Jump to content
Sykepleiediskusjon

Feil i prøvetaking, crp?


Guest Guestnurse

Recommended Posts

Guest Guestnurse

Nå må jeg høre om dere har noen råd til meg.

 

Jeg er sykepleier på et sykehjem, og for tiden har vi hatt et par pasienter med lungebetennelser, og et par som har UVI. Vi har to pasienter som er i redusert allmenntilstand, og som har stått på antibiotika. Begge hadde igår målt crp på over 30, og begge var i rimelig redusert form. Da jeg gikk av vakt til kvelden var jeg veldig sikker på at da jeg skulle måle crp på nytt i dag, ville pasientene komme til å ha høyere crp, da de virket i veldig dårlig form.

Idag var begge pasientene i noe bedre form og afebril, men fremdeles veldig reduserte. Da jeg målte crp var den under 8 hos begge pasientene. Dette ble jeg svært overrasket over, og bestemte meg for å ta en ny crp hos begge pasientene senere på dagen, og begge hadde fremdeles crp på under 8.

 

Jeg synes det var så rart at crp-en skulle ha falt så fort ned hos begge pasientene, at jeg begynner å lure på om jeg har gjort noe galt under prøvetakingen.

Noe av prøvematerialet var gått ut på dato, men det var bare snakk om et par dager.

 

Begge pasientene er veldig vanskelig å stikke, og det kommer lite blod og man må sitte og klemme hardt på fingrene deres for at det skal komme nok blod til å fylle kapillær-røret, og jeg fikk ikke nok blod til å fylle helt opp til den hvite linjen noen av gangene. Pluss at det kom litt luftbobler inn i kapillærrøret, ved en eller to av prøvene.

 

Vil dette kunne gi feilsvar som viser at pasientene har crp under 8, eller bare gi feilmelding?

 

Nå sitter jeg og lurer på om jeg vil ta en ny crp imorgen på begge pasientene:-/ Begge pasientene skulle begynne med antibiotika igjen dersom crp-en var over 45 og 50, og jeg vil jo ta best mulig vare på pasientene!:-)

Link to comment
Share on other sites

I røret er det 5 µl blod (i de fleste tilfeller/apparater). Ved bare 1 µl luft i røret vil gi feil i prøvesvaret på 20%, 2 µl luft gir en feil i prøvesvaret med 40%.
Så ja, luft i røret er en feilkilde. Det er også viktig å tørke av den første dråpen, da den inneholder vevsvæske.
Feil oppbevaring av reagens, samt å bruke utstyr som er gått ut på dato er så klart også en feilkilde.
Ville tatt ny CRP av pasientene ja.
Hemolyse påvirker resultatet til en CRP-analyse i liten grad.
Du vet det sikkert, men hvis det er vanskelig å få blodet til å renne hjelper det å varme fingeren godt før du stikker, f.eks ved hjelp av en hanske fylt med varmt vann :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Sykepleierstudent

Lurer på om det er noen forskjell på om man vender på kyvetten eller ikke før man setter den i maskinen?

Har observert en sykepleier vende på kyvetten før hun satt den inn, mens en annen ikke gjorde det. Hva er riktig prosedyre? Har det stor påvirkning på resultatet? 

Link to comment
Share on other sites

Dette innlegget blir litt på siden, men første pri må være å få til korrekt prøvetaking, ellers har det svært begrenset diagnostisk verdi. For å få minst mulig uttynning med vevsvæske er det viktig med god kapillærfylling i det lemmet en tar kapillær prøve av, slik at en slipper å klemme. GuestGjest beskriver det godt. Det melder seg noen andre spørsmål hos meg og da.. som: hvilken CRP har de hatt tidligere i forløpet? Vet vi at de har normal CRP når de er i fin form? Er det sikret noen dyrkningsprøver før det ble startet antibiotika - slik at en vet at den medisin man gir har effekt mot det sykdomsfremkallende agens (er det virus, resistente bakterier, feil virkningsmekanisme osv). Har pasienten med UVI symptomer på dette eller er det en asymptomatisk bakterieuri/kronisk bærertilstand som er mistolket som UVI og (feil)behandles deretter? Har pneumonipasientene hjertesvikt? Nedsatt allmenntilstand med moderat feber og CRP-utslag trenger ikke være infeksjon. Det kan for eksempel være revmatiske tilstander eller kreft, sikker mye annet rart også... 

Om kyvetten skal vendes eller ikke vet jeg ikke, men jeg husker det var ganske viktig at blodet i pipetten ble blandet godt med væsken i kyvetten og at det ikke ble liggende blod langsmed siden av kyvetten. 

Ser av denne videoen (2min 10 sek) at det ikke gjøres.. trodde det var nøye å blande jeg,, men kanskje ikke..

EDIT: Det skal være tilgjengelig instruksjonsmaterialet for det utstyr som benyttes, så hvordan en skal håndtere kyvetten o.l. skal være beskrevet i for eksempel en bruksanvisning for det aktuelle apparatet. Alternativt kan du spørre en på arbeidsplassen som har hatt opplæring i det aktuelle utstyret. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy