Jump to content
Sykepleiediskusjon

Paracet...rett vurdering?


Guest Sykepleierjente

Recommended Posts

Guest Sykepleierjente

Vært på en travel senvakt i kveld (sykehjem) og plager meg selv med en liten feil som ble gjort.

 

Jeg hadde fått muntlig rapport fra dagvakta at pas ikke hadde fått morgenmedisin i dag. Dette kan skje da pas er dement og ikke alltid tar medisin. Men jeg pleier å rive bort denne multidoserullen før neste vakt kommer.

 

Da jeg skulle gi kl 1900 og 2100 posene som vi bruker å gi samtidig så jeg først etterpå at jeg hadde gitt kl 0900 og 1900 dosen. Jeg så heldigvis at morgendosen er det samme som pas egentlig skulle hatt kl 2100 så det var greit. Men pas fikk likevel 1 gram ekstra paracet og det vil si 2 gram samtidig. Hadde ikke fått noe paracet tidligere i dag. Jeg tok vurdering og ringte ikke legevakt da jeg vet at toksisk dose ligger på rundt 10-12 gram.

 

Men nå når jeg er hjemme tenker jeg litt over det. Hva ville dere gjort? Tok jeg en grei vurdering? Har kontaktet lege tidligere på min første arbeidsplass som sa det skal mye mer til for evt forgiftning.

 

Håper på svar :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Holdus

I utgangspunktet skal man vel alltid kontakte lege ved feilmedisinering, men det må være greit å bruke skjønn når det gjelder dobbel dose Paracet én gang. Det er veldig vanlig å gi 2 g Paracet som premedikasjon på sykehus, også til eldre, så jeg ville ikke orket å kontakte lege for det.

Link to comment
Share on other sites

Man gir paracet som premedikasjon etter vekt før opr. Pas. over 75 kilo får 2 gram paracet, under får 1,5. Men en paracetdose på 2 gram er ikke store sakene, som trådstarter selv sier, er toksisk dose langt unna. Jeg ville nok ikke ha kontaktet legevakten pga. dette, men ville skrevet avvik på meg selv, tatt opp dette i plenum med kolleger slik at slike feil ikke gjøres igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleierjente

Ts her.

 

Jeg føler jeg tok riktig avgjørelse ved å ikke ringe lege den kvelden. Samtidig er det en irriterende feil å gjøre.

 

Jeg tok det opp med kollega dagen etter og sa ifra til avd leder men avd leder mente jeg ikke trengte skrive avvik på dette. Men føles greit å ha sagt ifra om det slik at man unngår det skjer igjen. Det viktigste er at pas hadde det helt fint og at det ikke gjorde noe skade.

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Når vi først er inne på Paracetamol og overdosering så er det enkelte pasientgrupper som er mer utsatt. Hvilke doser de snakker om her vet jeg ikke: 


 

Quote

Overdosering av paracetamol
Den viktigste bekymringen rundt overdosering av paracetamol er opphopning av den levertoksiske metabolitten NAPQI som kan gi akutt fulminant leversvikt. Den viktigste risikofaktoren for levertoksisitet er overdosering over tid, men store enkeltinntak er også kjent for å kunne medføre toksisitet (10). 

Andre faktorer som øker risikoen er: 
-Kronisk høyt alkoholforbruk
-Bruk av enzyminduserende legemidler (eks. karbamazepin, fenytoin)
-Underernæring (lavt nivå av glutathion som er hastighetsbegrensende for omdanning av toksisk metabolitt)
-Alvorlig leversykdom
-Redusert allmenntilstand og lavt næringsinntak 
-Gastroenteritt over 1 døgn med faste
https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-11791?source=relisdb

 

Link to comment
Share on other sites

On 10.7.2016 at 12:21 AM, Guest Sykepleierjente said:

Ts her.

 

Jeg føler jeg tok riktig avgjørelse ved å ikke ringe lege den kvelden. Samtidig er det en irriterende feil å gjøre.

 

Jeg tok det opp med kollega dagen etter og sa ifra til avd leder men avd leder mente jeg ikke trengte skrive avvik på dette. Men føles greit å ha sagt ifra om det slik at man unngår det skjer igjen. Det viktigste er at pas hadde det helt fint og at det ikke gjorde noe skade.

 

Takk for svar :)

Veit at tråden er gammel men mener absolut at det burde skreves avvik. Dela for att pas ikke fikk morgenmedisinen dels for at pas fikk feil medisin. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy