Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nattvakt og gravid.


Guest lena79

Recommended Posts

Guest lena79

Hei! Hvordan er det å jobbe som nattvakt(sykepleier) når man er gravid? Kan det være fare for spontanabort i tidlig fase? Jeg jobber 50% i en nattstilling, dvs 2 netter pr uke, og 3 netter når det er helg. Er veldig rolig på avdelingen, lite tunge løft o.l. Jeg og samboeren min planlegger å bli gravid. Jeg vil gjerne forsette å jobbe som nattvakt fremover, men er usikker på om det kan skadet barnet. Hva er anbefalt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobbet på natt da jeg skulle ha nr 2 og vet om fler som har gått på nattevakt nesten frem til termin.

 

Selv ble jeg tidlig sykemeldt pga blødninger og bekkenløsning, men jeg jobbet som nattover på et stort sykehjem med mye trasking i lange ganger og en del løft.

 

Så lenge du er i god form, tror jeg ikke det er noe verre på natt, men dette må du føle på selv!

 

Husk også at arbeidsgiver er forpliktet til å tilrettelegge jobben for deg, evnt la deg gå dag mens du er gravid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på en dementavdeling.

 

Det høres bra ut, fordi jeg tenker på alt vi sykepleiere er borti som kan påvirke fosteret. Tenker da på antibiotika, cellegift, anestesigasser osv.

I en periode aborterte nesten alle sykepleierene ved den avdelingen jeg jobbet ved. Vi mistenkte at Chloramphenicol kunne være årsaken. Vi stod og blandet opp dette til intravenøs bruk uten avtrekksvifte !!!!

Vi bestemte oss for at de gravide skulle slippe å blande antibiotika og da var det nesten ingen som aborterte mer.

Men på en demens avdeling er det kanskje ikke så mye bruk av antibiotika intravenøst?

 

Da jeg var gravid med første mann aborterte jeg midt i nattevaktsuken min. Ved neste graviditet ble jeg straks sykemeldt.

Men så hører det med til historien at jeg har økt risiko for abort.

 

Nå har jeg sittet og søkt litt på nett om nattarbeid og abortrisiko og har kommet frem til at de fleste undersøkelser viser en doblet risiko.

Man vet vel ikke årsaken, men det har kanskje noe med dårlig søvn og hormoner å gjøre?

Men en helt annen ting som jeg ikke vet om det er tatt høyde for i undersøkelsene , er at på sykehus så er det vanskelig å unngå uheldige situajoner for en gravid sykepleier. Er du alene på nattevakt må du blande opp antibiotikaen. Skal en nyopertert opp på do, kan du ikke si; nei jeg kan ikke løfte osv. Slike situasjoner kan ha påvirket abort tallene.

Men har du mulighet til å gå til gynekolog? Da kan du jo diskutere dette med h*n.

 

 

Og slik Kitt sier så kjenner jeg mange sykepleiere som har jobbet i full turnus, ihvertfall i første halvdel av svangerskapet. De fleste ble sykemeldt på slutten p.g.a. kynnere, men da var jo abortrisikoen over. Og der jeg jobbet var det mye løping, stress og tunge løft.

Jeg tror også det må være verre å jobbe i tredelt turnus enn bare natt, men det kommer jo an på hva du føler selv om du er et "natt" menneske :)

På mange avdelinger er det også roligere om natten og det er jo gunstig når du er gravid.

Så det er slett ikke sikkert det er så mye verre å jobbe natt for deg.

Vel dette var mine tanker rundt dette ;)

 

Lykke til ihvertfall og håper du snart blir gravid :)

 

 

Veldig hyggelig om du holder oss oppdatert om hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Guest lena79

Tusen takk for ditt svar!:)

 

Vi har ikke avtrekksvifte på dette sykehjemmet, så vi blander ikke antibiotika.

 

Det er 4 nattvakter til sammen på dette sykehjemmet, så jeg får hjelp dersom noen skal på do. Det er mye tyngre å jobbe på dagtid på denne avdelingen. Det er mange tunge løft når beboerne skal stå opp på morgenen og når de skal legge seg på kvelden. Derfor er det kanskje ikke så risikofylt å jobbe på natta. Skal snakke med avd.sykepleier og fastlegen min, så blir vi nok enig. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest lena79

Jeg får helt sikkert tilrettelagt slik at jeg slipper å jobbe natt når jeg blir gravid, men jeg vil gjerne fortsette å jobbe natt når det skjer. Det er veldig rolig på avdelingen på natta, så jeg tror ikke det blir noe problem. Dersom det blir noen tunge løft eller noe annet tungt, så får jeg hjelp av de andre nattevaktene dersom det skulle være nødvendig.

 

Er det noen her som har erfaringer med å jobbe som nattvakt og vært gravid?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg jobber nattevakter på en legevakt, med travle vakter. Er 4 måneder gravid. Jeg tenker at så lenge jeg ikke har noen plager, vil jeg fortsette med det. Fastlegen min vet jeg jobber der, og han sa ikke at jeg ikke kunne jobbe natt.

Link to comment
Share on other sites

De få månedene jeg jobbet i mine svangerskap (sykemeldt mesteparten av tida fordi jeg var invalidisert av bekkenløsning (og kvalme)), så syntes jeg det var fint å jobbe natta. Mye roligere tempo, selv om det absolutt kunne være travelt på enkelte vakter siden vi tok i mot mye ø-hjelpspasienter på min avdeling.

Men jevnt over var det roligere og lettere fysisk på natta enn på dag/kveld. Så så lenge jeg sov om dagen og fikk hvilt, var det ikke noe problem. Da bekkenet begynte å skrangle derimot, så ble det vanskelig uansett, for bare gåturen fra parkeringshuset og inn til sykehuset ga meg så store problemer at jeg ikke fungerte i jobb, og krykkene var også framme i store deler av tida.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jobbet natt når jeg ble gravid. Hadde plan om å jobbe natt i 4-5 mnd hvis formen var fin. Går man over på dag må man jo også jobbe mere/flere dager for å fylle opp stillings%. Jeg ble sykemeldt i 8 uke( hadde et mindre greit svangerskap), så jeg vet egentlig ikke hvordan det er å være gravid på natt. Jeg har i alle fall flere kolleger som har fungert fint på natt. Tror de har jobbet til ca 5 mnd. Eneste som kan være problemet der jeg jobber er at vi bare er to på natt, så kan bli problematisk hvis det oppstår veldig tunge løft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobbet nattevakt helt frem til jeg ble sykemeldt i uke 29. Jeg ble sykemeldt p.g.a ryggen.

Jobber på legevakt og nattevaktene var jo absolutt det beste for ryggen min.

Hadde ikke ryggsmerter p.g.a tunge løft, men p.g.a mye sitting foran pcn på legevaktsentralen. Natt var derfor

best siden jeg hadde mulighet til å bevege meg litt mer på natten enn en travel dag på telefonen.

 

Så lenge man får nok hvile og søvn resten av døgnet så tror jeg det er greit med nattevakter under graviditeten, men det

er min mening og vet ikke om det er forsket på om det er bra eller ikke.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei Cammillas, velkommen ;)

Ja jeg tror også det kommer mye an på arbeidssituasjonen om det er best å jobbe dag eller natt.

Men dessverre viser forskningen at det er økt abortrisiko blant nattarbeidere. De fleste undersøkelsene viser faktisk at risikoen er doblet.

 

 

Takk takk ;) Måtte jo prøve ut dette. Føler at jeg trenger å leve meg litt tilbake inn i sykepleieverden nå som jeg er i permisjon og stortsett har levd i babyverden på og utenfor nett :)

 

Det er forsket på det ja.... huff, ja nå har det heldigvis godt bra for meg, bra jeg ikke visste bedre den gang, da hadde jeg vært endel nervøs evt kuttet ut nattevakter da ...

Link to comment
Share on other sites

Ja, enkelte ganger er det like greit å ikke vite ;) Men det er jo sikkert mange faktorer som spiller inn, og mange steder er jo arbeidsituasjonen roligere om natten. Det må jo også være viktig, tror nå jeg da.

Fint du tok turen innom her da Cammilas. Vet hvordan det er når man nylig har fått barn, da endrer fokuset seg litt ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for flere svar :)

 

Det er mye tyngre å jobbe på dag, enn på natt der jeg jobber. På natten sitter vi for det meste og strikker!;) Det er 4 nattevakter tilsammen, så jeg får hjelp fra flere dersom det bli tunge løft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt akkurat og leste en undersøkelse der det stod at stress økte faren for dødfødsel.

Så kanskje nattvakt ikke er så dumt likevel? Ihvertfall hvis man jobber et sted som deg hvor det er roligere på jobb om natten ;)

 

 

Det var det jeg også tenkte :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy