Jump to content
Sykepleiediskusjon

Feil i prøvetaking, crp?


Guest Guestnurse

Recommended Posts

Guest Guestnurse

Nå må jeg høre om dere har noen råd til meg.

 

Jeg er sykepleier på et sykehjem, og for tiden har vi hatt et par pasienter med lungebetennelser, og et par som har UVI. Vi har to pasienter som er i redusert allmenntilstand, og som har stått på antibiotika. Begge hadde igår målt crp på over 30, og begge var i rimelig redusert form. Da jeg gikk av vakt til kvelden var jeg veldig sikker på at da jeg skulle måle crp på nytt i dag, ville pasientene komme til å ha høyere crp, da de virket i veldig dårlig form.

Idag var begge pasientene i noe bedre form og afebril, men fremdeles veldig reduserte. Da jeg målte crp var den under 8 hos begge pasientene. Dette ble jeg svært overrasket over, og bestemte meg for å ta en ny crp hos begge pasientene senere på dagen, og begge hadde fremdeles crp på under 8.

 

Jeg synes det var så rart at crp-en skulle ha falt så fort ned hos begge pasientene, at jeg begynner å lure på om jeg har gjort noe galt under prøvetakingen.

Noe av prøvematerialet var gått ut på dato, men det var bare snakk om et par dager.

 

Begge pasientene er veldig vanskelig å stikke, og det kommer lite blod og man må sitte og klemme hardt på fingrene deres for at det skal komme nok blod til å fylle kapillær-røret, og jeg fikk ikke nok blod til å fylle helt opp til den hvite linjen noen av gangene. Pluss at det kom litt luftbobler inn i kapillærrøret, ved en eller to av prøvene.

 

Vil dette kunne gi feilsvar som viser at pasientene har crp under 8, eller bare gi feilmelding?

 

Nå sitter jeg og lurer på om jeg vil ta en ny crp imorgen på begge pasientene:-/ Begge pasientene skulle begynne med antibiotika igjen dersom crp-en var over 45 og 50, og jeg vil jo ta best mulig vare på pasientene!:-)

Link to comment
Share on other sites