Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilket blodtrykksapparat og stetoskop bør jeg kjøpe?


Amfelia

Recommended Posts

Jeg er ferdig sykepleier nå i juni 2016 (håper jeg) :-) Ønsker å kjøpe et eget manuelt blodtrykksapparat og stetoskop, mest for å ha hjemme og øve meg på de som skulle finne på å stikke innom. (Pluss at min bedre halvdel har litt høyt blodtrykk, så da får jeg følge med han). Synes jeg lærer for lite om lytting med stetoskop på skolen og i praksis, så da får man bare ta skjeen i egen hånd :-) Har sett mest inne pp Vaktrommet sine nettsider, der har de "pakker" inkl. både blodtrykksappparat og stetoskop. Blodtrykksapparatet kommer ofte med to slanger, der en går til pumpen og en til manometeret. Når man da i tillegg må holde stetoskopet på armen, blir det ikke veldig mye å holde styr på? De fleste apparatene i slike pakker har to slanger. Har noen av dere efaring i bruk av slike, og går det greit med litt trening i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Guest spl.stud.

Jeg anbefaler Littmann Classic SE II. Har hatt dette stetoskopet siden 1. året på sykeleien, og er svært fornøyd. Det å lytte er dessverre noe sykepleiere må lære seg selv, med mindre en går på en skole som har innført SKUV (Systematisk klinisk undersøkelse og vurdering) eller har master innen avansert klinisk/geriatrisk sykepleie.

 

Skulle ønske det var mer fokus på lytting og undersøkelse på sykepleien, har vært i mange situasjoner hvor jeg har kunnet gitt en mer detaljert rapport til legen på bakgrunn av mine undersøkelser, som har kommet pasienten til gode.

 

Jeg har et Heine G5 blodtrykksapparat, og er svært fornøyd. Fungerer utrolig bra, og er et annerkjent merke!

 

Hilsen sykepleierstudent som synger på siste verset før fullført utdanning! :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret ditt :-) Jeg høyna "budet" og gikk for et Littmann Classic III stetoskop. De har en pediatrisk side (kan konverteres til vanlig "bell" og en voksen side. Jeg har to små barn som jeg også kan trene meg i å lytte på. Opplærings CD følger med. Blodtrykksmåleren ble fra Prestige Medical og med etthåndsgrep og en slange. Så da er det bare å sette i gang med øvinga. Jeg tenker som deg at jeg kan jo ikke bli en i mine øyne god nok sykepleier om jeg ikke kan å lytte med stetoskop. Det er jo en selvfølge for sykepleiere i mange andre land, og jeg vil ikke være dårligere. Lykke til med innspurten din! Jeg skal levere bachelor etter påske, og har en praksisperiode igjen. Gleder meg :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy