Jump to content
Sykepleiediskusjon

Blodtrykksmåling når pasient ligger på siden


Pinnsvinet

Recommended Posts

Hei!

Snakket med en sykepleier på jobb i dag angående hvilken arm man bør måle blodtrykk på, hvis pasienten ligger i sideleie/på siden. Selvfølgelig kan man hjelpe pas. over på rygg eller opp i sittende stilling, men noen ganger er det bare greiest at pasienten får fortsette å ligge på den siden h*n lå på når man kommer inn på rommet deres.

 

Jeg har lært at man bør ta av den armen som ligger øverst, mens sykepleieren jeg snakket med hadde lært å ta av den armen som blir nederst/underst.

 

Hva har dere lært hvis dette i det hele tatt er en problemstilling av noe betydning?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest splstud.

Aller helst bør blodtrykket måles på begge armene. Hvis det er slik at blodtrykket generelt er stabilt, bør blodtrykk tas på den armen hvor trykket har vært høyest tidligere. Blodtrykksmåling i begge armer kan fortelle om arterosklerose ved stor forskjell, hvilket kan være av betydning for klinikken eller behandlingen.

 

Spl.stud.

Link to comment
Share on other sites

Sideleie gir så store feilmarginer at jeg unngår det. Om pasienten ikke kan snues og BT ikke haster venter jeg heller til han er i ryggleie. Erfaring tilsier at i sideleie gir BT-målinger på nederste arm viser høyere trykk enn ryggleie og måling på øverste arm gir lavere trykk. Hvor stor feilmargin det er varierer fra person til person, men min erfaring er at det i allefall er en feilmargin på rundt +/- 20 på systolisk trykk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ulfåge

Enig med Insipidus over her! For korrekt resultat skal alltid trykk måles i arterie som ligger like høyt over bakken som, og på nivå med, hjertet. Avvik fra dette gir en relativ trykkforskjell.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var det som jeg tenkte, det er mest riktig at pasienten ligger på rygg og at man måler på den armen som er i mest mulig hjertehøyde. Altså like feil å måle på både nederste og øverste arm om pasienten ligger i sideleie. Jobbet litt på ambulanse som sommervikar, og da var noen pasienter dårlige og lå i sideleie, da sier det seg selv at man ikke snur pasienten på rygg hver gang man skal måle blodtrykk (som kunne bli målt ganske ofte på en tur). Men at man da tar høyde for at det vil være avvik på resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Tar aldri i sideleie. Med mindre pas feks er bevisstløs og ligger i stabilt sideleie og det er litt akutt. Da ser man jo om det er kjempeavvik liksom. Men såånn ellers, så å si aldri.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy