Jump to content
Sykepleiediskusjon

Den store app-tråden!


Guest Nyutdannet spl.

Recommended Posts

Guest Nyutdannet spl.

I og med at helsevesenet har gått inn i en mer og mer digital hverdag hvor iPads brukes til å skrive notater i hjemmesykepleien, datasystemer blir mer "bærbart" etc. tenkte jeg det kunne være en god idé å samle mobilapper, både til iPhone og Android, som er nyttige i hverdagen!

 

Jeg bruker hvertfall følgende apper:

Android:

Felleskatalogen

Legevaktshåndboken

Veileder i pediatri

Medikamentregning (Cappelen Damm)

 

Kom gjerne med flere forslag til nyttige apper, evt. tilsvarende til iPhone! :-)

Link to comment
Share on other sites

Om man jobber i onkologi er Oncolex også nyttig. Om man er ute etter litt mer underholdning ala quiz er Prognosis litt artig; det går ut på å gjette diagnoser basert på gitte symptomer og også bestille de nødvendige prøvene (som CT caput/thorax/abdomen og/eller blodprøver). Så får man trekk i poeng om man bestiller undøvendige prøver.

Link to comment
Share on other sites

Guest gjest

Medisinsk biokjemi.

Oversikt over alle (de fleste) analyser av blod/urin mm.

Der står det bakgrunn for/info om analysen, indikasjoner, prøvetakningsrutiner og tolkning av resultatet.

Veldig lærerik app som forteller deg mye mer enn bare kort info om analyser.
Du får også anatomi, fysiologi og info om sykdomsprosesser.

Lurer du f.eks. hva det betyr at pasienten din har forhøyet ACTH, da får du også vite at ACTH produseres i hypofyseforlappen og styrer utskillelse av kortisol fra binyrebarken.
I tillegg til info om hva høye verdier innebærer.
Anbefaler alle denne! Skikkelig bra app :) Også er den gratis!

Link to comment
Share on other sites

For moro skyld har jeg Prognosis - de har ulike apper hvor du undersøker pasienten ut i fra tips og prøveresultater. Liker best den generelle appen deres, men de har emergency, infectious, cardiology, hematology, respiratory og fler.

Dose, styrke og mengde - øvingsoppgaver, forklaringer mm.

Snøgg førstehjelpsviser - kjapt oppslagsverk om førstehjelp. Greit med en oppfriskning når man sitter på bussen el l

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy