Jump to content
Sykepleiediskusjon

Skylling av pyelostomikateter


susaton

Recommended Posts

Jeg er i praksis i hjemmesykepleien nå. Vi har en bruker med pyelostomikateter. Vi går inn får å skylle kateteret hver 6. time. Vi skyller med 10 ml NaCl x3 og lar treveikranen stå åpen til urinposen når vi trekker opp neste sprøyte, slik at det kan renne ut igjen.

 

I følge prosedyren på PPS står det at en kun skal skylle en gang, og at dette er veldig viktig fordi nyren ikke rommer mer en ca 10 ml. Det står også at en skal måle å følge med på at det en setter inn renner ut igjen. Dette er ikke noe de praktiserer der jeg er i praksis. Så jeg lurer på hva dere andre gjør og tenker om dette?

 

Hvis dere har noen innspill i forhold til hygienen ved håndtering av dette kateteret i hjemmet, setter jeg pris på innspill. Vi vasker kun av med Klorhexidin før vi setter inn sprøyten, og bruker vanlige hansker.

Link to comment
Share on other sites

Det går jo ann å ringe avdelingen på sykehuset og spørre også :) for å forsikre seg. Jeg jobber også i hjemmesykepleien og det hender ofte vi må dobbelsjekke med sykehuset når info/prosedyrer er mangelfult eller vi tror det kan være feil.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy