Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sår - vurdering og observasjoner


Guest Nancy

Recommended Posts

Hei!

Hvordan vet man hvordan behandling man skal iverksette i forhold til et sår? Det er jo så utrolig mange forskjellige sår, ikke minst, så utrolig mange forskjellige bandasjer og produkter! Det er jo umulig å ha kunnskap om alle forskjellige bandasjer og deres behandlingsmekanisme! Blir gal! Jeg som sykepleier skal jo overspente og vurdere et sår for så å iverksette en sårprosedyre! Men jeg føler meg helt grønn på område! ?

Mvh nyutdannet sykepleier som ikke er god på sår ?

Link to comment
Share on other sites

Føler det samme som deg. Et hav av ulike bandasjetyper osv, og fra avdeling/institusjon til et annet arbeidssted. Jeg er nyutdannet og jobber på sykehjem. Jeg bruker rådføre meg med de andre sykepleierne der, og gjerne noen av de erfarne hjelpepleierne/helsefagarbeiderne om hvilke typer plaster/bandasjer/behandlinger som kan fungere til ulike typer sår. Og i løpet av noen uker i jobb har jeg allerede rukket å begynne å "tjene opp" egen erfaring på de ulike typene bandasjer sykehjemmet har i bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei

ansvarleggjer legen. ein sårprosedyre legeansvar, men dei er og mange gonge dårlege på sår. kroniske sår på fot. få lege til og måle ankel arm indeks( eller for all del ein sårsjukepleier som kan dette)

les på norskinteresse foreining for sårtilheling fortorta til nifs ( finn du berre fotball der har du kome til feil nifs side på internett :-) )

anbefaler huden av arne langø og sår av cristina Holmgren (?) ler deg hovedgruppene av bandasjer og kva indikasjoner dei skal brukast på . td er slleyn og mepilex begge skumbandasjer og kan brukast om kvarander , men mepilex border og allevynen med heftekant skal ikkje brukast på legg.

viktigst av alt f lege til og sette ein sårdiagnose, ( så for du prosedyren med og gå inn på nifs) begrens personer som steller såret til om mogleg tre stk ( kroniske sår skal ha ro til og gro og kan om mogleg skiftast kvar 3-4 dag . B varier dag eller kveldsvakt alt etter kven som er på arbeid . eg anbefaler at minimun ei er spl og resten er fagutdanna, sårstell er ikkje assistentoppgåve, Bruk lunka springvatn i sårstell av kroniske sår for og ikkje kjøle ned tenk på ernering og ha eit posetiv miljø rundt sårpasienten

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy