Jump to content
Sykepleiediskusjon

Praksis - utspørring...


Guest sykepleiestudent

Recommended Posts

Guest sykepleiestudent

Hei!

 

Jeg lurer på om det er flere studenter her inne som opplever å bli utspørret om komplikasjoner, observasjoner i praksis? Siden andre dag i medisinsk praksis så har jeg blitt spurt ut.. som om jeg har praktisk muntlig eksamen hver dag. Er det flere som har det slik? Jeg har ikke opplevd dette i tidligere praksiser - og er usikker på om jeg synes det er greit. Alle lærer forskjellig men er dette vanlig for flere studenter...?!

 

Hva synes dere her inne?

Link to comment
Share on other sites

Guest gjest

Hva mener du med utspørring?

Jeg har ihvertfall ofte opplevd å bli spurt om komplikasjoner, aktuelle observasjoner osv.
F.eks før en blodtransfusjon å bli spurt om hvilke komplikasjoner som kan oppstå og hva man må være obs på.

 

Men føler det ikke som en muntlig eksamen da...
Litt kunnskap burde man jo ha også som student. Er vell kanskje veilederen din som gir deg en mulighet til å fortelle hva du vet, og tenke litt, i stedet for å få alle svar "servert".
Det er jo også en måte for veileder å finne ut hva du kan og hva som kan forventes av deg.

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleiestudent

Takk for gode råd - jeg blir bare litt matt av og til. Jeg har kun vært der en ukes tid og skulle ønske jeg kunne alt med en gang... Men ja, jeg tenker at etter denne praksisen så er jeg skikkelig rystet for muntlig eksamen :) Og jeg har jo lyst å lære og kunne mest mulig til jeg er ferdig sykepleier og det hadde jeg jo ikke om jeg ikke ble spurt ut...

Link to comment
Share on other sites

Kontaktsykepleier har som regel forventninger som svarer til hvor du er i studieforløpet. Det er forskjell om en student er i 3. semester eller i 6. semester. Har jeg studenter i fordypning, som straks er ferdige sykepleiere, forventer jeg at studenten er mer eller mindre selvgående med tanke på sykepleiekunnskap. For å sette fokus på faglig kunnskap stiller jeg spørsmål til studenten. Husk det er ikke for å sette studenten fast eller få h*n til å føle seg liten og dum. Det er lov for studenten å si at man ikke vet eller ikke kan!

 

Å få studenten til aktivt å søke ny kunnskap og lære nye ferdigheter er hele poenget med praksis. Man skal fylle hull i kunnskapen og man skal praktisere det man faktisk har lært teorien på. Veileder skal få studenten til å se sammenhengen mellom teori og praksis. Hvis studenten ikke stilles krav til og ender opp med kun oppgaver h*n har full kontroll på er det ingen gode læringssituasjoner. Målet er å oppleve og innhente mest mulig kunnskap og praktiske ferdigheter. Et eksempel er at jeg ønsker at studenten skal kjenne virkning og bivirkning på medikamenter som gis. Hva skal man observere? Kjenner ikke studenten medikamentet forventer jeg at h*n finner ut av det før vi står inne hos pasienten. Dette gjelder spesielt potente medisiner.

 

Jeg er for selvtenkende studenter og er ikke for å servere alt på et fat. Jeg bidrar selvsagt hvis noe haster og hvis studenter ikke finner svaret. Jeg ønsker å fylle min student med den kunnskapen jeg forventer en framtidig kollega av meg sitter inne med. Ingen veiledere ønsker å "drite ut" studenten. Studentene er sårbare i praksis, og vi vet at praksis er veldig slitsomt. Vi har faktisk vært der selv! Likevel må veileder stille krav, vi signerer faktisk på at dere har den faglige, etiske og mellommenneskelige kompetansen som kreves for å bli sykepleiere!

 

Selvsagt skal veileder tilpasse krav etter hvor studenten er i forløpet. De fleste veiledere leser studieplan fra skolen grundig slik at de vet hvilke krav de kan stille. Skolen har relativt klare læringsmål for de ulike praksisene.

 

Husk at praksis er slitsomt, men det skal også være gøy. Lykke til i praksis :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy