Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykehjemspraksis - mistrives


Guest Tvilemor

Recommended Posts

Guest Tvilemor

Hei

 

Jeg er førsteårsstudent og er nå i sykehjemspraksis. Jeg gikk inn i det med beste fot fram og bestemt på å gjøre det beste ut av det, men det er så lite givende og meningsfullt. Bare matservering og stell og så tilbringer jeg store deler av vakten på å være sammen med pasientene, noe som er mentalt slitsomt. Jeg er på skjermet avdeling med en spesielt krevende pasientgruppe og føler meg overveldet fra ende til annen. Studieåret har så langt vært bare en skuffelse etter den andre. Mye dårlig kvalitet på undervisningen, ting på skolen som ikke fungerer som det skal, selvtilliten fikk seg en skikkelig trøkk da jeg fikk lav karakter på eksamener.. Enda jeg har jobbet ræva av meg for å lære. Enormt mye press. Jeg har hatt i hvertfall ett panikkangst-anfall i løpet av året. Jeg har vært i tvil hele tiden på om jeg bør bli sykepleier og nå orker jeg snart ikke mer. Jeg går hjem gråtende og nedfor etter hver eneste vakt. Jeg har null erfaring fra sykehjem og føler at det er som å ha svelget en hval. Er det sånn det er å være sykepleier på sykehjem? Mating, stell og så masse døtid? Jeg trenger flere utfordringer og har følelsen av at hjernecellene mine råtner.

Link to comment
Share on other sites

Eg var ferdig utdanna i juni 2015, og starta å jobbe på sjukeheim rett etterpå, på ei somatisk avd. Har med andre ord jobba berre i 9 mnd, så det er ikkje så lenge sidan eg var i din situasjon, og kan kjenne meg igjen i det du beskriv.

 

Eg skal vere heilt ærlig med deg, og korleis eg opplevde mi praksisperiode på ei dementavvd. på sjukeheim. Det er ein heilt anna kvardag enn eg har som ferdig utdanna og jobbar som sjukepleiar. Det var mykje miljøterapi og lite typiske sjukepleieprosedyrer å vere med på. Det var mykje andre prosedyrer, som en ikkje treng å vere spl for å utføre, men er svært nyttige for oss å få "under huda". F.eks observering av sår/ødem når en tek på støttestrømper og generelle observasjonar under stell osv.

 

No når eg jobbar som sjukepleiar har eg heilt andre oppgåver, og arbeidsdagen min er veldig variert og spennande! Vi har blant anna legevisitt, legger i dosettar, tek blodprøver, kontakt med apotek, samtalar med pårørande, har ansvar for akutt alvorlig sjuke pasientar osv.

Etter mi meining bør vi som jobbar som sjukepleiar på sjukeheim bli flinkare til å vise 1.årsstudentane at det kan vere veldig faglig utfordrande og lærerikt å jobbe på sjukeheim, og at det er ikkje berre prat og døtid! Håper at du trivast meir seinare i studie, for det er et veldig fint yrke :) Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det du leser til eksamen da? Har du studert noe før? Da jeg begynte på psykologi fikk jeg dårligere karakterer 1. året enn det jeg fikk senere i utdanningen. Rett og slett fordi studieteknikken på videregående er veldig annerledes enn på universitetet. Det er altså en helt annen studiehverdag å bli vandt med og man må finne riktig studieteknikk for å lykkes. Det kan ta litt tid, men finner man riktig teknikk øker gjerne karakterene.

 

På videregående lærer man at hardt arbeid lønner seg. Men det er litt feil. På høyere utdanning lønner smart arbeid seg mer. Da jeg hadde min første eksamen leste jeg 8 timer hver eneste dag i 3 måneder. Jeg svarte på hele 80 tidligere eksamensoppgaver og trodde jeg var garantert toppkarakter. Synes også selv at eksamen gikk kjempebra. Gikk ut av eksamenslokalet med et stort smil.

 

Men jeg hadde ikke lært meg hvordan man burde skrive på eksamen og pugget alt i stedet for å forstå. Noe jeg selvfølgelig ikke skjønte før lenge etterpå. Fikk C og ble veldig skuffet og umotivert. Trodde jeg ikke var skapt for utdanning, men snakket med en venninne som alltid fikk bra karakterer. Hun ba meg øve på studieteknikk. Så jeg satt meg ned og prøvde ut forskjellige studieteknikker. I tillegg øvde jeg meg på skrivestiler. Hvordan man skriver en eksamen teller også mye. Til slutt fant jeg de som passet meg best. Nå har jeg for det meste bare A og B, og det med mye mindre lesing enn før. Hva med å lese en bok om studieteknikk? Finnes mange gode bøker!

 

Angående studiestedet ditt. Hvor går du nå? Er det mulig for deg å søke deg inn på en annen skole? Type søke til 1. året og deretter innpass på 2. året? Nå har du jo 60 studiepoeng som gir deg 2 ekstra poeng. Kanskje du kan søke deg inn på en skole som har bedre rykte/ansett som bedre/kjent for gode rutiner osv.? Det kan være at en annen skole kan gi deg mer motivasjon hvis du mistrives med studiehverdagen på din nåværende skole. Avtal en time med studieveileder og snakk litt om de ulike mulighetene!

 

Lykke til! :)

 

PS.

Finn en klassekamerat med gode karakterer og spør om du kan få se eksamensbesvarelsene deres. Har du tatt vare på din eksamen så sammenlign med de forskjellige besvarelsene. Her kan du lære mye om hvordan du burde formulere svarene dine og hvordan du bygger opp en god eksamensbesvarelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også praksis i sykehjem. Det er veldig stressende synes jeg. Har jobbet på sykehjem tidligere, og den avdelingen var enda mer stressende enn der jeg er nå. Gjorde ikke annet enn å springe rundt hele dagen. Nå i praksis har vi en fantastisk veileder, så om vi har litt tid til overs leser vi prosedyrer og utfører noen (f.eks innleggelse av PVK). Vi har dog fått mye ansvar i avdelingen fordi vi som har praksis på avdelingen har erfaring fra tidligere, så det kan vel ha noe å si. Stell og assistering med mat er noe du vil komme borti som ferdigutdannet også, i alle fall førstnevnte uansett hvor du er. Så hvis du absolutt ikke liker stell skjønner jeg ikke helt hvorfor du valgte å ta sykepleierutdanning? Stellsituasjon er jo en av de viktigste situasjonene du er i om dagen som sykepleier, for det er da du kan gjøre observasjoner av pasientens kropp, hud, osv. Har hørt flere sykepleierstudenter si "jeg blir ikke sykepleier for å stelle!", men de kan virkelig ikke helt forstå hva det er de går til.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tvilemor

Jeg liker å stelle. :-) Nå har situasjonen endret seg for meg og ting er blitt bedre. Jeg bare trengte mer å gjøre. Langt mindre døtid nå. Jeg tror jeg skal finne en bok om studieteknikk, absolutt! Takk for at dere tok dere tid til å svare og dele erfaringer!

Link to comment
Share on other sites

Husk på at det er en DULLION andre ting du kan gjøre som sykepleier! Jeg vet at det er et mantra som blir gjentatt om og om igjen, men prøv å se forbi sykehjem.
Personlig er ikke sykehjem grunnen til at jeg vil bli sykepleier. Det er mange andre praksisperioder man skal igjennom. Ikke gi deg helt enda..

hva var grunnen til at du valgte sykepleie?

Link to comment
Share on other sites

Guest Tvilemor

Jeg valgte å bli sykepleie fordi jeg liker å jobbe med mennesker og vil helst ha et praktisk yrke. Før var jeg i et yrke med for mye stillesitting og PC-titting. Jeg tror jeg er personlig godt egnet til sykepleie og får brukt meg selv på en tilfredsstillende måte. Håper jeg!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy