Jump to content
Sykepleiediskusjon

Litt ubehagelig situasjon på jobb..


Guest Ung_pleier

Recommended Posts

Guest Ung_pleier

Hei!

 

Jeg er en ung snart ferdigutdannet sykepleier. Idag opplevde jeg en litt ubehagelig situasjon på jobb. Jeg jobber i hjemmesykepleien.

 

Jeg var hjemme hos to brukere, mann og kone. De klarer stort sett seg selv, jeg var bare en rask tur innom. Mannen har litt sår hud på penis, siden han har kateter. (Dette er minimalt). Jeg sa til han at han bare kan smøre på krem selv. (Dette er han fullt kapabel til selv). Men mens jeg er der, ombestemmer han seg plutselig og sier at jeg skal gjøre det. (Han har ikke noe vedtak på dette, tror jeg).

 

Nå er det ikke slik at jeg ikke kan gjøre det. Jeg kan jo det. Jeg har satt inn kateter på menn, så jeg er ikke noe ukomfortabel med slikt.

 

Jeg la på en tynn stripe, og sa at det holdt. Men han insisterte likevel på at jeg skulle smøre det ut. Jeg sa at det kunne han jo klare selv, men han insistere på at jeg skulle gjøre det. Så jeg gjorde det. Det var gjort på noen sekunder.

 

Nå tenker kanskje noen av dere: 'men, hva er problemet?'. Problemet var egentlig bare situasjonen. At det virket litt som om han ville at jeg skulle gjøre det, fordi han ønsket å bli 'tatt på' av ei ung jente. Jeg føler jeg så det litt på blikket hans.. Og det var ubehagelig. Jeg følte meg litt sånn utnytta. Føler det ikke akkurat som er overgrep, altså. Men har en litt vond klump i magen. Det gikk jo greit, hans kone sto rett ved siden av og så på.

 

Sikkert noen som kommer til å trekke på skuldrene av dette, men jeg kan ikke noe for hvordan jeg føler det. Jeg kan ta nedentil på menn, men akkurat situasjonen var litt sånn 'på kanten'. Jeg er så lite standhaftig, altså..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg pleier å si at de må gjøre det selv, men det er kanskje ubehagelig når man er ung og usikker. Dette er noe som kommer seg med tiden, men bare vær bestemt og si på en skikkelig måte at akkurat den tingen må de gjøre selv. Hvis de begynner å krangle så pleier jeg å si at jeg er der for å hjelpe dem med de tingene de ikke klarer å utføre, men at rollen min ikke er å utføre oppgaver de selv er i stand til å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy