Jump to content
Sykepleiediskusjon

"Ikke humalog v/ BIS under 6"


gilmoregirls

Recommended Posts

Hei flinke folk!

 

Nylig begynt på Hjemmetjenesten. Synes jobben er spennende og lærer INTENS mye på så kort opplæringstid. Har ingen formell helse utdanning bakgrunn, men har søkt på sykepleierutdanning til høsten (håper jeg kommer inn <3).

 

Jeg og en kollega skulle til en bruker som skulle måles for blodsukkernivå, og muligens gi hurtigvirkende insulin sprøyte. Kollegaen min skulle teste meg, og ba meg lese dette:

 

"Ikke humalog v/ BIS under 6"

 

Jeg svarte selvfølgelig feil og tolket setningen at man skal ikke gi insulin sprøyte til pas hvis det var over 6. Jeg syntes kollegaen min var litt små ekkel og hengte meg ut foran brukeren. Følte meg dum og mestringsfølelsen ble svekket etter det.

 

Jeg lurer på om setningen kunne ha vært formulert litt annerledes. Hva syns du? Lett å forstå med engang?

Link to comment
Share on other sites

Guest spl.stud.

Hei! Er fort gjort å lese feil. Selv er jeg mot å bruke slike forkortelser, da det ikke er gitt at en kan alle disse akronymene som brukes i de forskjellige tjenestene. Men for å svare på spørsmålet ditt tolke jeg det som at en ikke skal gi humalog hvis blodsukkeret er under 6, hvilket også er logisk med tanke å diabetes. En behandler ikke et normalt blodsukker.

 

Til neste gang kan du jo lese deg opp på diabetes så du er bedre forberedt! :)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke denne setningen kan misforstås på noen måte. Jeg har ikke noe erfaring fra hjemmetjenesten, men stusser jo over at personer uten helsefaglig bakgrunn skal administrere medikamenter til brukere? Fordi at for helsepersonell som kan noe om ulike sykdommer, symptomer og medikamenter, er det helt naturlig (som i dette tilfellet) at en ikke skal gi insulin ved bl.s under 6, men at det ikke er selvsagt når en ikke kan noe om det... Uansett synes jeg det var dumt av kollegaen din å henge deg ut foran pasienten! Lykke til med videre opplæring i ny jobb ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy