Jump to content
Sykepleiediskusjon

Legemiddelregning!


Aa003

Recommended Posts

Heisannn! Sitter å leser til legemiddelregnings eksamen som jeg har tidlig i august! Sitter helt bom fast på en oppgave, noen som har lyst til å hjelpe meg litt her? ?

 

Oppgaven:

 

Det er til en pasient med angina pectoris forordnet som initialdose Glycerylnitrat 0,35ug/kg/minutt. Glycerylnitrat har styrken 5mg/ml. Pasienten veier 90kg. Du må først blande ut Glycerylnitrat styrke 5mg/ml i Glucos 50mg/ml til totalvolum 100 ml.

 

Hvor mange ml Glycerylnitrat og hvor mange ml glucos må du blande for å få en konsentrasjon på 0,4 mg/ml?

 

Skriv også gjerne hvordan dere kommer frem til svaret(utregningsmetode)

 

Takker på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg på et svar jeg :) Mulig jeg har tenkt feil, gikk litt fort - men du kan jo se om du er enig :-)

 

Blandingen skal ha en styrke på 0,4 mg / ml. Totalt skal det være 100 ml. Da tar jeg 0,4 mg x 100 ml, som blir 40 mg glycerylnitrat.

Glycerylnitrat hadde styrken 5 mg/ml. 40 mg / 5 mg/ml (styrken på glycerylnitratet) = 8 ml.

 

Totalvolum 100 ml - 8 ml glycerylnitrat = 92 ml

 

Det skal altså være 92 ml glucose og 8 ml glycerylnitrat i blandingen.

 

Lykke til på eksamen :-)

Link to comment
Share on other sites

Etter noen søk på google fant jeg frem til utregningmetoden, og regna ut oppgaven. Fikk samme svar som du kom frem til, så tipper nok det skal være riktig da fasiten også sier det samme ?

 

Takk for svar uansett ??

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy