Jump to content
Sykepleiediskusjon

Demens og ernæring


Guest Lise

Recommended Posts

Det har seg sånn at vi nå har fått en ny bruker på arbeidsplassen som har diagnosen demens, symptomene tilsier at dette også er en alvorlig grad av sykdommen. Denne brukerens største utfordring er ernæring i tillegg til at h*n bor hjemme hos seg selv (Får hjelp av hjemmetjenesten). Det er slik at h*n ikke spiser noe ting, ikke smører h*n seg mat eller lager middag og når vi som pleiere kommer inn å skal gjøre dette blir maten kastet i søppla like etter vi har dratt ut døren. Bruker kan også reagere i negativ retning når personalet kommer på besøk å skal ordne med mat. H*n har en datter som gjerne vil rydde opp i dette, men ser ingen løsninger i og med at de fleste tiltakene er prøvd ut. Bruker klager også mye på magesmerter (Noe som kan komme av at h*n drikker mye brus og kullsyreholdige drikker på tom mage dagen lang. I tillegg sover h*n minimalt som kan utløse aggresjon ved tilbud om måltider.

 

Så spørsmålet mitt til dere der ute er, hva kan jeg gjøre som student? Hvordan skal jeg kunne klare å motivere brukeren til å faktisk spise? Om så det bare er snakk om litt, er det bedre enn ingenting.

Blir veldig glad for alle som bidrar til å hjelpe til, det finnes ingen dumme svar :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med å introdusere næringsdrikker? I og med pasienten liker brus og andre drikker kan dette være et alternativ til brød og middag. Hvordan er pasientens tannstatus? Dårlig tannstatus og munnhygiene kan gi nedsatt tyggeevne og bidra til nedsatt næringsinntak, kanskje en kartlegging eller et besøk hos tannlege/tannpleier kunne gitt svaret på problemstillingen? Siden pasienten har mye vondt i magen kan han ha fordøyelsesproblemer?

Som student er dette noe du kan se på:

1) tannstatus

2) hva liker pasienten av mat

3) kartlegging av fordøyelse

4) etablere tillitsforhold til pasienten slik at dere kan finne en felles løsning

5) hvordan er forholdet mellom pasient og datteren

 

Slike situasjoner kan være utfordrende, spesielt som student. Pasienten blir lei av mas og mat han ikke liker (?). Og for all del, jobb sammen med veileder/ansvarlig sykepleier på arbeidsplassen din.

Link to comment
Share on other sites

Prøve og sitte med brukeren under måltiden?

 

Jobber slev i Hjemmetjeneste och vi har endel brukere der vi setter sammen med dem når de spiser. Antingen under hele måltiden eller tils de er kommer i gang med og spise. Dette har fungert veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Guest splstud

Problemet med å være tilstede under måltider tror jeg er knyttet til hvordan vedtak er utformet. Hvis en pleier skal sitte sammen med pasienten regnes dette som praktisk bistand, og pasienten må betale dette selv.

 

Et godt samarbeid med fastlege tror jeg er nødvendig i dette tilfellet. Kanskje pasienten demens er såpass langtkommen at sykehjemsplass er på sin plass.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å være tilstede under måltider tror jeg er knyttet til hvordan vedtak er utformet. Hvis en pleier skal sitte sammen med pasienten regnes dette som praktisk bistand, og pasienten må betale dette selv.

 

Et godt samarbeid med fastlege tror jeg er nødvendig i dette tilfellet. Kanskje pasienten demens er såpass langtkommen at sykehjemsplass er på sin plass.

Å tilberede måltider går også under praktiskt bistand så det vedtaket burde han allerede ha. Så det er ikke noe problemer med å sitte tilstede.

 

Er patienten samtykkekompetent? Da kan ikke dokker bestemt om det skal söka om sykehjemsplass, uten det må dokker ta opp med brukaren og ev pårørende først. Før dokker tar det opp med fastlegen.

Link to comment
Share on other sites

Guest splstud

Å tilberede måltider går også under praktiskt bistand så det vedtaket burde han allerede ha. Så det er ikke noe problemer med å sitte tilstede.

 

Er patienten samtykkekompetent? Da kan ikke dokker bestemt om det skal söka om sykehjemsplass, uten det må dokker ta opp med brukaren og ev pårørende først. Før dokker tar det opp med fastlegen.

Her brukes matlevering, slik at det er ikke akkurat tilberedning. Dermed regnes ikke dette som praktisk bistand. Derimot vil det å sitte sammen med pasienten være nettopp dette, som også pasienten/pårørende må betale. En kan selvfølgelig tenke at dette er en selvfølge, men her faller minstepensjonistene dårlig ut. Min erfaring med demente pasienter som enda regnes som samtykkekompetente er at de takker nei til slike tjenester fordi det koster for mye for dem.

 

Ser heller ikke hvor du trekker slutningen at de skal søke sykehjemsplass. Jeg hintet frem at pasienten kanskje bør vurderes for sin demens, og sin situasjon (med tanke på at demensen kan være langtkommen nå, kontra tidligere). Vurdere samtykkekompetanse, og gi gode rapporter om situasjonen til fastlegen og pårørende slik at de eventuelt kan ta en beslutning. Likevel er et godt samarbeid med fastlegen alfa og omega uansett utfall, og kan bidra til at pasienten får det best mulig. Videre kan fastlege om nødvendig legge inn pasienten på institusjon/sykehjem på tvang ved hjelp av psykisk helsevernloven pf. 3-3, evt. 3-2 for observasjon, så pårørende kan være helt irrelevant (ref. punktene som må være til grunne for en slik innleggelse). Jeg ville uansett diskutert det med fastlegen før jeg tok det opp med pasient/pårørende, og få en vurdering av fastlegen!

 

Synes du trekker mange rare slutninger IdaJ, og dette er ikke første gangen. Hadde satt pris på om du brukte litt mer tid til å lese innleggene, før du antar det verste.

Link to comment
Share on other sites

Her brukes matlevering, slik at det er ikke akkurat tilberedning. Dermed regnes ikke dette som praktisk bistand. Derimot vil det å sitte sammen med pasienten være nettopp dette, som også pasienten/pårørende må betale. En kan selvfølgelig tenke at dette er en selvfølge, men her faller minstepensjonistene dårlig ut. Min erfaring med demente pasienter som enda regnes som samtykkekompetente er at de takker nei til slike tjenester fordi det koster for mye for dem.

 

Ser heller ikke hvor du trekker slutningen at de skal søke sykehjemsplass. Jeg hintet frem at pasienten kanskje bør vurderes for sin demens, og sin situasjon (med tanke på at demensen kan være langtkommen nå, kontra tidligere). Vurdere samtykkekompetanse, og gi gode rapporter om situasjonen til fastlegen og pårørende slik at de eventuelt kan ta en beslutning. Likevel er et godt samarbeid med fastlegen alfa og omega uansett utfall, og kan bidra til at pasienten får det best mulig. Videre kan fastlege om nødvendig legge inn pasienten på institusjon/sykehjem på tvang ved hjelp av psykisk helsevernloven pf. 3-3, evt. 3-2 for observasjon, så pårørende kan være helt irrelevant (ref. punktene som må være til grunne for en slik innleggelse). Jeg ville uansett diskutert det med fastlegen før jeg tok det opp med pasient/pårørende, og få en vurdering av fastlegen!

 

Synes du trekker mange rare slutninger IdaJ, og dette er ikke første gangen. Hadde satt pris på om du brukte litt mer tid til å lese innleggene, før du antar det verste.

Matombringing regnes til praktiskt bistand i kommunene jeg jobber i, så burde være detsamma.

 

Ja, sykehjemsplass søkes, sk fastplass. Fastlegen eller dere kan dokk ddå in brukaren på kortidsoppehold som varer noen dager/en uke for vidare vurdering, kanske er det du tenker på?

 

Brukare med demens og dårlig ernæring krever at man prøver seg fram. Å prøve at sitte med brukeren mens den spiser er en bra ting å begynne med å trenger ikke å koste peng for brukaren.

 

At direkt snakke med fastlegen om sykehjem uten å ha spurt brukeren først kan faktiskt regnes som overgrepp.

 

Hva sier din kontaktsykepleier?

 

Har ikke trekke noen rare slutninger. Ikke i denne diskusjonen eller andre diskusjoner.

 

Antar det verste? Virker som at du ikke er noe god på å ta kritikk eller å lese. Synd det da det er ting som er vveldige bra egenskaper som sykepleier.

Link to comment
Share on other sites

Guest splstud

Vennligst hold dere til saken og ikke diskuter person. Videre innlegg med persondebatt blir slettet/ ikke godkjent.

Slett alle innleggene som er "usaklige" i denne tråden som går på person da. Direkte ufint å kritisere meg som sykepleier når vedkommende ikke leser innleggene ordentlig, uten at jeg får muligheten til å svare for meg!

Link to comment
Share on other sites

Slett alle innleggene som er "usaklige" i denne tråden som går på person da. Direkte ufint å kritisere meg som sykepleier når vedkommende ikke leser innleggene ordentlig, uten at jeg får muligheten til å svare for meg!

Du er vel student? Å æ har ikke kritisert deg som sykepleier. Litt vansklig å gjøre det når du ikke er det enda.

 

Hva sier dine andre kolleger å din kontaktsykepleier/veileder om saken?

Link to comment
Share on other sites

Guest splstud

Det er full anledning til å diskutere saken og forsvare seg, eller forklare hva man mener, så lenge man diskuterer saken og ikke person. Det gjelder selvfølgelig begge parter.

Tull. I så tilfelle hadde slike kommentarer som IdaJ og mine ikke vært publisert i det hele tatt tidligere i tråden. Men ser at det nå kun er IdaJ som får uttale seg med tanke på at mitt innlegg som jeg skrev ikke ble publisert, enda det var tilnærmet likt det IdaJ hadde skrevet. Selektiv sensur er en uting.

 

Du er vel student? Å æ har ikke kritisert deg som sykepleier. Litt vansklig å gjøre det når du ikke er det enda.

 

Hva sier dine andre kolleger å din kontaktsykepleier/veileder om saken?

Så fordi jeg er student kan du ikke fornærme meg som fremtidig sykepleier? Litt av en logikk du har. Synes det er direkte ufin retorikk du holder på med, bare fordi du blir forespurt om å lese innleggene ordentlig. Hadde du gjort det, hadde du sett at det ikke er jeg som er trådstarter. Forøvrig finnes det noe som heter stavekontroll.

 

Til trådstarter, lykke til. Forhold deg heller til hva din veileder sier, eventuelt lærerveileder. Insipidus kom med gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Så fordi jeg er student kan du ikke fornærme meg som fremtidig sykepleier? Litt av en logikk du har. Synes det er direkte ufin retorikk du holder på med, bare fordi du blir forespurt om å lese innleggene ordentlig. Hadde du gjort det, hadde du sett at det ikke er jeg som er trådstarter. Forøvrig finnes det noe som heter stavekontroll.

 

Til trådstarter, lykke til. Forhold deg heller til hva din veileder sier, eventuelt lærerveileder. Insipidus kom med gode råd.

Har jeg påstått det? En student er student å ikke sykepleier!

At du ikke er trådstarten veit jeg allerede, men det var din kommentar jeg svart på.

 

Om du har problemer med dyslektiker så er du nokk ikke egnet før jobb innom helse.

 

Å direkte dra in søknad om sykehjemsplass og kontakte fastlegen før man prøvd enkle metoder som å sitte med brukeren under måltid er ikke ok. Det er å gå over hoder på noen som er samtykkekompetent (jeg håper du vet vad samtykkekompetanse er?!)

Link to comment
Share on other sites

Guest splstud

Har jeg påstått det? En student er student å ikke sykepleier!

At du ikke er trådstarten veit jeg allerede, men det var din kommentar jeg svart på.

Om du har problemer med dyslektiker så er du nokk ikke egnet før jobb innom helse.

 

Å direkte dra in søknad om sykehjemsplass og kontakte fastlegen før man prøvd enkle metoder som å sitte med brukeren under måltid er ikke ok. Det er å gå over hoder på noen som er samtykkekompetent (jeg håper du vet vad samtykkekompetanse er?!)

 

 

Ja, jeg mener du har påstått det. Det er hvertfall slik jeg tolker ditt svar. Forøvrig kunne den siste delen i ditt innlegg vært myntet både på meg og trådstarter. Synes dessuten det er tragisk av deg å henge ut de med dysleksi på en slik måte. At de ikke er egnet til å jobbe innen helse? Hva i all verden er det du baserer dette på? Finnes mange som sliter med dysleksi, men kunne godt ha utført en rekke jobber innenfor helsesektoren uten problemer. Videre vil jeg påpeke at rett syntakse i din setning hadde vært "Om du har problemer med dysleksi, så er du nok ikke egnet for en jobb innen helse". Det er nettopp slike grammatiske feil som gjør dine svar vanskelig å tyde til tider. Hvis du har slike vansker med å ta kritikk passer du nok ikke i en jobb som sykepleier, hvis vi skal basere oss på dine krav til en sykepleier.

 

Hvor du trekker inn at alt skal skje over hodet på pasienten fra en setning som "Et godt samarbeid med fastlege tror jeg er nødvendig i dette tilfellet. Kanskje pasienten demens er såpass langtkommen at sykehjemsplass er på sin plass." skjønner jeg ikke. Her poengterer jeg at et godt forhold mellom pleier, pasient og fastlege er nødvendig, og problematiserer at sykdommen kanskje har progrediert til et stadie hvor sykehjemsplass kan være nødvendig. Ser ingenting om å gå over pasienten, henvende seg til fastlege uten å informere pasienten etc.

 

Anser meg ferdig med denne saken, du har gjort arbeidet for meg i å poengtere hvem som er den usaklige her. Jeg har ikke behov for å sparke noen som ligger nede. Takk for meg.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, jeg mener du har påstått det. Det er hvertfall slik jeg tolker ditt svar. Forøvrig kunne den siste delen i ditt innlegg vært myntet både på meg og trådstarter. Synes dessuten det er tragisk av deg å henge ut de med dysleksi på en slik måte. At de ikke er egnet til å jobbe innen helse? Hva i all verden er det du baserer dette på? Finnes mange som sliter med dysleksi, men kunne godt ha utført en rekke jobber innenfor helsesektoren uten problemer. Videre vil jeg påpeke at rett syntakse i din setning hadde vært "Om du har problemer med dysleksi, så er du nok ikke egnet for en jobb innen helse". Det er nettopp slike grammatiske feil som gjør dine svar vanskelig å tyde til tider. Hvis du har slike vansker med å ta kritikk passer du nok ikke i en jobb som sykepleier, hvis vi skal basere oss på dine krav til en sykepleier.

 

Hvor du trekker inn at alt skal skje over hodet på pasienten fra en setning som "Et godt samarbeid med fastlege tror jeg er nødvendig i dette tilfellet. Kanskje pasienten demens er såpass langtkommen at sykehjemsplass er på sin plass." skjønner jeg ikke. Her poengterer jeg at et godt forhold mellom pleier, pasient og fastlege er nødvendig, og problematiserer at sykdommen kanskje har progrediert til et stadie hvor sykehjemsplass kan være nødvendig. Ser ingenting om å gå over pasienten, henvende seg til fastlege uten å informere pasienten etc.

 

Anser meg ferdig med denne saken, du har gjort arbeidet for meg i å poengtere hvem som er den usaklige her. Jeg har ikke behov for å sparke noen som ligger nede. Takk for meg.

Visa vart jeg påstått det!

 

Jeg har dyslexi slev og er det noe du ikke kan acceptera så er ikke du egnet for jobb innen helse. Du leste ikke hva jeg skrev.

.

 

Hvor leser du in at jeg har vansklig og ts kritikk?

Å ta kritikk er jeg meget god til. Men å ta ting som nedverdere meg som person tar jeg ikke. Å det håper jeg at ingen gjøre.

 

Godt samarbete med fastlegen er a og o. Men å diskutere sykehjemsplass med fastlegen før en brukere som er dement og ikke vill spise av en eller annen grund er å gå over hodet på patienten! Det finnes andre ting man må igjennom før man skal søke om sykehjemsplass. Å ja, man må søke om sykehjemsplass. Det er ikke noe som brukeren får automatiskt.

 

Du sier du ikke har behov for og sparke på noen som ligger å enda et det du gjør. En blivende sykepleier så skriver så som dig og ikke prøver andre ting uten vill ha de gamle på sykehjem med en gang er en kollega jeg håper at jeg aldri vil møte! Du hadde ikke fått jobb i kommunen jeg bor i med den instillinga.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy