Jump to content
Sykepleiediskusjon

Venn med pårørande på sosiale medier?


Kantarell

Recommended Posts

Eg har fått eit lite dilemma i fht jobb pårørande og taushetsplikt, som eg håpar nokon kloke kollegar kan hjelpe meg med..

 

Eg starta å jobbe på ein sjukeheim i ei lita bygd i september, og i starten av november døde en pasient. Eg hadde god kontakt med pørørande til denne pasienten og var der då han døde. No har pårørande lagt meg til som venn på facebook, og utan å tenke med om, så takka eg ja til denne forespørselen.

 

Samme kveld som eg takka ja til forespørselen la ho ut ei melding på veggen min på facebook, der ho takka for sist, og at det var så koselig å møte på meg når ho var på besøk med faren sin.. Vi har mange felles bekjente, og vi er fra en plass der "alle kjenner alle" men eg har ikkje snakka med henne sidan dødsfallet..

Kva ville du ha gjort i denne situasjonenen, i fht taushetsplikt, profesjonalitet osv? Vil så gjerne vere hyggelig og takknemmelig for gode tilbakemeldingar, men vil ikkje gjere noke som virkar urofesjonellt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke akkurat en heldig situasjon. Jeg ville aldri lagt til en pårørende på facebook. Det blir kanskje litt annerledes "på bygda" og denne personen er vel strengt tatt ikke å regne som en "pårørende" lenger. For sikkerhets skyld ville jeg snakket med sjefen om det.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det er hun som legger det ut og tar initiativ, har ikke du brutt taushetsplikt

Jeg synes ikke hun burde sendt deg venneforespørsel, og jeg synes ikke du skulle aksepterert, men du har på ingen måte brutt taushetsplikten.

Link to comment
Share on other sites

Eg er heilt enig i at eg i utgangspunktet ikkje skulle takka ja til venneforespørselen, et veldig ubetenksomt øyeblikk av meg der..Eg har snakka med kollegar om det i helga, og det var enighet i at eg ikkje har brutt taushetsplikta, og at det var lurt å slette innlegget. (Ikkje berre sjule det.)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dette er en vanskelig problemstilling, og du trenger ikke bo i en liten bygd for at det skal bli et problem, selv om man sikkert kommer mye oftere opp i denne situasjonen der.

Jeg jobbet på OUS og fikk flere ganger inn pasienter som jeg kjente. Ser for meg at det kunne ha vært veldig unaturlig og rart å takke nei til en venneforespørsel fra disse på Facebook. Så jeg forstår godt at du kom i en veldig vanskelig situasjon Kantarell. 

Ser at du gjorde en riktig vurdering som slettet innlegget på facebook :)

Fant tilfeldigvis denne artikkelen nå og her er det klar tale fra helsetilsynet. Saken handler om en fastlege som har likt og kommentert et innlegg på Facebook, skrevet av en av hennes pasienter. Dette resulterte i at hun fikk helsetilsynet på nakken https://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/fastlege-delte-opplysninger-om-pasient-paa-facebook/a/23902262/

Kopierer inn dette fra artikkelen: 

 

Quote

 

Ikke vær venn med pasienter

Helsetilsynet fastslår at leger må holde en profesjonell avstand til sine pasienter.

– Derfor bør leger heller ikke akseptere å bli Facebook-venn med nåværende eller tidligere pasienter, skriver tilsynet i vedtaket.

Tilsynet understreker også at en lege aldri må opplyse at det eksisterer et lege-pasient-forhold. De mener legens handlinger på sosiale medier har bidratt til å svekke tillitsforholdet som er helt essensielt å opprettholde mellom pasient og lege.

– Gjenkjennbare opplysninger kan angå andre enn pasienten selv, for eksempel familie, på en direkte eller indirekte måte, og på nettet kan disse spres på en uforutsigbar måte, heter det. 


 

Dette er er vanskelig synes jeg. Hva skjer når en av dine Facebookvenner plutselig blir din pasient. Må man slette dem som venn da? Hvor går grensen?
Link to comment
Share on other sites

Nei jeg synes ikke du må slette de som venn. Den store forskjellen der er jo at dere har en relasjon som ble startet i forkant av at denne ble pasient. Det jeg gjør alt jeg kan for å unngå er at noen jeg kjenner - eller noen som har en nær relasjon til noen jeg kjenner godt blir min pasient. Hos oss kan jeg klare å styre unna dette, men det er sikkert ikke alle som kan det.. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mariustidemann said:

Nei jeg synes ikke du må slette de som venn. Den store forskjellen der er jo at dere har en relasjon som ble startet i forkant av at denne ble pasient. Det jeg gjør alt jeg kan for å unngå er at noen jeg kjenner - eller noen som har en nær relasjon til noen jeg kjenner godt blir min pasient. Hos oss kan jeg klare å styre unna dette, men det er sikkert ikke alle som kan det.. 

Ja jeg tenker som deg hvis det er veldig nære relasjoner. Blir jo helt kunstig å slette en nær venn eller familie fordi de har vært din pasient. Men hva med de litt mer fjerne venner man har, bekjente fra barneskolen osv.
Høres fornuftig ut å ikke gå inn i et sykepleier pasientforhold med bekjente, og jeg har prøvd å gjøre det samme. I den grad det har gått. Men når er en pasient, din pasient? Er det når du er primærkontakt, når pasienten er på din gruppe eller er det når pasienten er innlagt på din avdeling? Det jeg da tenker på er det greit å legge til en bekjent på facebook hvis pasienten kun har vært innlagt på din avdeling. Hvor går grensen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy