Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleiesammenfatning


Guest Søster P

Recommended Posts

Guest Søster P

Er det noen her som jobber med hjerte/-lungeopererte pasienter på lokalsykehus? Jeg jobber på en thoraxkirurgisk intensivavdeling og har fått i oppgave å lage en mal for hva som bør være med i en sykepleiesammemfatning når vi sender opererte pasienter videre til lokalsykehus. Fra før har vi ingen mal, så sammenfatningene våre varierer enormt i kvalitet og innhold. Noen innspill til hva dere som tar i mot pasientene trenger å vite, evt. IKKE trenger å vite om pasientene?

Link to comment
Share on other sites

Guest spl.stud.

Hei!

 

Bare som et forslag, men hadde det ikke vært en idé å ta kontakt med de instansene som mottar pasienten? Da kan dere høre hva slags informasjon de trenger, og hva de eventuelt har manglet? Tror det blir vanskelig å vite hva andre sykehus eller avdelingen trenger av informasjon om pasienten. Men på generelt grunnlag er det vel f.eks. om det er noen spesielle observasjoner som må gjøres, sårprosedyrer, andre prosedyrer som er avdelingsspesifikke, pasientens pleiebehov, hjelpemidler, kognitiv funksjon, endringer fra før og etter inngrepet.

 

Dette er noen tanker jeg hvertfall ser for meg kan være nyttig!

 

Lykke til videre!

 

Hilsen spl.stud. 3. året.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har mobilisering gått, bruk av 02,smertestillende, smerter, hva trenger pasienten hjelp til pr idag. Spesielle problemer under oppholdet, når skal stingene taes. Dette ville jeg satt pris på å vite. ☺

Edit: leste litt fort, så nå at de skulle videre til lokalsykehus (og ikke til hjemmetjeneste/kortidssplass som jeg "leste")

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg skriver en del sammenfatninger. Jobber på sykehuset og skal sende pasienten ut til kommunen og har da en aktiv kommunikasjon med sykehjem/hj.spl.
Har nyresvikt- og hjertesviktpasienter, infeksjoner av ymse slag og causa sosialis som hovedgruppe.
Jeg har fått tilbakemeldinger på hvilken informasjon de setter pris på:

- Kommunikasjon/sanser/psykisk: Hvordan kommuniserer pasienten, klar og orientert, svaksynt, redusert hørsel osv.
- Ernæring: Hvilke tilrettelegginger er det i forbindelse med kosten. Spiser vedkommende normal kost eller er den tilpasset i forhold til diabetes f.eks. Lager pasienten mat selv eller er det behov for hjelp i forbindelse.
- Eliminasjon: hvordan er urin- og avføringsmønsteret. Konsentrert urin, hyppig vannlating, løs/hard mage, inkontinens.
- Aktivitet/funkjon: Hvordan fungerer pasienten fysisk. Er det behov for hjelpemidler, trenger pasienten hjelp til noe..
- Sirkulasjon/respirasjon: Hva er normalt for pasienten: Høyt blodtrykk, blodtrykksfall, svimmelhet, tung pust, behov for O2 osv.
- Medisinliste: (denne får de oftest i form av en pasientinformasjon fra lege eller epikrisen)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jobber ved en kirurgisk sykehusavdeling og vi sender en god del pasienter til kommune og lokalsykehus. Vi bruker alltid mal, og den inneholder:

 

1.Kontaktårsak (hvorfor ble pasienten innlagt hos oss, hva skjedde osv) 2.Tidligere helsehistorie/sykdommer 3. Sosialt

4. Kommunikasjon/orienteringsevne 5. Sirkulasjon/Respirasjon (kan evt. skrives hver for seg) 6. Smerte 7. Aktivitet 8. Eliminasjon 9. Hud/ve (her skriver vi når sting/agraffer skal fjernes, om operasjonssår osv)

10. Psykisk/åndelig (kan sløyfes hvis det ikke er noe spesielt) 11. Videre plan

 

Nå har jeg sommerferie og ikke malen foran meg, så husker ikke helt rekkefølgen på alle punktene. Men det er i alle fall noe ganske likt dette :) Har ikke fått tilbakemeldinger på at sammenfatningene vi sender fra oss er mangelfulle. Det varierer jo så klart litt hvor mye man skriver under hvert punkt, avhengig av pasientens situasjon og kanskje litt hvor travelt det er i avdelingen.

 

Håper du får utformet en fin mal, gøy å være med å lage noe som øker kvaliteten på det vi gjør :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy