Jump to content
Sykepleiediskusjon

Vet ikke om smertestillende gikk inn i pvk. Satt i "toppen" og det pågikk væske. Hjelp?


Guest spl1

Recommended Posts

Jeg er nyutdannet og kom plutselig til å tenke på noe etter å ha gitt smertestillende intravenøst i dag.

 

Pasienten hadde pvk med treveiskran. Det pågikk væske. Så jeg satt smertestillene i "toppen" av veneflonen. Jeg vridde ikke på treveiskranen. Så nå kom jeg til å tenke på at kanskje litt av smertestillende gikk motsatt vei? Altså "inn" i slangen til væsken? Pasienten hadde effekt av smertestillende, men jeg lurer jo litt på om jeg gjorde det feil eller riktig.

 

Noen som vet?

 

Hun hadde bare 1 pvk, så derfor jeg gjorde det slik.

Link to comment
Share on other sites

Enig, men jeg tror jeg ville skrudd av treveiskranen i forkant uansett. I et litt annet scenario opplevde jeg en gang at en pasienten skulle ha 1000 ml nacl samtidig som han skulle ha kabiven i en PVK. Begge infusjonssettene var koblet samme treveiskran, og etter en liten stund hadde nok veneflonen gått tett, så all ernæringen gikk bare opp i NaCl posen. Etter dette har jeg blitt veldig glad i å bruke tilbakeslagsventil på infusjonsslanger for å sikre at det ikke kommer tilbakeslag av legemidler, blod, ernæring osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Sykepleoer som er lei tull

Ernæringen vil ikke gå opp i posen med NaCL. Kabiven skal ha paralell infusjon med væske. Kabiven har mest sansynlig gått på pumpe, da vil den stoppe og alarmere for høyt trykk. Uansett alarmgrense vil du ikke klare å få en pumpe på et norsk sykehus til å pumpe det opp i NaCL. Kanskje litt backflow i settet, men ikke opp i posen.

 

Du har ikke gjort noe galt, så lenge du fortsatte infusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy