør ha stått i blæren minst 4 timer. (morgenurin, alternativt 2. morgenurin) Hva sier dere?

 

 

Først av alt velkommen hit :)

 

Jeg synes man bør nevne alle positive utslag på en urinstix for legen, selv om det ikke gir indikasjon for UVI, så kan det være et viktig bifunn og tegn på noe annet som bør følges opp/utredes videre..

 

Det stemmer at ikke alle bakterier omdanner nitrat til nitritt, så en stix negativ på nitritt betyr ikke at pasienten ikke har infeksjon. Testen er avhengig av at pasienten har spist nitratholdig mat (feks grønnsaker), slik at det er nitrat i urinen som kan omdannes til nitritt.

 

Det stemmer, for å få utslag på nitritt må urinen stå i minst 4 timer i blæren. Det trenger ikke være morgenurin. Årsaken er at bakteriene omdanner nitrat til nitritt og det tar ca.3-4 timer å få en tilstrekkelig nitrittkonsentrasjon som gir utslag på stixen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy