Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kan man måle respirasjonsfrekvensen mens pasienten sover?


Guest Praksisstudenten

Recommended Posts

Guest Praksisstudenten

Hei!

 

Jeg er i første praksis på sykehus nå, og har merket at det er mye vanskeligere å måle respirasjonsfreksens når pasientene ofte har spørsmål og snakker osv. Derfor tenkte jeg at jeg kan måle respirasjonsfrekvensen til pasienten når de sover (tidlig om morgenen), men vil den enda være aktuell når pasienten våkner? Jeg syns det føles så unaturlig å stå å se på bevegelsene til en pasient når de er våkne, og så blir jeg distrahert og mister tellinga hvis de spør hva jeg gjør osv. Og det fungerer jo ikke alltid å si "pust helt naturlig, jeg skal bare måle respirasjonsfekvensen din".

 

Tusen takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Man kan måle respirasjonsfrekvensen når pasientene sover. Men det kan være greit å notere at det er under søvn, da enkelte forhold under søvn kan påvirke frekvensen.

Som du nevner er det ofte vanskelig å telle respirasjonsfrekvensen på en pasient som er oppmerksom på dette. Et tips er å ta pulsen når du måler respirasjonsfrekvensen. Da blir ikke pasienten oppmerksom på at du teller respirasjonsfrekvensen og forstår at man ikke kan snakke fordi du teller.

Link to comment
Share on other sites

Guest SykepleierNord

Du kan si at det er viktig å være stille når du måler blodtrykk. Tar du manuelt tar du først blodtrykket, og deretter fortsetter du å ta "trykket" mens du teller frekvensen i 10-15 sekunder. Evt. kan du si det er viktig å være stille under digital blodtrykksmåling for å unngå feilmargin. Da har du mange flere sekunder å telle frekvens på ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å gjøre det mens jeg tar puls.
Teller først pulsen, når jeg er ferdig med det forsetter jeg til resp. mens jeg fortsatt later som jeg tar pulsen.
Da tenker de ikke sånn over pusten sin, men er samtidig stille fordi de skjønner at jeg må telle og se på klokken siden jeg "tar pulsen" :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Henger meg på her, jeg tar først puls og deretter respirasjonsfrekvensen mens jeg later som jeg fortsatt tar pulsen ;) Så lenge jeg informerer pasienten om å slappe av så opplever jeg svært sjeldent at det blir prating, de aller fleste skjønner at helsepersonell må konsentrere seg om å telle ;)

Link to comment
Share on other sites

Enkleste er å telle mens man later som man tar pulsen, som de andre over her har skrevet. Det er viktig å telle i et helt minutt når man teller respirasjonsfrekvens, ellers kan resultatet bli feil. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy