Jump to content
Sykepleiediskusjon

Helsefremmende arbeid vs sykdomsfremmende arbeid?


Guest Helga

Recommended Posts

Sliter litt på hva som skiller mellom helsefremmende arbeid og sykdomsfremmende arbeid da de overlapper hverandre syns jeg.

Blir det riktig å si at helsefremmende arbeid vil si å evt endre miljøforhold, levevilkår og evt sette inn tiltak hvorav sykdomsfremmende arbeid er f.eks balansert kosthold, mosjon? Men det går jo egentlig på det samme begge to :/

 

Hjelp?

Link to comment
Share on other sites

Guest SykepleierNord

Helsefremmende = Forebygge sykdom, gi god helse. F.eks. blodtrykkskontroll av eldre, diabeteskontroll, smittevern som god håndhygiene o.l.

Sykdomsfremmende = Faktorer om fører til sykdom, som f.eks. dårlig hygiene, manglende smittevernstiltak, hoste/håndhygiene etc.

 

 

Alt du nevner er helsefremmende, og ikke sykdomsfremmende. Sykdomsfremmende kan igjen være f.eks. dårlig inneklima, eller stressende hverdag. Helefremmende er et godt inneklima, og god stresshåndtering i hverdagen.

 

Hvor studerer du? Dette hørtes virkelig merkelig ut! :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at trådstarter mener forskjellen på helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid. Jeg er litt usikker akkurat på forskjellen selv, men slik jeg tolker det vil helsefremmende arbeid typisk være for eksempel kampanjer rettet mot friske mennesker for å bedre deres helse f.eks. kostholdsveiledning, aktivitetsveiledning, informasjon til ungdommer o.l. Sykdomsforebyggende arbeid blir kanskje mer rettet mot vaksinasjonsprogram, screeningprogram f.eks. av bryst- og ovarialcancer etc. Jeg er ikke sikker altså, det er bare slik jeg tolker ordlyden i de to begrepene, men i praksis er nok dette begreper som glir i hverandre, og som sykepleier jobber man både helsefremmende og sykdomsforebyggende.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy