Jump to content
Sykepleiediskusjon

Viktige observasjoner postoperativt? Gode sjekklister?


Guest ABB

Recommended Posts

Har nylig begynt i min første jobb som sykepleier på sykehus på en kirurgisk avdeling. Har etterspurt informasjon om div. sjekklister, siden jeg ser at flere har slike sjekklister i lommen på uniformen. Tenker det kan være greit å ha noe å se på og som gjør det lettere å huske ting nå i begynnelsen. Men merker at flere "avviser" spørsmålet mitt og sier at det trenger jeg ikke osv. I praksis har jeg vært vant med å bruke noen få minutter på å liste opp ulike gjøremål/ting jeg må sjekke hos pasientene på et blankt ark slik at jeg kan krysse av etterhvert. Merker at det ikke er tid til det på den nye avdelingen jeg har begynt på. Så jeg tror jeg rett og slett bare må pugge inn alt jeg må huske på eller lage meg en liten "jukselapp".

 

Dette er hva jeg tenker er viktig:

Hvordan har pas det? Kvalme? Smerter? Andre problemer?

Evt prosedyrer som må gjøres

Registrere skjema/verktøy (feks ernæring og VAS)

Observasjoner - målinger/evt. andre observasjoner

Sjekke at alt ser ok ut på rommet. Trenger pas mat? Drikke? Rydde?

Evt undersøkelser pas skal på

Evt utreise og administrativt arb. knyttet til pas.

Evt ting knyttet til medisinutdeling som avviker (feks om pas skal ha noe ekstra til andre tidspunkter osv)

 

Er det andre ting som er superviktig å sørge for? Opplever at de som jobber på avdelingen er svært rutinerte, men er lite flinke til å lære fra seg. De tar det bare som en selvfølge nesten at alle kan alt, men jeg er jo ny og føler meg ikke akkurat så veldig trygg.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags postoperativ avdeling jobber du ved? Kommer pasientene rett fra operasjon vil det jo være viktig å følge med på vitale målinger, regelmessig. Det må jo være en rutine for dette? Sjekk/søk i arbeidsplassene interne system eller spør avdelingsleder.

Link to comment
Share on other sites

Har bare opplevd sjekklister etter prosedyrer, feks angiografi, hvor man må måle BT og følge med innstikksted x antall ganger etter prosedyren. Bortsett fra det så har jeg ikke opplevd å bruke sjekklister på sengepost. Det er morgenstell, medisiner, visitt, undersøkelser og matservering stort sett. Bortsett fra det må man jo observere pasienten ut fra diagnoser og bruke ABCDE. Å holde rommet ryddig er jo noe man gjør fortløpende. Usikker på om jeg skjønner hva du mener.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy