Jump to content
Sykepleiediskusjon

Heisseil


Guest Nurse

Recommended Posts

Guest Nurse

Hei!

 

Har dere noen erfaring med takheis eller annen type heis med seil der man må ha seilet under begge lårene og krysse dem?

 

Jeg arbeider på sykehjem der de fleste pas bruker dette. Har jobbet der noen uker. Men jeg overtenker etter hver vakt pga disse seilene. Ofte ser jeg at det blir litt merke i huden ved lårene der reima har sittet rett etterpå. Men det går bort etterhvert og kan sammenliknes med merke man får ved å ha hatt på for stramme sokker rundt anklene som går bort.

 

Når jeg spør pas om det gjorde vondt sier de nei.

 

Jeg får så lett dårlig samvittighet. Er det noen som har erfaring ned heisseil som opplever det samme?

 

Hilsen meg

Link to comment
Share on other sites

Guest gjest

Vær sikker på at du har fått riktig opplæring i bruk av heis, både for komforten til pasienten og for sikkerheten ikke minst! :)

Et annet tips for å minske din dårlige samvittighet er å prøve heisen sammen med en kollega.
Legg seilet på hverandre og prøv å bli løftet opp.
Da får du selv kjenne hvordan det føles.

Jeg har sett at enkelte kan få litt røde merker etter seilet som gir seg rask. Dette er gjerne litt tunge personer som sitter tungt i seilet.
Det finns seil i forskjellige størrelser og modeller, viktig å bruke et som passer til pasienten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi brukte mye seil på det sykehjemmet jeg jobbet før. Ett tips kan være og ha seilet litt lengre ned slik at setet blir plassert litt høyere opp i seilet og ikke helt nede der tauene krysses. Litt mer behagelig å sitte der da og mindre fare for klemstringer.
Vi krysser båndene for at pasienten skal sitte litt mer stabilt. Det beste er ofte at man er to, så får man holdt seilet stødig og det kan oppleves tryggere for pasienten når en styrer heisen og en annen passser på pasienten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy