Jump to content
Sykepleiediskusjon

Vurderer å søke sykepleien fra høst 2017


Guest Sykepleier?

Recommended Posts

Guest Sykepleier?

Hei,

 

Jeg er en ung dame på 35 år, som vurderer å søke meg inn på sykepleien. Jeg syntes dette virker som et veldig givende og spennende yrke.

 

Jeg har fagbrev som omsorgsarbeider, og var ferdig med dette for mange år siden. Siden har jeg ikke jobbet med helse. Men blant annet studert regnskap. Her kom jeg inn på realkompetanse. Dette vet jeg ikke går på sykepleien. Så jeg må derfor ta studiekompetanse først.

Jeg vurderer derfor å søke meg inn på studiekompetanse til høsten og søke sykepleie fra høst 2017.

 

Jeg har to barn. Og full pakke med hus, bil osv.

Jeg lurer på hvordan det er å studere sykepleie med barn og som voksen?

 

Kan noen gi meg tips ellers? Jeg skal søke i Bergen og snittet her er meget høyt. SÅ jeg håper jeg kommer inn.

Jeg kjenner at dette brenner jeg for.

 

:wub:

 

Håper noen vil svare meg :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan forsøke å søke med realkompetanse, men det gjør nåløyet ganske lite. Mulig jeg tar feil, men tror det er en kvote på hvor mange som kommer inn med realkompetanse. Greit å forsøke, sparer tid med å ta opp fag bl a :)

 

Jeg startet på utdanningen det året jeg fylte 32 og hadde 3 små barn, stasjonsvogn, hus med lån og hele pakka. Travelt, men gjennomførbart! Å studere sykepleie er slitsomt, tøft og veldig morro! Med forpliktelser må man være mer strukturert i studiene. Man henger aldri etter med oppgaver og ser på studiet som en jobb. Det var min løsning. Jeg var på skolen fra kl 08 til 16 enten jeg hadde undervisning eller ei. På denne måten får man gjort mye så man kan unngå store skippertak i helgene.

 

Lykke til med studiene, det er vel verd det!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleier?

Tusen takk for svar :)

 

Jeg prøvde for et par år siden med realkompetanse, men kom ikke inn da. Og vil ikke måtte vente ennå lengre nå. Pga. alder osv. SÅ jeg tror jeg hopper i det, og tar studiekompetanse. Kjempe kjedelig. Men er vel verdt det ;)

 

Jeg syntes det virker såå spennende å studere sykepleie. Mye mer interessant enn økonomi.

Jeg tenker også at man må se på det som en jobb, 8-16.

Hvordan er det å bli vant med å ta sprøyter, sår osv? redd jeg skal slite litt med det.

Dette var grunnen til at jeg valgte å ikke ta sykepleien når jeg var ferdig omsorgsarbeider.

 

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Omtrent i samme båt. Jeg blir 35 år i år, og jeg skal begynne på siste året i år med fag som tar meg inn mot studiekompetanse.

Jeg startet vinteren 2015 med samfunnsfag frem mot våren. Så forrige skoleår fram til våren i år, tok jeg norsk og engelsk. I år skal jeg ta de tre siste fagene, matte, historie og naturfag.

Jeg skal søke i Stavanger, da det er der jeg bor, så muligheter for å søke andre plasser går dessverre ikke. Snittet her i Stavanger har økt også (typisk min flaks), og er spent på hvordan det blir neste år.

Hittil med de karakterene jeg har nå (6 karakterer) er snittet (med alderspoeng) 49.6. Jeg her dermed sagt ikke råd til noen 3'er eller under det. Helst ingen 4'er heller. Norsk (bokmål og nynorsk) tok drepen på karakterene mine, så jeg håper historie, matte og naturfag skal gå bedre!

 

Jeg har også prøvd å forhøre meg litt her i forhold til å studere samtidig som at et huslån på 3.4 mill skal gå rundt, samt andre utgifter det tar å være en familie på fire.

Når man leser rundt, så er det bare om unge, barnefrie studenter som skal flytte hjemmefra. Og klart, det er jo majoriteten. Men skulle ønske at det kunne være noen sider for voksne studenter med familie, hvor man kunne søke råd og tips.

 

For realkompetanse, må man ha jobbet i et relevant yrke for den utdannelsen man skal ta i minst 5 år. Jeg prøvde jeg også, men det var svaret ;) Dermed ble det videregående skole og snart ferdig med generell studiekompetanse. Jeg måtte ta alle 6 fagene. Og kommer jeg ikke inn høsten 2017 - nei, da søker jeg på nytt helt til jeg kommer inn - om jeg så er 40 år! :) Sykepleier SKAL jeg bli!

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleier?

Heisann! Omtrent i samme båt. Jeg blir 35 år i år, og jeg skal begynne på siste året i år med fag som tar meg inn mot studiekompetanse.

Jeg startet vinteren 2015 med samfunnsfag frem mot våren. Så forrige skoleår fram til våren i år, tok jeg norsk og engelsk. I år skal jeg ta de tre siste fagene, matte, historie og naturfag.

Jeg skal søke i Stavanger, da det er der jeg bor, så muligheter for å søke andre plasser går dessverre ikke. Snittet her i Stavanger har økt også (typisk min flaks), og er spent på hvordan det blir neste år.

Hittil med de karakterene jeg har nå (6 karakterer) er snittet (med alderspoeng) 49.6. Jeg her dermed sagt ikke råd til noen 3'er eller under det. Helst ingen 4'er heller. Norsk (bokmål og nynorsk) tok drepen på karakterene mine, så jeg håper historie, matte og naturfag skal gå bedre!

 

Jeg har også prøvd å forhøre meg litt her i forhold til å studere samtidig som at et huslån på 3.4 mill skal gå rundt, samt andre utgifter det tar å være en familie på fire.

Når man leser rundt, så er det bare om unge, barnefrie studenter som skal flytte hjemmefra. Og klart, det er jo majoriteten. Men skulle ønske at det kunne være noen sider for voksne studenter med familie, hvor man kunne søke råd og tips.

 

For realkompetanse, må man ha jobbet i et relevant yrke for den utdannelsen man skal ta i minst 5 år. Jeg prøvde jeg også, men det var svaret ;) Dermed ble det videregående skole og snart ferdig med generell studiekompetanse. Jeg måtte ta alle 6 fagene. Og kommer jeg ikke inn høsten 2017 - nei, da søker jeg på nytt helt til jeg kommer inn - om jeg så er 40 år! :) Sykepleier SKAL jeg bli!

Så kjekt å lese om en som er i samme situasjon. Jeg må "bare" ta norsk, matte, historie og naturfag. Har fagbrev som omsorgsarbeider og da slipper man litt billigere unna. Så nå heller jeg veldig mot å ta fagene fra høsten av. Og kan da begynne med norsk og matte. Matte må jeg bare ha et halvt år med, siden jeg hadde noe av det på videregående, mens norsk må jeg ha et helt år. Jeg er veldig nervøs og spent på å begynne på videregående igjen. Hvordan skal det gå?

Og kravet er så høyt på å komme inn her, så jeg må ha minst 4 i alle fag for å ha sjans til å komme inn. Det kan bli hardt :( Tror snittet er 49,8. Mener det var det i fjor. Hvis jeg får 4 i alle fagene har jeg 51 poeng. Og det bør jeg ha for å ha sjans til å komme inn.

 

Hvordan det er å studere fulltid med små barn og alt det hører med, aner jeg ikke. Håper noen kan fortelle litt om det?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sanna

Hei - Jeg er 32 år og snart 3 års student på sykepleien i Stavanger. Jeg har tre barn som er 5,8 og 11 år og er gift med huslån ++. Jeg har fått permisjon fra jobben min for å ta sykepleien og det venter en stilling på meg der når jeg er ferdig. Jeg jobber hver 3. helg og har student avtale på sykehuset, i tillegg så har jeg fullt lån og stipend. Vi klarer oss såvidt økonomisk - har måttet gå over til avdragsfritt og brukt den ene Bsu kontoen for å betale lån med. Nå har vi tatt opp litt ekstra lån på huset for å få dette til å gå rundt. Men vi mener at dette skal gå ut året.

Over til hvordan det er for meg å sjonglere alt - jeg har vært veldig fokusert på å skulle klare meg bra på skolen for å kunne mest mulig når jeg er ferdig utdannet og jeg var veldig motivert når jeg startet etter nesten 10 års opphold med skole. Første halve året så var det mye arbeid - hele dagen 8-15 med forelesninger og egen studietid fra 20.00 - 22.00. Her kunne jeg ikke falle bakpå da ville jeg ikke forstått pensum og når det gjelder fysiologi, anatomi, farmakologi så er det veldig viktig med forståelsen for å kunne klare eksamen. Her ble det lite tid til ungene og mye ansvar hos mannen min.

 

Andre året var hardt merket et stort press ute i praksis - innleveringer, praksis prestasjoner, eksamen rett etter praksis - her leste jeg ikke like mye - bestemte meg for å ta mer tid til ungene og mindre tid til skole for å være mer fornøyd i livet. Her gikk jeg fra å være B student til C student. Etter siste eksamen før jul så var jeg ganske utkjørt og hadde massive migrene anfall. Etter eksamen og praksis nå før sommeren så fikk jeg lungebetennelse som ikke ville gi seg- så jeg kan vel si at før sommeren nå så har kroppen vært bånn utslitt.

Nå har jeg hatt en lang ferie (og jobbet en mnd) og føler jeg har kommet godt ovenpå fysisk og psykisk- så er klar for et nytt år. Selv om jeg ble syk og har grått flere ganger over hvor hardt dette studiet er så er jeg utrolig sikker på at jeg har tatt rett valg og gleder meg til jeg er utdannet sykepleier - det er den mest givende jobben som jeg kan tenke meg.

 

Jeg visste ikke hvor vanskelig det kom til å bli før jeg startet - sykepleie studiet krever at man gir mye av seg selv psykisk og mentalt samtidig så må man være strukturert og veldig motivert. Men det er utrolig lærerikt og man utvikler seg som person på flere måter. Jeg er veldig glad for at jeg er voksen student for jeg føler at jeg har fått mer utnytte av pensum med noen år på baken.

 

Uansett alt strevet - så ville jeg ikke vært foruten!

Lykke til dere fremtidige sykepleiere :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest gjest

Jeg er 30 og er ferdig til jul 2017. Jeg går deltid og det blir nok noe annet enn å gå fulltid.

Det er veldig varierende hvor mye jeg jobber - i praksisperioder veldig lite, midt i semestre ganske mye og i tiden før eksamen litt mindre.
Det har vært tøft, spesielt økonomisk.
Mye av ansvar med hus og barn er satt over til mannen og øvrig familie. Siden jeg jobber endel går det mange kvelder med til studiene.
Å være deltidsstudent føler jeg er ekstra tøft siden vi så og si ikke har noen forelesninger (kun ved samlinger 1-2 ganger i året.)

Motivasjon og struktur er VIKTIG. Det samme er det å være forberedt på at økonomien blir knager.

Til tider har vi vært så blakk at jeg bare vil grine. Men det går, og gulrota der framme er motivasjon i seg selv :)
Men det er lærerikt, spennende og givende. Jeg er så glad for at jeg kastet meg rundt og startet, selv med familie og huslån på slep.

Masse lykke til!

Jeg kom forresten inn på realkompetanse, men hadde 4 års erfaring innen helse, og det var få som søkte på realkompetanse på mitt studiested.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest muligstudent

Hei

 

Jeg er litt i samme båt som deg. Jeg er dog "bare" 29 år, men jeg har mann og 3 barn. En på 3 år og tvillinger på 3 mnd per nå. Jeg har tidligere bachelor innen økonomi, men jeg kjenner at det ikke er helt det rette for meg og er nesten 100% sikker på at jeg skal søke sykepleien til neste år. også i Bergen.

 

Jeg hadde egentlig planer om deltid fra høst 2017, men da jeg har studielån fra før vil deltidsstudier ikke gi mulighet for å fryse tidligere studiegjeld, så jeg må nok ta spl heltid. Jeg er veldig motivert for å få det til, men jeg er veldig bekymret for hvordan det skal gå økonomisk og i tillegg hvordan jeg skal få dagene til å gå rundt med 3 små. Etter jeg er ferdig utdannet og har jobbet som spl i noen år vil jeg ta master videre.. så det kan bli mange år med trang økonomi.. i tillegg burde jeg også jobbe deltid ved siden av... hmmm.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg er 29 år og i samme båt som deg :) Jeg har en tidligere bachelor innen økonomi, men har i flere år hatt lyst å gå spl... Jeg føler litt at det er "nå eller aldri" for meg.. så jeg blir mest sannsynlig student fra høsten 2017, også i bergen som deg :) jeg har gode karakterer fra videregående + høyskolepoeng så jeg kommer inn på studiene.

 

I hovedsak hadde jeg lyst å ta det deltid over 4 år da jeg har mann og 3 barn på 3 år og tvillinger på 3 mnd + hus og full pakke som må betales hver måned... Problemet jeg møtte på da var at min tidligere studiegjeld ikke kunne fryses av lånekassen dersom jeg gikk deltid.. så da blir nok alternativet mitt å ta det heltid.. Jeg er sikker på at det kommer til å bli 3 veldig travle år, hvor jeg er nødt å være strukturert fra første stund for å i det hele tatt klare studiene. Jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å gå, men tenker at dersom jeg er skikkelig motivert for det vil det går? Er du enig? Ja, det vil bli kjempe tøft... men, om andre klarer det må da vi også klare det :) (Håper jeg:P)

Link to comment
Share on other sites

Guest Shania

Alt går vel, og det er dette med økonomi som kan bli tyngst! Jeg håper at jeg klarer å få inn nok til å være med på å dekke felles utgifter, og at jeg har noe til overs til barna. Hvis jeg kommer inn neste år, så er barna mine 13 1/2 og 15 1/2 år ved studiestart. Samboer jobber turnus, så han kan ikke alltid være tilgjengelig på kveldstid heller, hvis jeg i perioder må jobbe utenom, spesielt i praksisperiodene, men også for å ta ekstravakter for å få økonomien til å gå rundt.
Veldig dårlig opplegg forsåvidt, når de ønsker høyt utdannet samfunn, noen trenger noen år på seg til å klare å finne motivasjon for skole, og da når man først kommer i gang, har man skaffe seg både hus, gjeld og barn. Med det mener jeg at studielån og stipend ikke har økt nevneverdig på de siste 20 årene. Da er det ikke alltid lett å være den som skal følge drømmen sin i voksen alder når barna har blitt større.

 

Jeg håper jeg kommer inn til høsten, og jeg HÅPER at vi får ordnet det med banken slik at vi får litt mindre utgifter de tre årene.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleier?

Jeg har meldt meg på studiekompetanse, og er klar til skolestart nå :)

Håper motivasjonen holder seg oppe :)

 

Vil veldig gjerne få dette til, da det er en drøm jeg har hatt i mange år.

 

Kanskje jeg ser noen av dere i Bergen neste år da?

 

Det var visst enormt mange søkere i år, på veldig få studieplasser.

Så det er nok veldig trangt om nåløyet dessverre.

 

Jeg kunne også tenkt meg å gått videre på master, gjerne jordmor :wub:

For en drøm hehe.. :unsure:

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jordmor var også min drøm fra jeg var liten, men nå i første omgang er det sykepleier, så har jeg eventuelt lyst til å ta intensiv-, akutt,- eller kreftsykepleier.
Lykke til med studiekompetansen! Jeg er godt i gang med siste år, og håper at eksamen først nå i høst vil gå fint, og de resterende til våren.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest jente19

jente 19 år her. trenger virkelig tips og råd. jeg har 3 i norsk både skriftlig og muntlig, 3 i historie, 2 i skriftlig engelsk og 3 i muntlig, 4 i gym, og jeg tar opp naturfag og matte som privatist akkurat nå. jeg prøver å få 4 eller over 4 på de to fagene. hvor stor sjanse tror dere jeg har til å komme inn på sykepleien? + jeg har 2 alderpoeng :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Guest WEWE

Hei , 

Jeg er 33 år men uten barn . Jeg studerer i Førde . Du må få vite at Bergen , ja, har høyt grensepoeng, og den er Norges beste . Det er mye konkurranse og flinke studenter og tøffe eksamener . Her hos oss i Førde er det ganske tøff oppfølging . Første semester krever mye lesing , og mange forelesninger , pluss at det er de to kongene , Anatomi , biokjemi,fysiologi og mkrblgi pluss sykdomlære og farmakologi . Disse to må du lese ganske godt . For min del er bergen klokt valg , men første semester er sjokkerende ift lesing ! 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy